Nekromanti Det nya skill Systemet mm

Joined
15 Nov 2004
Messages
4,005
Location
Karlstad
Hur fungerar egentligen det nya skill systemet i 4,0? Man har en grundfärdighet = ability modifier + 1/2 level + eventuel training skill, feats equipment. Är det allt? Skillsen ökar alltså lika mycket för varje class, dvs varje jämn lvl. Man får med andra ord inga "skill points" att placera ut varje level längre. Är det korrekt?

Hur har Wizards tänkt med rustningar. Chainmailen är ju heavy armor men har -1check och enbart +6 i armor save, medans Scale armor har +7 och inget - i check. Är det jag som missar något eller har dom gjort chainmailen lökig?
 
Korrekt.

Jag tror de gjort chainmailen lökig, men vissa karaktärer är ju begränsade av vilka rustningar de kan ha. Warlord och cleric kan i grundutförande inte ha bättre än chainmail, om man inte köper en feat.
 
Du får bara "skill points" vid level 1 när du väljer class skills.
Men å andra sidan fungerar ju ALLT på samma sätt.
En fighter slåss lika bra som en wizard och de har lika bra defenses (det som förut hette saves).
 
Back
Top