Nekromanti Det moderna hemmet, 2059

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Jag håller på att skriva en "artikel" om hemmet och vardagen år 2059.

Först tänkte jag utgå från medelklassen, i ett I-land. Alternativt ska jag skriva om olika sammhällskickt på en gång, vi får se.

Jag hade tänkt dela upp det såhär:

Köket - Hur fungerar en Autochef(tm)? Vad finns det för kyl och frys? Använder man gammaldags ugnar och liknande? Hur brukar kök inredas? Vem lagar maten? Vad äter man?

Vardagsrummet - Vilka möbler finner man i vardagsrummet? Hur ser en TV ut? Hur ser datorer ut? Vad lyssnar man på för musik? Hur lyssnar man på musik? Hur fungerar simstim? Vad gör man i vardagsrummet?

Hallen - Hur skyddar man sin lägenhet mot inbrott? Hur fungerar larm? Hur ser hallen ut? Hur fungerar nyklar? Hur fungerar "ringklockan"? Hur hänger man in sina kläder?

Sovrummet - Hur ser en säng ut? Hur funkar dom? Hur möblerar man sovrummet? Hur funkar en hemterminal? Tv i rummet? Musik? Underhållning?

Badrummet - Hur fungerar en modern "dusch"? Hur tvättar man sig? Hur håller man badrum rena? Har man vanliga speglar? Badkar? Hur fungerar en modern klosett?

Trädgården - Hur inreder man en trädgård i en villa? Vilka typer av växter har man? Växthus? Möbler? Autogrill(tm)? Trädgårdsrobotar?

Garaget - Vad kör man för bilar? Cyklar? Motorcyklar? Billarm? Bränsle?

Allmänt - Kameror i hemmet? Internet? Röststyrning? Hur ser lägenheter ut? Hur ser villor ut? Hur städas hemmet? Städrobotar?

Kontoret - Hur ser kontoret ut? Möbler? Arbetstationer? Robotar? Hur mycket jobbar man? Vad gör man?

Så min fråga är så klart om dessa förslag är helt korkade. Jag har en del brödtext, men jag tänkte jag skulle kolla med folket om vilka av dessa frågor som är mer intressanta att skriva om, vilka som är mindre intressanta och vilka borde grävas ner på någon öde kyrkogård. Jag gör gärna tilllägg om vad jag ska skriva om, detta är ju som sagt mest "hmmet" delen av artiklen. Senare kommer det tillkomma lite annat också tror jag, men det får vi se sen.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Allt är väl intressant. Ett vanligt hem kan lätt bli skådeplatsen för vilket Neotechäventyr som helst (RP gör inbrott, RP blir attackerade i hemmet, RP ska avlyssna ett hem, etc) och då skadar det ju inte att veta lite detaljer om det.

Kommande Hardware kommer att besvara en del av dina frågor, även om modulen inte innehåller några direkt beskrivningar av hur hemmen ser ut (det får man läsa mellan raderna).

Om dina frågor är helt relevanta vet jag inte. Självfallet är det viktigare att veta hur larmsystemen ser ut än vilka växter man har i fönstren, men spelledaren kan ju komma att behöva beskriva även fönsterväxter och kanske inte själv kommer på något bra. Annars är de flesta frågor typiskt sådana som bör kunna besvaras improviserat av en Neotechspelledare.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Självklart kan och ska man improvisera. Min tanke är förståss bara att ge ett par exempel, tex ungefär var teknologi-nivån ligger. Jag hade uppfattningen att folk ville ha lite beskrivningar av vardagen... Detta var en av ideerna att beskriva exempel på sådant. Tex för att skapa en lite allmän bild av hur samhället ser ut, och så att spelarna får en uppfattning om hur dom har det där hemma. Iallfall i min spelgrupp kan sådana saker faktiskt spelas på, men vi är väl lite unika :gremlaugh:

Om det mesta kommer besvaras i Hardware, och det andra inte är relevant så är det ju knappast lönt att lägga timmar på att skriva det?

Vad tycker ni? Behöver vi beskrivningar om hur hemmet fungerat. Ska vi bara beskriva "action"-delarna (så som inbrottslarm, kameror och kassaskåp)? Ska vi lämna det andra till fantasin och improvisationen? Eller är det bra att ha en gemensam beskrivning av hur tex hemelektronik fungerar i stort.

Fördelar med att beskriva:
* Ger "Kännsla" till Neotech genom att läsa det. (funderat på att skriva det som typ en artikel i "Moderna Hem". :gremlaugh: )
* Ger en konkret bild mellan olika spelledare och spelare. Om en spelare säger "Jag slår på autochef", så vet alla spelarna och spelledaren vad han menar.
* Det kan reda ut en del frågetecken om vart teknologinivån ligger (det är förståss fritt att ändra technivån till sin egen kampanj)
* SL kan slänga upp beskrivningar av tex ren reklampelare med reklam för Electrolux nya städrobot :gremlaugh: (ok, now I'm streching it :gremlaugh: )

Nackdelar:
* Onödigt, då det kommer beskrivas i Hardware.
* Onödigt detaljerat beskrivet
* Utelämnar möjligheter till improvisation
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag försökte inte säga att du inte skulle skriva artikeln, inte alls, bara påpekade att en del av frågorna besvars i Hardware. Tvärtemot ser jag gärna att du skriver artikeln. Så kör på!

/RD
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Ta med så mycket som möjligt gärna sett ur flera olika socialanivåer, skillnaden mellan underklass och medelklass kanske är just den där autochefen och magnetlås kortet till ytterdörren.
Och vad blir då steget till överklassen för att inte tala om den socialaeliten...
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Jag tycker att Ichabod verkligen är inne pa ngt. Att beskriva vardagen och dess miljö anser jag vara otroligt viktigt för att får fram en framtids-kansla. Jag ser mer än gärna beskrivning av "icke" action prylar som inredningsdetaljer, varför inte skumma växter, bisarra husdjursrobotar och liknande... Ett mycket bra artikel förslag som jag själv skulle vara intresserad av att medverka till....
 

Bastardo

Swordsman
Joined
30 Dec 2002
Messages
492
Location
Stockholm
Håller helt med. Fler stämningstexter och beskrivningar av vardagen i världen kring 2059 skulle definitivt ge väldigt mycket av känsla till och för spelvärlden. Detta även om flertalet av artiklarna kanske inte kommer att få någon direkt användbarhet i merparten av äventyren som utspelas, men likväl.
 

Bela

Warrior
Joined
18 Oct 2000
Messages
307
Location
Stockholm
Re: En gissning

Köket - Hur fungerar en Autochef(tm)? Vad finns det för kyl och frys? Använder man gammaldags ugnar och liknande? Hur brukar kök inredas? Vem lagar maten? Vad äter man?
Jag gissar att kyl och frys är oförändrade till funktion och utseende med undantag för energiförbrukningen. Varför ändra ett vinnande koncept? Kökets inredning är nog än mer klassbunden; låg och medelklassen äter halvfabrikat, snabbmat och levereradmat för att få tid till kvalliteetstid, medans överklassen kan skaffa vackert designade kök och kosta på sig tiden att laga själva i köket. Med all genmanipulerad mat och stora livsmedelskoncerner så är färska råvaror från lokala producenter en dyr lyx att nyttja och har därmed blivit status. Även om kockar torde vara vanliga i överklass hem. I övrigt så borde microvågsugn vara vanligare än en regulär ugn vilket borde speglas i matbutikernas utbud.

Vardagsrummet - Vilka möbler finner man i vardagsrummet? Hur ser en TV ut? Hur ser datorer ut? Vad lyssnar man på för musik? Hur lyssnar man på musik? Hur fungerar simstim? Vad gör man i vardagsrummet?
Rummet i sig har troligtvis inte ändrat sin funktion mycket utan låtit underhållningsmöblerna stå för förändringen. Man har fortfarande den stora TV:möblern i rummet och till denna borde övriga audio och videoutrusting vara centrerad. Dator, Video, DVD, musikanläggning och övrigt borde vara integrerade i ett system som styrs centralt i de flesta hem och HD alt digitalTV borde vara standar. Men rummet i sig är fortfarande den svär inom vilken man underhåller gäster medans maten tillreds alt efter den förtärts.

Hallen - Hur skyddar man sin lägenhet mot inbrott? Hur fungerar larm? Hur ser hallen ut? Hur fungerar nyklar? Hur fungerar "ringklockan"? Hur hänger man in sina kläder?
En hall är en hall är en hall. Säkerhetsdörrar är standar. Porttelefonen, med vilken man ber att få komma in i trapphuset, är borta då alla har tillgång till mobil och kan anmäla sin ankomst till värden som kan öppna porten från den samma. Nycklarna är så adertonhundratal, nu används brickor som öppnar dörrar, termiska ansiktsläsare eller något annat som inte bygger på enkel mekanik. Kläder hängs på galgar :gremsmile:

Sovrummet - Hur ser en säng ut? Hur funkar dom? Hur möblerar man sovrummet? Hur funkar en hemterminal? Tv i rummet? Musik? Underhållning?
Jag gissar att sängen inte ändras radikalt.

Badrummet - Hur fungerar en modern "dusch"? Hur tvättar man sig? Hur håller man badrum rena? Har man vanliga speglar? Badkar? Hur fungerar en modern klosett?
Inkomsten avgör. Är du fattig så kan ett enkelt handfat i köket lösa alla problem; medans en person som anser sig tillhöra det övre ståndet inte nöjer sig med mindre än ett privat spa.

Trädgården - Hur inreder man en trädgård i en villa? Vilka typer av växter har man? Växthus? Möbler? Autogrill(tm)? Trädgårdsrobotar?
Jag tror inte vi ser mycket gasolgrillar. Utöver det så är det nog ingen skillnad; den som har råd med en robot har råd med en trägordmästare.

Garaget - Vad kör man för bilar? Cyklar? Motorcyklar? Billarm? Bränsle?
Ingen aning.

Allmänt - Kameror i hemmet? Internet? Röststyrning? Hur ser lägenheter ut? Hur ser villor ut? Hur städas hemmet? Städrobotar?
Dolda kameror i hemmet borde vara en själklarhet för de som har råd (de flesta), då inbrottstjuvar kan identifieras mycket enklare och försäkringarna därmed sänks. Internet borde vara gratis över mobilnätet med en upp/nerkopplinging som motsvarar modernt bredband, men med en fast kostnad över det (bättre) fatsanätet från hemmet. En bra självgående damsugare kostar 15.000 SEK idag, om 50 år kostar den kanske 2.000 SEK.

Kontoret - Hur ser kontoret ut? Möbler? Arbetstationer? Robotar? Hur mycket jobbar man? Vad gör man?
Har inte NT:Ultra översiktskartor över kontorsbyggnader?

Jag hoppas det gav lite insperation.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,473
Location
Helsingborg
Gud, vilken stor fråga.. Ett tips är att ta och inrikta dig på medelklassen först och besvara frågorna.. Ta sedan några steg ner i samhällsklassen och försök se hur du kan utgå från medelklassen.. Detsamma för jetsetarna.. Om du inte klarar av att hitta på något "bättre" eller "sämre" så har du tagit en för hög/låg nivå för medelklassen på just den prylen och du måste flytta nivån så att det passar..

Det är jättebra frågor.. Bra uppdelning.. Jag misstänker att du har tänkt igenom rum för rum och tänkt över dess "användningsområde"? Jag skulle rekommendera att du till och med tar och går genom varje rum med anteckningsbok och penna och skriver ner varenda liten pryl.. Ta och ha ett scenario i huvudet, exempelvis att du kommer innanför dörren och ska slänga in lite varor i kylskåpet.. Vad för saker stöter du på när du gör detta och hur skulle de tänka se ut i framtiden?

Själv tror jag mycket på multibla funktioner för saker.. En lampa behöver inte bara användas till att lysa med, utan även fungera som högtalare och sprida ljud via flexibla och vibrerande glas.. En tavla är inte en tavla utan även en station för hemdatorn.. Fönstret kan användas som spegel eller teve.. Nyckeln du har på dig kan du ringa med, låsa upp bilen, cykel, lägenheten.. Du kan betala saker med den.. Ju fler kombinationer, desto högre upp i samhällsklassen står prylen.. Förvisso kan det fortfarande vara status på att skaffa en värstinganläggning som bara går att använda till ljud..

Jag tror också mycket på lättare underhåll ger fler val till hur något går till.. En blomma i ett fönster kan vara en verklig blomma, en levande nanokonstruktion, ett hologram eller en plastblomma.. Kanske har blomman flera funktioner, som luftrenare eller doftspridare? Återigen.. Ju mer nära verkligheten prylen befinner sig, desto lägre i samhällsklassen återfinns den.. En från en låg samhällsklass ska inte bara komma in i en ny värld när de stiger in i ett högklasshus.. De ska träda in i ett nytt universum..

/Han som även han tycker det är mycket roligare att veta vardagsmiljöer än saker som används i actionfilmer
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
filmer att se som kan ge inspiration åt hemmet

Kan följande filmer ge inspiration till det moderna hemmet 2059:

I robot
Femte elementet
Judge Dredd
Blade runner
Paycheck
Minority report
AI Artificial intelligence
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Re: filmer att se som kan ge inspiration åt hemmet

jag har skrivit klart om köket nu... blev typ 3 sidor i word :gremlaugh:
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
"Kontoret"
Kontorene er nok litt avleggs, slik vi kjenner dem, det meste kan pakkes inn i en datamaskin som du kan ta med deg overalt, slik at man jobber når mens man er ute og reiser, sitter hjemme, er på kafè etc. Unntaket er når sjefen ønsker personlig overoppsyn, eller ved teamarbeid, men også der kan videokonferanser gjøre fysisk tilstedeværelse overflødig. Det som kansje har gjort at kontoret ikke er død og begravet, er behovet for å kunne sitte å jobbe i fred, med den følgen at du ikke nødvendigvis sitter sammen med dine kollegaer, men de som tilfeldigvishar kortest vei til din nærmeste kontorbygning (som du også har valgt). Teoretisk så kan tusen arbeidere i en avdeling/firma sitte å jobbe på tusen forskjellige steder rundt om på kloden uten at det har noen som helst betydning på produktiviteten, annet enn at arbeiderne får jobbe der de vil, og et mye større arbeidsmarked, noe som skulle høyne denne betraktelig.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Det är klart det måste finnas kontor, var ska man annars göra inbrott och stjäla företagshemligjheter? :gremlaugh:

Men skämt å sidor, du har bra poänger, även om jag fortfarande tror att man kommer ha kontor i ganska stor uträkning. Ett kontor innebär så mycket för ett företag:<ul type="square">
[*] Status: störst hus vinner.
[*] Reklam: Företaget SYNNS (fysiskt)
[*] Sammordning: Servrar, möten, lager...
[*] Säkerhet: Farligt att sprida informationen för mycket utan "säkerhetstyrkor" i närheten.[/list]
Jag inbillar mig att avståndsarbete är framförallt till för dom som behöver det. För om man inte behöver springa omkring på möten och videokonferanser hela tiden, så kan man lika bra sitta på kontoret. Ett kontor för 5000 är också ett enkelt sätt att hålla koll på sina anställda, och skydda dem från andra företag. Man måste kunna ha en "borg" för sina företagshemligheter.
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Her er det kansje en forskjell mellom Megaforetakene og de andre. Megaforetakene kan jo ha tusenvis av kontorrotter i en og samme by, da er det nok billigst og mest praktisk å ha de på samme plass ( i tillegg til at alle bor på foretakets område hvor foretakets kontorbygg kansje er det nærmeste).

Når det gjelder de store hemmelighetene så er de jo selvfølgelig på et internt nettverk, selv har jeg en forkjærlighet for underjordiske forskningsbaser :gremlaugh:. Men mine RP skal i en skyskraper før eller senere, med sluttstriden nede i lobbyen (Søyler og resepsjonsdisk å gjømme seg bak, stort akvarium som skal skytes istykker, fallende lysekroner og annet gøy. :gremgrin:)

Men "det trådløse kontoret" kan bli brukt som ett kompromiss mellom ferie og arbeid, man får reise mer, selv om man arbeider.
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Egentligen kommer det nog inte finnas kontor på företagen men det känns så tråkit. Jag vill ha en mörk vardag med kontorslandskap på flera hektar i kilometerhöga mörka skyskrapor.

En tanke; om nätet (och all annan elektronisk kommunikation) var för osäkert att den ständigt avlyssnades av företag, hackers och regeringar som alltid fann sätt att lösa den senaste krypteringen. Man har därför stora interna nätverk på företagen som inte är i kontakt med omvärlden. På så vis undviks industri spionage. Ända sättet att forsla ut information är genom att fysiskt ta med den ut eller nå huvuddatorn.
 

Nordmannen

Veteran
Joined
27 Mar 2005
Messages
118
Location
Trondheim
Joda, du har et poeng, men i de fleste tilfeller er det ikke snakk om så mye hemmelighetskremmeri. Så kontoret har blitt mer eller mindre overflødelig i de fleste tilfeller, sier nå jeg. Men den virkelig saftige informasjonen må, som du sier, hentes ut fysisk.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Nu ska vi se...

Köket - Designen är som idag en mycket viktig fråga när det kommer till köket. Det finns de moderna köken, eller traditionella, i vilket fall gömmer sig mer teknik i 2059 års kök än idag.

Autochefen är en slags snabbmats maskin. Likt en 2000 talets bakmaskin så fyller man på med speciella ingredienser av olika AutoChef(tm) märken. Maskinen kan sedan under natten eller på kortare tid tillaga Billy´s Pan Pizza, Gorbys piroger, eller rent av Soya Hot Dogs helt av sig själv. Man måste alltså inte gå till affären för att köpa svindyr kemimat.

Ett kök är sedan inte mycket annorlunda till utseendet, man har ungefär samma inredning, det finns dock mer plats för maskiner om man vill ha sådana. Att inte glömma är att morgondagens människa är mer okunnig och mer lat än vad vi redan är idag. (Autochef, Mikro etc)

Kyl och frys har dock inbyggda datorer, en display på dörren kan spela upp film, TV, eller visa vad man har i kylskåpet för tillfället. När du är på väg från jobbet får man FridgeMail till mobilen med shoppinglistan helt automatiskt.

Ett kök har också en plattskärm så att man kan se på tv med mycket reklam samtidigt som man lagar mat.

Spisen har samma funktion som idag men utnyttjar bättre teknik. Vatten kokar upp på några sekunder och ingenting blir bränt i ungen.

Skåp och hyllor är för övrigt väldigt praktiska och är special designade efter specifika ändamål.

Maten lagas av den som har tid, antagligen ingen, det är därför populärt att beställa hem mat. Köket är i mångt och mycket en statussymbol, en måttstock på hur fint hem man har.

Mat 2059 är när det är riktig mat inspirerad och hopkokad från världens alla hörn, proffskockarna är internationella och 50 år av internationella expriment har skapat en enorm mixflora av smaksensationer. För vanliga människor är det nog mcdonalds trenden som håller i sig. Tråkig, smaklös snabbmat. Om man inte kan laga själv förstås, vilket få kan.

Vardagsrummet - Framtidens vardagsrum lider nog av som alla delar av ett hem av minskande standardmått. Hemmen blir trängre och mindre. Men framtiden erbjuder få begränsningar för en designers önskemål.

Vardagsrummet är hemmets hjärta. Här tillbringar man sitt liv, här umgås man, njuter av världens alla nöjen. Vardagsrummet är gärna en mysig krypin som gömmer all världens dyra produkter. Nöjesanläggningen är en modulär portal som kan förmedla bild, ljud, simstim. Ljud, TV, Dator, Internet är alla sammanlänkande och utnyttjar samma nätverk.

Bandbredden på framtidens internet är så stor att man inte längre har datorn i hemmet utan utnyttjar datorkraft hos en central dator hos sin leverantör. Man har bara en station varifrån man styr sitt konto som kan förmedla all media. Till och med ens privata hårddisk utrymme kontrolleras av leverantören vilket är allmänt accepterat.

En TV eller Dator är nu bara en skärm, med en tillhörande dosa (ofta placerad i hallen i elskåpet). Ljudanläggningen en samling av små effektiva högtalare.

Datorn för hemanvändare är bara en skärm med dosa med tillhörande konto. Det finns dock mer avancerade datorer med hårdvara i hemmet för en mer övertygande nöjes upplevelse. Kraftfulla DesignAid datorer, eller GamingCenters är exempel på sådana.

En stereo anläggning kan vara en hel drös med moduler och kraftfulla tornhögtalare som med avancerad akustik förmedlar musikens tjusning.

Hallen - Hallen ser ut som en hall. Dörren är blyg men inbrottssäker. Datorcentralen finns ofta i ett skåp i hallen, som kontrollerar hemmets alla elektroniska apparater. I princip alla är anslutna till nätet genom denna terminal.

Sovrummet - Princip som alla delar av det moderna hemmet så ser ingenting speciellt ut, bara snygg och smakligt får ögat. Sovrummet är det säkra svala rummet som skall tilltrygga vilan under nattens 3-6 timmar. Det finns dock här också tillgång till nöje genom media. Skåpet är praktiska och klokt funktionella. Sängen är av senast Aerospace material som astronauterna sov i uppe på rymdbasen, innan de började använda något nyare material som kommer ut nästa år.

Badrummet - Är kompakt och praktiskt, ingen inredning är placerad fel, så ingen kroppsrörelse hindras. Badrummet ger ofta en liten känsla av lyx, med ljust kakel och proffsig belysning så är det hemmets garanti till ett sunt liv. Den lilla lyxen.

Trädgården - Är den ekonomiska fällan. Här måste klippas, fixas, grillas, solas, badas, ätas, etc. Den automatiska klipparen, grillen med 1001 funktioner, poolen med en dyra uppvärmningen, utemöblerna, parasollen, regnskogsträmöblerna... allt kostar pengar. Men ack så mycket livsglädje det skänker.

Garaget - Garageporten är automatisk med inbyggda sensorer, belysningen likaså. Denna extralokal till villan är också mycket säker, här kommer inga tjuvar in. Garaget 2059 är lyxigt och tekniskt, i och med att man har råd att köra en ny lexus är också garaget autonomt och servar dig och din bil. Dyrt är det också, men det går ju att ha ett vanligt garage.

Allmänt - Ingen medelklassfamilj varken städar, tvättar, lagar mat (vardagligt), eller gör andra tråkiga sysslor numera. Damsugaren, tvättmaskinen, gräsklipparen är helt autonoma.

Säkerheten är en viktigt fråga för den av skräck darrande familjen. Hotet från den lägre människan är ständigt närvarande. Trots att inbrottsförsöken i de säkra hemmen aldrig varit så få som nu, har nu aldrig så många larmsystem installerats förut. Brotten stiger med cirka 15% per år, men brottsrapporteringen fortfarande med 800% per år. Det finns många reality kanaler med lite reklam som dygnet runt rapporterar om stadens alla hemskheter. Tex SerialKillerChannel, MuderOne, 911, Cops etc.

Det finns mycket säkerhet att erbjuda. Larmsystemen är omfattande och bemannade centraler har insyn i husen vid larm. 24-7.

Kontoret - Är som idag av varierande storlek. Det finns en utbredd klass av kontorsslavar som jobbar för svältlöner som har en liten vrå hemma där de genomför sina dagliga 5 timmars överarbete. Eliten har stora traditionella sfärer med antika skrytmöbler och konstverk för miljoner.
 
Top