DoD Det krypande mörkret - Tredjepartsäventyr

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
316
Location
Stockholm
Hm, har läst nu och gillar den, men slutstriden känns lite underutvecklad och rumphuggen tycker jag. Här behövs lite handpåläggning för att det inte skall bli ett antiklimax.
Om du syftar på gimmicken, så är den ju lite abrupt om man får till den - om det är det du tänker på? Kom dock ihåg att spelarna i detta läge troligtvis inte är kapabla att slåss mot en
drake
. Så troligtvis är de rökta om de missar chansen. Jag funderade mer på hur de skulle få chansen om de inte kommer på det runda ett.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
Hm, har läst nu och gillar den, men slutstriden känns lite underutvecklad och rumphuggen tycker jag. Här behövs lite handpåläggning för att det inte skall bli ett antiklimax.
Som i alla äventyr är det upp till spelledaren att leda slutstriden för den bästa spelupplevelsen. Den kan vara 1 runda eller vara en episk slakt som varar länge beroende på hur många medhjälpare rollpersonerna har med sig. Det är inte många äventyr som ger spelledaren den möjligheten. I de flesta äventyr är det bara rollpersonerna mot den mäktiga slutbossen. I Det krypande mörkret finns det möjlighet till variation vilket jag finner uppfriskande.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,801
Location
Marjura
Som i alla äventyr är det upp till spelledaren att leda slutstriden för den bästa spelupplevelsen. Den kan vara 1 runda eller vara en episk slakt som varar länge beroende på hur många medhjälpare rollpersonerna har med sig. Det är inte många äventyr som ger spelledaren den möjligheten. I de flesta äventyr är det bara rollpersonerna mot den mäktiga slutbossen. I Det krypande mörkret finns det möjlighet till variation vilket jag finner uppfriskande.
Absolut, går det att fixa, men hade gärna sett lite mer
om Skallegrottans layout, vad som går att utforska/utröna innan man rusar in, kanske lite mer detaljer om drakens MO/utseende osv
 

Arthedain

Dúnedain
Joined
14 Nov 2023
Messages
7
Location
Helsingborg
@Klaatu
Kunde inte undgå att se att kartan från förhandstitten av Videnmark inte matchade den slutliga produktens karta, eller rättare sagt kartan över Rovveden. Vad hände där?

P.S Detta verkar vara en väldigt bra tredjepartsprodukt och jag tänker köpa den inom kort.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
316
Location
Stockholm
@Klaatu
Kunde inte undgå att se att kartan från förhandstitten av Videnmark inte matchade den slutliga produktens karta, eller rättare sagt kartan över Rovveden. Vad hände där?

P.S Detta verkar vara en väldigt bra tredjepartsprodukt och jag tänker köpa den inom kort.
Hm. Jag kan inte minnas den fanns en preview av Rovveden, men Videnmark-kartan är nog sig lik?

Och det är en solid produkt, ett garanterat bra köp!
 

Arthedain

Dúnedain
Joined
14 Nov 2023
Messages
7
Location
Helsingborg
Hm. Jag kan inte minnas den fanns en preview av Rovveden, men Videnmark-kartan är nog sig lik?

Och det är en solid produkt, ett garanterat bra köp!
Nej, ingen preview av Rovveden men kartan är med som bild när man beställer på hemsidan. Och kartan över Videnmark som finns tidigare i tråden har med vissa landmärken som finns på den andra kartan men de matchar inte. Hav på fel ställen osv. Så är nyfiken vad som ändrats i slutliga produkten. Är oavsett övertygad om att det är värt ett köp ;-)
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
Kunde inte undgå att se att kartan från förhandstitten av Videnmark inte matchade den slutliga produktens karta, eller rättare sagt kartan över Rovveden. Vad hände där?
Jag är inte riktigt säker på vad du refererar till men eftersom Rovveden kartan är gjord i en storlek för äventyret (A5) och en annan storlek för handout:en (A3) så har de olika versionerna olika grafiska möjligheter. Det gick inte bara att göra kartan i en storlek och sedan bara dra upp den. Så formgivingen av texten är litet olika på kartorna men de visar samma platser.
 

Arthedain

Dúnedain
Joined
14 Nov 2023
Messages
7
Location
Helsingborg
Jag är inte riktigt säker på vad du refererar till men eftersom Rovveden kartan är gjord i en storlek för äventyret (A5) och en annan storlek för handout:en (A3) så har de olika versionerna olika grafiska möjligheter. Det gick inte bara att göra kartan i en storlek och sedan bara dra upp den. Så formgivingen av texten är litet olika på kartorna men de visar samma platser.
Tack för svar. Låt mig förklara lite bättre.

Denna karta: (som postats tidigaste i tråden)

...matchar inte denna karta:

Med det menar jag att detfinns vissa gemensamma nämnare på kartan, t.ex Nordanros och Jarls kullar. I ena kartan logger dock Nordanros vid havet och det ser ut att ligga långt därifrån vid andra.

P.S Kul att det finns gemensamma nämnare i din modul och i modulen Den brända jorden (utgår från kartorna ännu en gång).
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
316
Location
Stockholm
Tack för svar. Låt mig förklara lite bättre.

Denna karta: (som postats tidigaste i tråden)

...matchar inte denna karta:

Med det menar jag att detfinns vissa gemensamma nämnare på kartan, t.ex Nordanros och Jarls kullar. I ena kartan logger dock Nordanros vid havet och det ser ut att ligga långt därifrån vid andra.

P.S Kul att det finns gemensamma nämnare i din modul och i modulen Den brända jorden (utgår från kartorna ännu en gång).
Rovveden bör vara den lilla lilla skogen högst upp. Nordanros ligger inte vid havet - utan mitt längst floden (havet går troligtvis precis utanför väster kant på kartan). Tror du luras lite av texten/skalan bara :)
 

Arthedain

Dúnedain
Joined
14 Nov 2023
Messages
7
Location
Helsingborg

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
316
Location
Stockholm
Här: https://www.rollspel.nu/attachments/videnmark-karta-jpg.13971/
känns det väldigt tydligt att Elmers hav finns strax utanför Nordanros. Ett av exemplen på att kartorna inte matchar 😉
Notera skalan (nere till v - i mil) - den första kartan visar en stiliserad/oskalenlig odetaljerad "stadssymbol" av Nordanros som ligger inom 5 mil från kusten (skulle staden vara skalenlig hade den varit över 1 mil stor...). Sedan gör du samma jämförelse med den mer detaljerade karta 2 (se nedre v hörn - i km) - där det visas ungefär 5km till v om ett realistiskt detaljerat Nordanros innan kartan tar slut. Jag tror du helt enkelt ser något som du vill. Det är ju uppenbarligen ingen avsiktlig skillnad från skaparen enligt tidigare post...

... inte som att kartor var utförda av ngt slags fantasy-lantmäteriet?
 
Last edited:

Arthedain

Dúnedain
Joined
14 Nov 2023
Messages
7
Location
Helsingborg
Notera skalan (nere till v - i mil) - den första kartan visar en stiliserad/oskalenlig odetaljerad "stadssymbol" av Nordanros som ligger inom 5 mil från kusten (skulle staden vara skalenlig hade den varit över 1 mil stor...). Sedan gör du samma jämförelse med den mer detaljerade karta 2 (se nedre v hörn - i km) - där det visas ungefär 5km till v om ett realistiskt detaljerat Nordanros innan kartan tar slut. Jag tror du helt enkelt ser något som du vill. Det är ju uppenbarligen ingen avsiktlig skillnad från skaparen enligt tidigare post...

... inte som att kartor var utförda av ngt slags fantasy-lantmäteriet?
Tack! Jag började till slut se vad du ser och allt föll på plats. 😁
 
Top