Nekromanti Det missförstådda mörkret

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Nein nein nein nein

Det vore roligt om de slaktade alla dessa onda präster och sedan insåg att för att hindra demonerna från att inträda i vår dimension så var de tvingade att fortsätta med de hedniska riterna.

Fast nu finns ju inga svartmuskiga präster längre, så då får de hitta ett försvar, eller snarare en förklaringsmodell som försvarar det goda i de riter som tills för en stund sedan sågs som det ondaste av ont.

Att själva bli ondskan... det är stark tobak det...
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,186
Location
Borås, Sverige
Re: Nein nein nein nein

*Grin* du menar att "hjältarna" helt enkelt beter sig äventyraraktigt. =^_^=

Hmm, om de blir tillfångatagna så lär de ju hamna inför rätta för mord, stöld, gravplundring etc. Låt då någon av prästerskapet binda dem med magiska geasa eller något liknande så de tvingas göra botgöring...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Nein nein nein nein

precis.

Det är inte många hjältar som beter sig som riktiga hjältar gör numera.

Västmark har dock stor potential till det, och det är nog mycket tack vare sago-betoningarna.

Men en normal hjälte i ett normalt äventyr, även om det numera ganska ofta är anti-hjältar som är med, men även när det är riktiga hjältar, så behöver man slakta oskyldiga flerbarnsföräldrar och plundra gravar och ingen blinkar så mycket över det.

Violence känns bara mer och mer rätt och träffande, ju mer jag tänker på ämnena det tar upp...


chrull
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Bra sammanfattning !

Hehe !!
Kunde ju inte sägadet bättre själv ju ! Då hade ju han bara sagt vad jag sagt hela tiden..
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
En riktig hjälte!

Det är inte många hjältar som beter sig som riktiga hjältar gör numera.
Jag ser fram mot någon sorts motreaktion till alla våldsamma "hjältar" som omger oss i medieutbudet. Jag skulle vilja se en riktig hjälte som verkligen tror på godheten som något annat än ett bättre alternativ till ondskan; någon som aldrig dödar, som ser det lilla goda i den mest genomruttna skurken, som vekligen tror att alla innerst inne har något gott i sig. Kort sagt... Stålmannen!

Det vore faktiskt kul att spela en sådan karaktär istället för de vanliga halvfigurerna som gör det rätta för att de får betalt för det.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: En riktig hjälte!

"Jag ser fram mot någon sorts motreaktion till alla våldsamma "hjältar" som omger oss i medieutbudet. Jag skulle vilja se en riktig hjälte som verkligen tror på godheten som något annat än ett bättre alternativ till ondskan; någon som aldrig dödar, som ser det lilla goda i den mest genomruttna skurken, som vekligen tror att alla innerst inne har något gott i sig. Kort sagt..."

Bamse!
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Eller...

...Vash the Stampede, kanske?

Äh, summan av kardemumman är att det finns rätt gott om sådana hjältar. Det gäller att leta lite, bara.
 

Agon

Veteran
Joined
14 May 2003
Messages
41
Location
Norrköping
Re: Eller...

Problemet är bara att om man letar efter sånna hjältar i en rollspelsvärld i stället för serietidningar så ... ja... man kanske hittar nån... eller åtminstånne en liten kvarglömd bit av nån...

Grejjen är den att om man är så äkta god så blir man inte så långlivad... man kommer inte så långt med välvilja när en hord orcher attakerar.
 

Agon

Veteran
Joined
14 May 2003
Messages
41
Location
Norrköping
Sammanfattning

Ingen är ond så länge han gör det har tror är rätt
Finns inga rätt och fel, bara den allmänna uppfattningen

Boktips: Läste en engelsk bok för typ ett och ett halvt år sen. GRUNTS hette den. Hänger med ett gäng orcher från den sista striden mellan gott och ont och sen vad som hände med dem efteråt. Helsjuk bok där orcherna får tag på förhäxade marinkårsvapen från vår dimention och förändras sakta till organiserade (men fortfarande grymma) marinkårssoldater.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Med andra ord..

De enda onda är de som ångrar sig, eller som inte vill göra det dom gör egentligen?

Det blir ju krångligt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Ändamålen och medlen

Sauron vill inte göra gott och det finns inte en möjlighet att han skulle tro att han gör gott. Förslava alla folkslag kan inte ens den dummaste tro att det är att göra gott.

Tja, alla gör ju det som dom tycker är rätt och bra. Varför skulle man göra något man själv tycker är dåligt?
Med andra ord så är jag rätt säker på att Sauron anser att han handlar rätt. Visst, kanske alla i sin natur tvekar på sin rätt att skada andra innerst inne, men vissa förtränger detta. Ifall handlingar som skadar andra är ett resultat av att man i sin osäkerhet förtränger och förnekar så kan man säga att det faktiskt ÄR fel.

Fast du kanske menade "ont" och "gott" ur ett mer traditionellt perspektiv, det vill säga vissa ideal, snarare än "det jag tycker är bra/dåligt" :gremwink:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Smaskens

Eller så slutar det med att demonerna anfaller. Det vore en final det!
Visserligen så kanske dom goda LYCKAS besegra dom utan att riktigt ha lärt sig "de ondas väg", och då går ju sensmoralen lite förlorad.. Fast jag gillar nihilistiska sensmoraler som inte nödvändigtvis är synkade med slutet.. :gremwink: (Det vill säga, det som jag tycker är rätt kan få dö på slutet.)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Eller...

Problemet är bara att om man letar efter sånna hjältar i en rollspelsvärld i stället för serietidningar så ... ja... man kanske hittar nån... eller åtminstånne en liten kvarglömd bit av nån...
Va? Är problemet för få sådana hjältar? Bara att skriva fler.

Grejjen är den att om man är så äkta god så blir man inte så långlivad... man kommer inte så långt med välvilja när en hord orcher attakerar.
Det behöver inte vara ett hinder för att lägga in genomgoda karaktärer i rollspel, vare sig de är "sockersött goda" eller "sympatiskt goda" (som Vash).

En sådan situation skulle Vash tackla genom att oskadliggöra dom på ett ej dödligt sätt. En annan goding skulle se till att inte hamna i den situationen eller fly.

Så.. öh.. vad är din poäng? Att det är svårt att lägga in genomgoda i rollspel? Att det är orealistiskt? Att det är irriterande?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Mörkrets Riddare

Kanske därför jag tycker om Batman så mycket.

Han är en hjälte, men han är ändå en skurk. Och han drabbas av sin ondska och våldsamhet, inte bara på det löjliga "våld kommer tillbaka till dig" utan att han faktiskt funderar på sin roll.

Och med tanke på de fiender han har så är det ju inte konstigt att han är våldsam.

Men som bäst är det ju när han mår dåligt och frågar sig vem som egentligen är mest galen. Batten eller Joky

chrull
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Ändamålen och medlen

Vad jag menar är att Sauron inte gör det för att det är rätt utan för egen vinning. Vet inte hur jag ska förklara... Det låter mycket bättre när jag tänker det... :gremsmile:
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: En riktig hjälte!

Jag skulle vilja se en riktig hjälte som verkligen tror på godheten som något annat än ett bättre alternativ till ondskan; någon som aldrig dödar
Hmm, jag kommer och tänka på bröderna lejonhjärta av nån konstig anleding.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,911
Wolverine [ANT]

Han är en hjälte, men han är ändå en skurk. Och han drabbas av sin ondska och våldsamhet, inte bara på det löjliga "våld kommer tillbaka till dig" utan att han faktiskt funderar på sin roll.
Av samma skäl gillar jag Wolverine skarpt! Han bär på en skön, inre, ilska!

Andra sköningar är Judge Dredd och Lobo.

/vuffe
 

Agon

Veteran
Joined
14 May 2003
Messages
41
Location
Norrköping
Poäng?

meh... orka ha en poäng...
dessutom var det inte jag som efterlyste dom där äckligt sliskigt snälla typerna. Försökte bara ge en möjlig förklaring till varför dom inte finns... eller inte längre åtminstånne...

men du nämnde en sak...
"Att det är irriterande"
Det är dom faktiskt.
Jag menar... om jag är ett monster och jag vill slita ut nåns ryggrad och köra ner den i halsen på han, så vill ju inte jag att han ska fråga "är du säker på att du verkligen vill göra det här?" och dessutom visa förståelse för att jag har haft en jobbig barndom.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,908
Location
The Culture
Tolerans (ev OT)

Tja, alla gör ju det som dom tycker är rätt och bra.
I verkligheten (ni vet den där rollspelsvärlden där ni spelar er själva) står inte kampen så mycket mellan ont och gott, den står mellan tolerans och icke-tolerans. Vi kan som exempel ta en västerländsk humanist (som får förbli ansiktslös eftersom jag inte kan komma på någon person som alla kan ställa sig bakom) och Usama bin Ladin.

I den västerländske humanistens perfekta värld kan bin Ladin få existera, så länge han inte skadar någon annan. Han får sitta i sin grotta och läsa Koranan, mjölka getter och be till precis vilken gud han vill, bara han respekterar andra människors rätt att göra detsamma.
I Usama bin Ladins perfekta värld finns det ingen plats för den västerländske humanisten; hans blotta existens är en gudsförnekande styggelse som måste utplånas.

/tobias
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jo.

Han gör det av egoism, inte av generositet.
Visserligen så kan han se det som en rätt, sann och god ordning, men han gör det inte för andras skull. Det var det jag menade med:

Fast du kanske menade "ont" och "gott" ur ett mer traditionellt perspektiv, det vill säga vissa ideal, snarare än "det jag tycker är bra/dåligt"

Det vill säga idealet generositet/egoism. :gremsmile:
 
Top