Jag kommer förmodligen att undvika att spelleda i Sagan om Ringen-världen helt och hållet, vilket har varit min 'policy' tidigare och kommer kanske att förstärkas än hårdare i och med filmatiseringen... Skälet till att jag undviker SoR är att de flesta jag känner, som har någon som helst susning om världen, har en väldigt stark känsla av "hur det skall vara" i världen också. De har världigt "förutfattade meningar", om man kan uttrycka sig så, vilket gör att man som SL får svårt att improvisera och hitta på, utan att nån spelare kommer och gnäller i stil med "näe, orcher är inte alls gröna, de är grå och dessutom så bor de i grottor, inte i skogen!". Jag tror att samma princip gäller alla stora, publicerade och omtyckta världar, vilket är ett av skälen till att jag inte tror på ett "Sagan om Drakens återkomst"-rollspel, trots att världen är så detaljerad att man inte skulle ha några större problem att bygga upp det eller göra det omfångsrikt.
Undvika att spelleda var det, ja, vilket iofs inte innebär att jag kommer att undvika att spela det.. eller att jag kommer att undvika att köpa det för den delen (många av spelen hemma har jag för mitt eget höga nöjes skull, inte för att jag tänkt spelleda dem.. /images/icons/crazy.gif )
Att de undviker levlar är bra, tycker jag (har aldrig gillat dem - ibland funkar de dock, som i SW) och klasser kan faktiskt vara OK i SoR-världen (trots att jag inte gillar dem heller).
Att filmen kommer att dra rollspelare tror jag är helt klart. Frågan är bara i vilken omfattning, vilket iofs också har att göra med hur populär filmen blir. Jag kan komma med en mer kvalificerad gissning efter jag har sett den (*host*premiärbiljetter, första visningen*host*) /images/icons/wink.gif
- §eraphim, som förmodligen kommer att köpa SoR-rollspelet som nattläsning, om det är snyggt illustrerat.. /images/icons/laugh.gif