Nekromanti Det ligger en ring på golvet...

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Jag tror att det var i Sinkadus detta exempel med ringen på golvet fanns med. Jag har varit med om några liknande grejer i spelsammanhang:

Mutant 2 : namnlöst polisäventyr.

1 spelledare, 3 spelare som spelade poliser, naturligtvis använde vi oss av tvivelaktiga metoder för att skaffa fram bevis. Det är natt, månen döljs bakom ett tjock molntäcke så mörkret är rätt kompakt. Vi har ringat in en misstänkt, men har inga egentliga bevis mot honom, så vi har inte tillåtelse att göra en husransakan. Som de handlingskraftiga poliser vi är så tänker vi dock ta saken i egna händer.

Den misstänkta personen lämnar sin lägenhet. Han bor i ett lite högre hus, högst upp. Spelledaren förklarar hur det ser ut, och han nämner också att alla lägenheter i huset har balkonger. Vi spelare diskuterar igenom våra alterativ. Eftersom min karaktär är bäst på att klättra, kommer vi överens om att jag ska klättra upp på taket, hoppa ned på balkongen och sedan öppna dörren åt de andra. Jag kämpar mig upp för stupröret, går armgång på hängrännan och hänger ovanför den misstänktas balkong.

- Jag släpper taget, säger jag.

- Är du helt säker, säger spelledaren.

Vi andra tittar på varandra, det här låter misstänksamt.

- Jag hänger väl ovanför balkongen nu?

- Ja, svarar SL.

- Så, jag släpper taget om hängrännan och landar på balkongen.

- Det går inte, säger SL.

- Vad då går inte?

- Det är en fransk balkong. Jag kanske glömde att nämna det?

- Hm. Jaha (min karaktär hänger kvar), ja ja, finns det chans att lyckas hoppa ner och få tag på gallret utan att slå ihjäl sig?

- Det ser ut att vara ett svårt hopp. Taket hänger ut från väggen en bra bit.

- Jaha... (tittar på de andra spelarna). Ja, jag går väl armgång tillbaka till stupröret då, och halar mig ned.



Mutant 1, namnlöst äventyr

Arkeologisk expedition i Norrlands inland. Fyra spelare och en SL. Detta är ett exempel på riktig SL-sadism.

SL: I lådan hittar ni några cylinderformade saker. Det ser ut ungefär som cigarrer.

Spelare: Vi kollar på Fyndtabellen. (Slår ett antal T4:or)

SL: Jo, ni är helt säkra på att det är cigarrer.

Spelare: Vi kollar om det är nåt krut kvar i dem (delar ut en till varje karaktär, vi spelar adelsmän och på den tiden visste vi att alla adelsmän rökte cigarrer).

Spelare 2: Jag biter av min, sätter den mellan läpparna och tänder på med mina tändstickor.

SL: Det smakar lite läskigt och starkt.

Spelare 3: Den är säkert gammal.

Spelare 2: Den kanske smakar bättre när jag får fyr.

SL: Det smäller till och ni kastas till marken av tryckvågen. Det ringer i era öron. Där Spelare 2 satt ligger en sargad kropp med bortsprängt huvud. Det ligger köttslamsor, blod, tänder, benbitar och hjärnsubstans över hela marken.

Spelare: Va fan, var det dynamit! Kom igen, det är klart att vi vet hur dynamit ser ut!

/Daniel
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Den sanne spelaren hade naturligtvis anmärkt på att dynamit inte exploderar bara för att man tänder eld på den. Han förtjänade upperbarligen att rulla fram en ny rollperson eftersom han föll för den lätte.
 
Top