Det magiska tretalet

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
De tre musketörerna. Som irriterande nog introducerar en fjärde.
Jag tänker inte på dem som 3+1, utan som 1+1! Dvs de så kallade tre musktörerna är en enhet som utmanas och utvecklas genom att det andra/den andre, dvs D’artagnan dyker upp.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Det finns egentligen två varianter av det här "magiska tretalet". I det ena fallet är det bara ett "magiskt tal", och det spelar egentligen ingen roll om det är just tre, eller sju, eller tretton av vad det nu är för något.

Sedan så har vi alla de fall där det är tre av något, och alla tre är lite olika. Varför just tre har mycket med mänsklig psykologi att göra skulle jag gissa.

Tänk på talesättet "En gång är ingen gång, två gånger är ett sammanträffande, tre gånger är en vana". Händelser behöver upprepas minst tre gånger för att man skall känna att det finns ett samband mellan dem.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Det där är helt taget ur luften! Rent förtal!!

Plus rött är sjukt cool färg på bandana så egentligen är det alla andra som är töntiga.
Nu sa jag ju inte vilken av turtlarna som var sämre! Och när jag var liten kom mamma hem från en jobbresa till Finland med varsin TMNT till mig och min bror. Eftersom jag var vaken på kvällen när hon kom fick jag välja, och jag valde Rafael istället för Leonardo, för han såg coolare ut med röd bandana och fräcka vapen. Sen har jag förstått att han räknas som den i gänget med minst personlighet (i titelmelodin är han bara "cool but (c)rude") men jag kommer alltid ha en varm plats i hjärtat för honom tack vare det arbiträra valet av plastfigur när jag var 7 år.
 

Nero

Warrior
Joined
24 Feb 2014
Messages
271
Nu sa jag ju inte vilken av turtlarna som var sämre! Och när jag var liten kom mamma hem från en jobbresa till Finland med varsin TMNT till mig och min bror. Eftersom jag var vaken på kvällen när hon kom fick jag välja, och jag valde Rafael istället för Leonardo, för han såg coolare ut med röd bandana och fräcka vapen. Sen har jag förstått att han räknas som den i gänget med minst personlighet (i titelmelodin är han bara "cool but (c)rude") men jag kommer alltid ha en varm plats i hjärtat för honom tack vare det arbiträra valet av plastfigur när jag var 7 år.
Hans vapen är inte bäst, men snyggast. Han har ju en stark personlig utveckling i Turtles 1 eller 2, otecknad då.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Kan ju jämföras med "rule of three" inom komedi, där man kommer med något oväntat vid punkt nummer tre eftersom det är då publiken väntar sig ett mönster (Arson, murder and jaywalking etc.). Humoreffekten när man bryter mot det väntade mönstret vid punkt nummer tre visar hur tydligt hjärnan förväntar sig ett mönster där.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Tänk på talesättet "En gång är ingen gång, två gånger är ett sammanträffande, tre gånger är en vana". Händelser behöver upprepas minst tre gånger för att man skall känna att det finns ett samband mellan dem.
Varianter på detta:

"Once is happenstance, twice is coincidence, three times is enemy action." (Ian Fleming, via faktiska talesätt inom underrättelsetjänster)
"En gång är ingen gång, två gånger är tradition, tre gånger är urgammal hävd." (Forodrim)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,723
Location
Göteborg
Varianter på detta:

"Once is happenstance, twice is coincidence, three times is enemy action." (Ian Fleming, via faktiska talesätt inom underrättelsetjänster)
"En gång är ingen gång, två gånger är tradition, tre gånger är urgammal hävd." (Forodrim)
En gång är ingen gång, två gånger är en gonggong?

Eller ”jamais deux sans trois”, som ju motsäger att två gånger kan vara slumpen!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Freud: jaget, överjaget och detet
Murray Gell-Mann: protonen byggs upp av tre kvarkar (blå, röd, grön)
Gene Roddenberry: Kirk, Spock och McCoy bemästrar alla utmaningar
 
Top