Nekromanti Det mest episka vapen/objekt ni har gjort

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
Jag fundera på att göra ett halsband med en inbunden demon i sig ,så den fungerar som en generator för att halsbandet ska ha effekten tur på nivå 5 eller något sådant ,det vore roligt och se vad man kan hitta på åt en rollspelare som har det halsbandet ^^...

Vad är det episkaste föremål/vapen ni nånsin har gjort i eon i era kampanjer? ^^
 

antorax

Swordsman
Joined
11 Aug 2003
Messages
568
Har inte så god koll på det egentligen. Men vanliga artefakter brukar mina alkemister göra på rang två, bara för att de är relativt snabba och billiga att tillverka, och man behöver inte ha massa nivåer i de olika processerna.

Om jag vore SL och skulle göra ett hemskt magiskt föremål så skulle jag lätt tillåta en rang 5 grej. Sedan att det är en demon som är bunden är ju en annan femma lite. Vore kul om du väver in det lite i storyn, för att binda en rang 5 demon tänker jag mig borde vara ett företag lite.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
En spelare i min Sylfens Vrede-kampanj har en armprotes som kan röra på sig. (inga fingrar, dock. Bara ett svärdsblad)

Förutom det har jag ju gjort Karmath's Heliga Svärd, vilket har effekten Hugg magn. 4 mot alla varelser associerade med Mörkret.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Jag har inte spellätt på väldigt länge nu, men vad jag tycker att du bör tänka på, är att det föremål du skapar antagligen kommer att bli väldigt mäktigt. Din RP får en evighetsmaskin, som ger honom ett ovedersägligt försprång framför alla andra, om du konstruerar artefakten på rätt sätt.

För att illustrera med ett exempel: Om man accepterar Vandöda bokens förklaring om att skelett fungerar som en ersättning för billiga städare, och animerade hästar är vad som driver mundanas gruvpunpar, så återstår demoniska aggregat fortfarande både som strategiska redskap, och taktiska dito. Exempelvis sådant som en primitiv motsvarighet till mobiltelefoner; en ring som åstadkommer regnväder på beställning, och därmed garanterar att mundana aldrig får missväxt på grund av torka; charm-hårnålar (permanent chadarians subliminala nimbus) som gör det gravt svårare att säga emot magikern (och som kan vara kumulativa); eller varför inte en kanon (ja, jag vet att de officiellt inte finns) som kyler sig själv, och därför kan användas med nära nog modern hastighet.

Och detta bortom de rent samhällsnyttiga/industriella tillämpmningarna - en stav som projecerar portaler automatiskt, och i obegränsat antal. Tänk vad det skulle betyda när det gäller att frakta malm från gruvbotten till ytan, eller för att forscera svårare bergspass - eftersom endast det första tillfället de facto kräver att magikern reser, så skulle man kunna seriekoppla sådana portaler (förlängt maxavstånd till säg 100 meter), och åstadkomma riktiga snabbvägar!
Varför inte en säck som projecerar essansmodifikation: 0 vikt, på vad den än innehåller? En putsduk som väver "oförstörbarhet" på vilka andra tyger den än kommer i kontakt med - kombinera det med det billiga pansaret vaderat tyg, och du har nära nog ostoppbara arméer! Vad händer med befästningar om våra pilspetsar har begåvats med engångsförtrållningen "radera sten" eller vad den nu hette? Det innebär att ett tjog pilar mot samma meter senare, så är talons berömda stadsmur ett minne blott.

Även om vi bara begränsar oss till klassiskt äventyrargear, så innebär en bastant, personlig "riva väv", att en rollperson aldrig kan utsättas för dussinmagikernas angrepp; en "subakvatsik respiration", som alltid aktiveras sekvensellt om halsbandet bärs, och alltid bärs, innebär att rollpersonen inte kommer att drabbas av drunkningseffekter förränn efter att han tar av halsbandet, dvs, efter döden; en präktig "Vitalistens kraftfulla helning" i en stav gör att han på ett ögonblick både kan hela sig själv, och vem annan han önskar, utan negativa effekter; en "falköga" gör det nära nog omöjiigt att lägga sig i bakhåll för honom, etc.

Ergo: Demoniska aggregat är mundanas verkliga maktbas. Den som har flest av dem, bör kunna kompensera för i stort sett vilka andra svagheter som hälst. Både politiskt och personligt. Detta måste vi ta hänsyn till även i kampanjer.

Något OT: Med tanke "kontrollera demon" är vanlig nog att finnas i böckerna, och på att det inte krävs någon särskild miniminivå för att en demon skall kunna hantera ett aggregat, så borde något trollkarlssällskap insett vad man kan göra med svaga demoners hjälp. Jag talar om evighetsmaskiner, och om ett radikalt försprång i kampen om makt.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Jag vet att vapnet blir extremt mäktigt.
Det är meningen.
Kampanjen handlar om att stoppa Mörkret.
För att döda Xinu, Thanata, Älvakonungen och Vhilgilah (bland andra)
behövs jävligt mäktiga vapen. :gremwink:

Och du ska veta att spelaren fick betala DYRT för sin protes.
Han har skulder hos alla de andra spelarna.
 

Gargarath

Veteran
Joined
13 Jul 2009
Messages
4
Förlåt för att det här är lite off topic, men jag kom just på en grej som man kunde göra just i eon.
Alkemister kunde göra oförstörbara legeringar i det, en gång fick jag idén av att göra en låda av den legeringen, fylla den med vatten och sedan segla den. Sist men inte minst så skulle jag kyla lådan till fryspunkt, jag undrar vad som skulle hända...
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
I min mörkerkampanj har spelarna en viss alv polare med 34 i en Stridskonst och ett ballt svärd som spöar Xinu-Inkarnationer :gremwink: Och sen så är dom fyra dvärgasläktena enade.. Hmm.. Yup! Men artefakter? Tja du, Det är nog ett svärd som ett bergstroll gjorde till ett Medium en gång (Han kunde för övrigt inte svinga det) som hette 'Gryningsklinga', Magnitud 3 Skärpa, permanent. That's about it. Kan inte direkt komma på något annat, men jag håller med Kraetyz, man gör inte en artefakt för att man har råd, snarare för att man -VILL- lägga ut pengar för att kunna få ett ess i skjortarmen, liksom.

- Baronen, gnyr över träningsvärk.
 

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
I min pågående kampanj har jag en überartefakt som så här långt bara går under namnet, "skrinet"

Det har 4 st magier som aktiveras då det behövs för skrinets överlevnad.
Släcka eld - nivå 5 (Släcker drakeld)
Riva sönder väv - nivå 5 (Förstör 5 filament som vävs när man rör vid skrinet)
Hejda vandöd - nivå 5
Mot magi - nivå 5

Vad som förvaras i skrinet är än så länge okänt (även för mig)
En ande har dock visat sig för schamanen i gruppen och sagt att skrinet är fängelse för en mäktig demon.
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Troligtvis skulle väl trycket i isen bli så enormt att näste person som öppnar lådan får en explosion av isskärvor i ansiktet. :gremwhistle:
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Tror snarare att vattnet skulle fortsätta vara flytande. Har för mig att vätskor under olika tryck har olika kok- och fryspunkter. En oförstörbar låda som är helt fylld med vatten skulle väl ge ett oändligt tryck på vattnet och därmed hålla det flytande oavsett hur kallt det blev.
 
G

Guest

Guest
Jag kör inte med magiska artefakter (längre) på det sätt som Eon i grund tycks ge grund till då det ger en slags prylfetishism som jag tycker hör hemma i långt mycket senare tidsåldrar, om en artefakt däremot är en del av något annat magiskt som en varelse eller natur kan det verka ha egna egenskaper som kan tros vara magiska så som dödsgastarnas lie och mask beskrivs i N&V.

/Zorbeltuss
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Som SL lät jag i en kampanj för... evigheter sen... en rollperson komma över ett riktigt trevligt bredsvärd från Colonans tid. Förutom några magnituder Skärpa och permanens så innehöll det även ett antal magnituder Lojalitet (Kejsardömet Colonan). Svärdet tillhörde ursprungligen generalen för en legion och kejsaren hade låtit tillverka svärdet för att ytterligare försäkra sig om generalens lojalitet.

Nu fortsatte inte kampanjen så länge därefter, men tanken var att den RP som hittat svärdet gradvis skulle få visioner av kejsardömet och marscherande legioner och börja känna en allt starkare lust att återskapa kejsardömet Colonan.

Mvh / Phelan
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Tryck [OT]

Mja, vid tillräckligt högt tryck så blir faktiskt vatten till is. Sant att vid högre tryck än normalt (ca 1 bar, 100000 Pa) sjunker fryspunkten men då man kommer upp till ca 70 GPa (ungefär 700000 gånger lufttrycket vid havsytan)så blir vatten till is igen av någon anledning.

Dock har jag ingen aning om vad som skulle hända vid oändligt tryck och om det ens skulle bli det i lådan.

/Jaggernaut - undantaget som bekräftar regeln, eller...
 

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,212
(upptäckte just att tråden var i Eons forum men aja)

Har nog aldrig gjort något särskillt supermäktigt föremål som hunnit komma in i spel. Men det mäktigaste är lite fantasilöst kallad Eldstenen. En sten som innehåller ren kraft från eldsalamandrarna på Altors sydpol. Stenen var menad att återställa balansen mellan elementarkrafterna. Häxan och tillika halvelementaren Edea har med med hjälp av Isherrarna sänkt en nordliga riket Ascalhorn under is och snö på norra Akrogal i en gammal DoD kampnanj som jag aldrig avslutade.
Vad kan stenen göra? hmm i princip allt som har med eld eller värme att göra och skulle säkert kunna grilla en drake med en vindpust. Speldata kändes onödigt för ett så mäktigt föremål.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vet inte om det direkt är det mest episka vapen jag gjort/haft med men det är då definitivt det hårdaste.
Blodsbane- en Storyxa svingad av en General tillika hjälte ifrån Danarth före mörkret. Vapnet lydda under magilagarna när det gjordes och innehöll således åtta magnituder skärpa permanent. Dessutom så kunde den uppladdas med fyra magnituder eld i klingan, bara den fick 'suga' in tillräckligt med blod. Väldigt många år sedan detta skapades, och jag skulle nog inte ha med det någon gång igen direkt...

I min nuvarande kampanj så cirkulerar många mäktiga artifakter bland diverse ärkeondingar, nemesisar, mäktiga alierade och sådant. Dock så är det mest magiska rollpersonerna innehar ett par hydrotropiska kongelat som hittades naturligt efter kusten vid Daan Hamal.
Dock tror jag snart att rollpersonerna kommer få tag på ett mäktigt föremål som kallas "Den sjungande glömskan", ett otroligt mäktigt helningselexir som trors var skapat av den forna magikern Omkar. Det omtalas i västländerna som ett universalmedel mot all skada och sjukdom som kroppen kan åsmaka sig, även förbannelser...


/poseur vill spela Eon snart.
 

Jenin

Veteran
Joined
1 May 2008
Messages
37
Re: Tryck [OT]

Dock så kan vattnet inte riktigt bli till is, eftersom det då tar upp mer plats... vilket det inte kan göra. Jag säger att förseglingen går sönder :gremtongue:

Dock så när idén om en oförstörbar låda väldigt rolig, man skulle kunna göra massor med den^^
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Tryck [OT]

Jenin said:
Dock så kan vattnet inte riktigt bli till is, eftersom det då tar upp mer plats... vilket det inte kan göra.
Is som skapas vid sådant högt tryck (kallad Ice X) har betydligt högre densitet än vatten så utrymmet bör inte vara ett hinder.

Dock vet jag inte alls om tillräckligt högt tryck skapas i lådan för att sådan is ska formas och vidare funderar jag över att det antagligen bara kommer att formas den mängd is som krävs för att trycket ska sjunka under "gränsen".

Pssh... nu spekulerar jag bara hejvilt för jag är egentligen inte så påläst om det här.

/Jaggernaut - fast vi kanske ska sluta OT:a
 

Fahnen_UBBT

Veteran
Joined
22 Nov 2006
Messages
171
Location
Linköping
Re: Tryck [Totalt OT]

Eller så kanske vattnet uppför sig såhär denna video är helt värd kolla på ändå då det visar ett av de häftigare fenomenen på vår jord :gremsmile:
 

JPW

Veteran
Joined
5 Jan 2007
Messages
22
Re: Tryck [Totalt OT]

Vattnet i den oförstörbara boxen kommer sannolikt omvandlas till lite is, precis som Jaggernaut skrev. Denna is har en annan kristallform och högra densitet än vanlig is. En typ av denna "annorlunda" is är mycket riktigt ice x. Denna is kommer bildas tills ett visst maxtryck uppnåtts, men detta tryck är ganska stort (ungefär det som krävs för att skapa syntetiska diamanter) om man vill ha mer än pytte-pyttelite vatten.

Att fruktansvärt kallt vatten förblir flytande under högt tryck finner man bland annat djupt ner i glaciärer. Under extrema tryck, vilka ju kan bildas av extremt låga temperaturer, kan allt vatten frysa.

Tror inte det blev mycket tydligare här. Men intressant är det. Dessutom har jag börjat fundera på om det här "oförstörbara materialet" är värmeledande.
 

JPW

Veteran
Joined
5 Jan 2007
Messages
22
Re: Tryck [Totalt OT]

Hmm... insett ett fel här. Trycket kommer INTE öka genom att temperaturen sänks. En bit under fryspunkten når isen (och lite vatten) ett visst tryck och en viss form. Denna är sedan konstant hur kallt det än blir.
 
Top