Nekromanti Det missförstådda mörkret

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Bobo..[OT,men se det som en midsommarspecial]

Bobo hade inga byxor, och man kunde med all önskvärd tydlighet se att han saknade den nödvändiga utrustningen för dylika aktiviteter...

Well, Lille Skutt har inte heller några byxor, och du tror väl inte att Minihopp kommit med storken?

Jag har en teori om att fabeldjursseriefigurer påminner om havsdäggdjur i sin anatomi. För att skydda den från vattnets nedkylande effekt gömmer nämligen dylika sin utrustning i en fettficka.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Bobo....

Alltså: Bobo är en riktig hjälte, för han kan vända över häxor och andra elakingar till den "snälla" (beroende på hur man ser det) sidan!

Ähh! Det gjorde ju Bamse hela tiden. Han var väl mer eller mindre kompis med alla sina fiender (Krösus Sork möjligtvis undantagen)?
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Bobo..[OT,men se det som en midsommarspecial]

Well, Lille Skutt har inte heller några byxor, och du tror väl inte att Minihopp kommit med storken?

men du skall väl betänka att han har en fluga, en röd en...

Jag har en teori om att fabeldjursseriefigurer påminner om havsdäggdjur i sin anatomi. För att skydda den från vattnets nedkylande effekt gömmer nämligen dylika sin utrustning i en fettficka.

dnalor, fabeldjurs doktorn
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Bobo..[OT,men se det som en midsommarspecial]

Jag har en teori om att fabeldjursseriefigurer påminner om havsdäggdjur i sin anatomi. För att skydda den från vattnets nedkylande effekt gömmer nämligen dylika sin utrustning i en fettficka.
Med tanke på var du bor så måste jag bara fråga: Är det där göteborgsdialekt eller rikssvenska? Det gör rätt så stor skillnad...
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
De våldsamma hjältarna är själva en motreaktion...

...mot det orealistiska i de renhåriga hjältarnas liv. De befinner sig i våldsfyllda och farofyllda situationer, och om man inte kommer från Krypton i sådana fall (eller i alla fall har författaren på sin sida) tenderar man att råka illa ut.

Om man går utanför rena äventyrshistorier finns det förstås gott om icke-våldsamma hjältar som tror alla om gott.

Jag är dock ganska glad att du nämnde Stålis, för de stackars trikåfigurerna får ganska dålig press i sådana här sammanhang. Spindelmannen undviker också kategoriskt att ta liv, och så gör i de flesta versioner Läderlappen, sitt rykte om grym och tuff och 'realtistisk' till trots. När det gäller Bruce Wayne är det visserligen mindre på grund av att alla människors lika värde än på grund av sin självsyn; den som börjar anse sig ha rätt att döda sätter sin egen... själ, får jag trots min ateism säga, i brist på annat, sin egen själ på spel.

Vilket bjuder mig att citera en källa jag inte kommer ihåg: person A säger att historiens hjältar inte får döda skurken, men person B, som är mycket uppriven på grund av vad skurken gjort, säger: 'Och varför inte? Han visade minsann ingen respekt för andras liv! Och kom inte och säg att om vi dödar honom är vi inte bättre än han, för det är nonsens! Det är alls inte lika illa att döda en galen mördare som att döda oskyldiga människor!' Varpå A svarar: 'Precis - men det är TILLRÄCKLIGT illa!'

Erik
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Bobo..[OT,men se det som en midsommarspecial]

nå det var ju itne jag som skrev det utan dnalor... men han bor väl också i göteborg har jag för mig...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Bobo..[OT,men se det som en midsommarspecial]

nå det var ju itne jag som skrev det utan dnalor... men han bor väl också i göteborg har jag för mig...
OK, sorry. Då avvaktar vi alla med spänning ett klargörande från Dnalor i stället.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Bobo....

Bamse är vän med alla, jo. Han ställs dock aldrig inför oförbätterliga (eller grymt svårförbätterliga) personer som verkligen kunde hota honom, utan räddas av deus ex machinas i dylika situationer.

En av de bästa nyliga Bamse-serierna var när han ställs inför en buse som inte svarar på hot eller tvång eller vädjanden till hans tämligen osynliga bättre sidor. Eftersom det är en Bamse-serie, har han naturligtvis en bättre sida i alla fall, men det krävs Skalmansk list för att locka fram den. Han ser till att busen får någon att ta hand om, närmare bestämt en hundvalp, och se, då blir han snäll...

Det var en intressant variation på ett tema som annars gör Bamse-skurkar till tämligen ofarliga figurer. Dessutom borde det lugna Trobergs mumlanden om hur fabeldjurserier som alltid visar samma djur i liknande roller understödjer rasism och dylikt, ety busen ifråga var en björn, precis som Bamse.

Erik
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
bamse tecknare

tycker att det var synd att Tony Cronstam slutade teckna bamse då han var en av de bättre på äldre dar :gremwink:
nåja Elvis är ju faktiskt roligare... men men
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Jepp!

...vilket också framgår av "Hemort"-rubriken i min profil, som kan ses till vänster om mitt inlägg. :gremtongue:

För att besvara trobergs fråga: "Rikssvenska". So!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,495
Location
Stockholm
Re: Eller...

Grejen är väl att det faktiskt är overkligt med genomgoda människor. Jag skulle vilja hävda att de inte existerar över huvud taget. Däremot finns det nog en hel del som försöker vara supergoda, men det är ju inte riktigt samma sak.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,495
Location
Stockholm
Re: Sammanfattning

GRUNTS är en småskojig, men den tar inte direkt upp några av de frågeställningar som Krille nämnde. Orcherna i GRUNTS betraktar ju sig själva som onda, t.ex.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,495
Location
Stockholm
Re: Ändamålen och medlen

I litteraturen (fantasylitteraturen i synnerhet) brukar ju de riktigt onda människorna ofta vara psykiskt störda på något sätt, eller i alla fall skildras på sånt sätt att man måste misstänka att något inte står rätt till i huvudet på dem.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Re: En riktig hjälte!

Du vill sen en hjälte som är en paladin, helt enkelt. ;-)
Absolut inte! En paladin hör hemma i en värld med absolute begrepp. Det finns en gud som är god; det finns motståndare till honom som är onda; dessa båda faktum ger paladinen rätt att slå ihjäl fienderna eftersom han representerar guden och därmed är god, vilket gör hans handlingar goda, oavsett hur moraliskt tveksamma de verkar. I min begreppsvärd är en paladin (och en korsriddare och en mujahedin) bara en huligan som använder en gud som ursäkt för att få spöa upp folk.
I alla fall i praktiken, i teorin är en paladin en trevlig prick.

/tobias
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Jepp!

"...vilket också framgår av "Hemort"-rubriken i min profil, som kan ses till vänster om mitt inlägg. "

VA! Skall folk läsa vad som står på skärmen! Det var de grövsta! Vart är världen på väg!

Snart kommer du väl att kräva att de skall kolla fakta, underbygga sina resonemang, tänka istället för att bara tycka och att tänka mer på vad de kan lära sig av diskussionen istället för att bara platta till motståndaren med så snygga fraser som möjligt, och hur skulle det DÅ gå med Internet-diskussion?!?

Erik
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,184
Location
Borås, Sverige
Re: En riktig hjälte!

I min begreppsvärd är en paladin (och en korsriddare och en mujahedin) bara en huligan som använder en gud som ursäkt för att få spöa upp folk.
I alla fall i praktiken, i teorin är en paladin en trevlig prick.
Tja så länge han inte försöker tvinga på sin omgivning massa religiöst nonsens och moral kna man ju stå ut med honom... =^_^= Men å andra sidan hör det ju till hos en paladin eller liknande onding att vara fanatisk.

/Ulfgeir
 
Top