PROMOTION Det Okända

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
"Det Okända" är ett klassiskt skräckrollspel med anor från Äventyrsspels Chock.

Back in the day så spelade vi väldigt mycket Chock och det medförde gradvis allt mer husregler och revideringar då jag tyckte det var en del saker som inte funkade så bra. Till slut blev det enklare att göra om nästan hela systemet utifrån vad jag själv ville ha, och det har nu resulterat i "Det Okända", fortfarande dock med en del av gamla Chocks DNA kvar.

Systemet är ett traditionellt rollspel baserat på 1T20 med värden mellan (oftast) 1-20 där man använder Pendragonslag för att beräkna effekt. Regelmotorn byggdes utifrån att vara enkel, snabb och relativt "realistisk" (gritty). Stridssystemet är i alla fall det snabbaste traditionella sådant som jag spelat, då det inte används några slag för initiativ och ett slag avgör både hur svår träffen är att försvara sig mot samt skada. Fysiska skador erhålls i form av Skråmor, Lätta sår, Medelsvåra sår, Svåra och Dödliga sår (ett arv från Chock) medan mentala skador har fått motsvarande Oro, Rädsla, Chock, Vansinne och Svårt vansinne. De mentala effekterna fås fram i huvudsak med tabeller, men jag har försökt att göra så att rollpersonen inte tvingas att utföra handlingar direkt mot sin vilja men att det finns starka incitament till att utföra en viss typ av beteende (till exempel att dricka om man har fått resultatet Alkoholist).

Systemet har vi använt i vår spelgrupp till både Chock, CoC, Götterdämmering, Nordiska väsen och liknande spel.

 
Top