Nekromanti Det kreativa kaoset

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
Hade besök av en kompis tidigare ikväll och diskuterade rollspel och bollade idéer för våra olika projekt. Men när min polare ville se hur mycket jag hade skrivit och jag hämtade min lunta med anteckningar i olika form så blev jag utskrattad.

Är det verkligen så konstigt och ovanligt att man har organiserat kaos bland sina anteckningar?

Jag hade gärna haft allt snyggt samlat och organiserat i en pärm, men när jag får en bra idé så skriver jag ner den på första bästa medium jag har tillgång till för stunden. Därför består min lunta med rollspelsanteckningar av löspapper, servetter, kvitton och ett och annat uppsprättat kuvert. Hälften av anteckningarna ligger även på datorn, telefonen och surfplattan. Jag försöker renskriva allt och sätta i en pärm, men de nya anteckningarna väller in snabbare än jag hinner renskriva allt. Därför tror jag att det kreativa kaoset är nog inget jag någonsin kommer att komma ifrån.

Dessutom så tror jag att en kreativ process ofta upplevs kaotisk utifrån sett.

Hur ser det ut med era kreativa projekt? Ordning och reda, eller mer kaotiskt? (Det behöver inte handla om specifikt bara rollspel)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Det är enda sättet att skriva på. Jag har allt mitt datoriserat men det är rent kaos fortfarande. Folk som är organiserade är pod people från Body snatchers.

 

Landrim

Warrior
Joined
21 May 2013
Messages
251
God45;n164732 said:
Det är enda sättet att skriva på. Jag har allt mitt datoriserat men det är rent kaos fortfarande. Folk som är organiserade är pod people från Body snatchers.

My thoughts exactly ^^
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
Jag skriver ned saker på vad jag har för handen, JesusPhone, kvitton, anteckningsböcker, post-itlappar och sedan flyttar jag över dem till rätt fil på min dator. Många saker hamnar i ett par slaskfiler där allt som inte passar in i något specifikt projekt hamnar.

Det kan vara rätt kreativt inne i podden ibland.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Alla de bästa delarna av mina settings kommer dock från att jag skriver något i en busskur 5 på natten, dumpar det i ett dokument med skräp i min rollspelsmapp och tar fram det ett år senare. Att folk får random powers från att dricka drakblod och olika typer av krafter från olika draktyper drev en och en halv kampanj genom att spelarna jagade sällsynta drakar för att kunna dricka deras blod. Den iden skrev jag ned liggandes på golvet mellan kräkningar efter att ha fått vinterkräksjukan 2011 och användes 2013 efter att någon frågade "Varför är folk dumma nog att jaga drakar?" under en session.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Kuvert, från seriösa avsändare. Där skriver jag de bästa idéerna. Det är något i kontrasten mellan det mundana och det fantastiska, och att bläckpennan får precis lagom motstånd.

Och sen känns det inte så seriöst - deras gör liksom inget om det blir fel för snart kommer nya räkningar. Så idéerna flödar friare än på whitelines.
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
Har alltid ett rutigt kollegieblock och penna i väskan så det följer med var jag än går. I detta kollegieblock hittar man regelkladd, äventyrsuppslag, kartor och en hel massa annat i en salig röra.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Jag dumpar korta tankar i ett enkelt textdokument på mobiltelefonen. Men så snart jag kan lägger jag in dem i google docs, där de sorteras rigoröst, läggs i rätt mapp, får ett bra namn. När projekt blir mer än lösa tankar gör jag punktlistor som struktureras ordentligt innan de omvandlas till rubriker och underrubriker och konkret text.

Jag är mer kreativ när jag är strukturerad. Jag får en kick av att räkna antal sidor jag skrivit och försöka extrapolera hur många sidor det borde bli. Jag gör detsamma när jag layoutar; den som följer Rotsystem på Facebook har sett åtskilliga uppdateringar av typen "nu har jag layoutat 10 sidor av 20, det har blivit 15 sidor så min vanliga beräkning på sidantal *1.5 stämmer ännu så länge".

Jag skapar deadlines åt mig själv och delar upp projekt i mål och delmål.

Jag är djupt misstänksam mot alla försök att romantisera den kreativa processen. Det är i mina ögon inget mystiskt med den. Eller, inte med min åtminstone. Min kreativitet är ordnad, strukturerad. Kaos kan jag inte med, det är liksom bara oordning och svårt att få överblick. Svårt att veta var man är, vart man ska. Vad som är gjort och vad som återstår.

Jag är som lyckligast när mina projekt består av tydligt definierade punktlistor och utkast, sorterade i tydligt namngivna filer som befinner sig i mappar och undermappar. När jag har koll och vet vart jag ska.

Jag skulle aldrig drömma om att frivilligt använda fysiska media för att skriva ner saker permanent. Det har hänt att jag skissat illustrationer eller layouter i block, men de anteckningarna ska antingen scannas in i datorn eller omvandlas till riktiga illustrationer snarast möjligt.


Jag är inte i position att tala om för någon annan hur de ska arbeta, men jag har släppt en rollspelsbok per år de senaste... 6 åren, om jag räknar rätt. Jag kommer att släppa en ny bok i år (jag har provtrycket i handen och det är väldigt snyggt) på Gothcon. Jag vågar säga att mitt strukturerade sätt att arbeta funkar.

Pod person eller inte.

(Vad är det förresten som är så fel med att vara en pod person? Om det betyder att man har struktur på saker och ting är jag gärna en.)
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
De olika papperslappar, kuvert, anteckningsblock och annat som finns inom räckhåll för stunden.

Jag har försökt anteckna i mobilen - och gör det fortfarande i viss utsträckning - men det går inte fort nog. Har provat diktafonappar, men det blir aldrig att jag sätter mig och går igenom de grejorna, och dessutom hatar jag att höra mig själv inspelad. :p
 

Arazand

Veteran
Joined
6 Aug 2015
Messages
190
Det är organiserat kaos för min del 99% är på google docs. Men 1% sparas en liten bok som jag har med i bakfickan vart jag än går. Jag fyller på google docks allt eftersom.

Men jag försöker hålla det relativt städat.


Så där ser drive'en ut. Dock är det inte alla mappar, utan några lagrer ner.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,961
Location
Ludvika
Jag har ett littet anteckningsblock jag brukar ha i fickan/väskan för att fånga stundens ingivelse, men sen skrivs allting in på datorn. Jag har för dålig ordning rent allmänt för att kunna hitta den där lappen med en idé jag hade för två år sedan annars.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag har en bananlåda med anteckningar i, sen har jag massa anteckningar på olika ställen som jag då och då försöker organisera upp vilket resulterar i namn på filer som "senaste" "senaste, nyaste" "senaste, nyaste, bästaste" "Senaste, nyaste, bästaste, helt klart den här" och samma namn + en 2a



ungefär så.. det är lite så man vill kräkas ibland när man försöker göra något seriöst av det, men jag har liksom insett att en ide är en ide och måste skrivas ner, renskrivning får komma senare.. Jag skulle haft en assistent
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,137
Skiljer nog på två saker här:
1. Att fånga idéer och brainstorma upp saker till en setting
2. Att strukturera och skriva ihop saker

Brainstorming gör jag rätt kaotiskt, mkt i mail till mig själv på telefonen, men ibland på papper eller direkt in i min tiddlywiki.

Struktur och produktion sker på tiddlywiki, ritar dock kartor för hand på ritblock. Sedan fotas de av och hamnar på datorn de med. Fint för legend osv. Har inte velat lägga ut pengar på en wacom eller wacom-aktig tablet.

Ser ingen motsättning mellan de två. Att fånga alla grejer i skallen är viktigt (och jävligt kul), att producera effektivt är viktigt. Att däremot producera saker strukturerat känns gjutet - mkt snabbare på det viset. Hade inte velat vara utan någondera.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Har ju inte skapat så mycket igenom årens lopp... men generelt inom fysisk medier så tenderar det vara ett kaos ut av en röra, saker skrivna lite över allt bland block, A4 sidor, papper i allmänhet, vad jag råkade ha när jag skrev det, etc.

Men kontrasten till det är att nästan allt sådant (nästan allt överhuvud taget) i min dator är "perfekt" (utefter vad jag anser vara perfekt) organiserat. Massor av olika foldrar, med massor av olika foldrar i foldrar i foldrar, etc. Så att allt är exakt där det borde vara. XD


Jag är lika dan med allt annat runtomkring mig... vissa saker som är i totalt kaos, medan andra grejer är OCD nivåer av "måste vara exakt så här, annars är det inte bra".

Det bästa sättet att beskriva mitt skrivbord är "Kaos bland perfekt ordning". XD

Kaoset: Allt från grejer jag behöver, pennor, suddi, papper etc... men också en massa krimskrams, leksaker, till och med saker som är totalt skräp som borde kastas, etc... i alla dess blandningar utav både viktiga och oviktiga grejer. Majoriteten av alla grejerna använder jag för att ockuper mina händer när jag gör något som inte kräver mina händer att vara aktiva, som när jag tittar på serier, film, etc.

Ordningen: Datorlåda, skärmar (2 stycken), 3 högtalare och 1 baslåda, tangentbord, mus, mitt PS2, saltkar, vattenflaska, en liten metallåda (som innehåller vikter som man kan sätta in i datormusen) vilket täcker för den blåa ljusdioden som huvudhögtalaren har i fronten, min mobil om den råkar ligga på bordet, etc. Om de känns som de "står fel", oavsätt om jag använder dem eller inte för tillfället, så är jag på dem och rättar till dem. Om "Kaoset" sprider sig utanför vissa osynliga linjer på skrivbordet, så petar jag tillbaka dem in i sin "inhängnad". XD
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jag sällar mig till Kranks sida: Ordning och reda gör mig effektiv. Nästan allt är digitalt. Gärna att-göralistor för planeringens skull. Men idéer måste fångas upp direkt när de kommer!

Alla idéer som dyker upp skriver jag i Evernote, oftast i iPhonen, och taggar med projektnamn. I Evernote ligger alla projekt huller om buller (alltid nyast anteckning först, oavsett vilket projekt den tillhör), men genom taggarna är det lätt att få upp allt som hör till samma projekt.

Ibland skriver jag färdigt ett helt kapitel i en Evernote-anteckning, men oftast flyttar jag över texten till Ulysses (påminner om Scrivener) när idéfasen har passerat.

Men psykologiforskningen verkar faktiskt stödja idén att kreativitet och kaos hör ihop. Jag läste nyligen om ett test som gjordes där människor fick utföra kreativa uppgifter antingen i ett välstädat, lite stelt rum, eller i ett stökigt rum. De som hade varit i det stökiga rummet löste uppgifterna på ett mer kreativt sätt; inte mycket, men ändå en tydlig skillnad.

Forskarna menade att det troligen känns som om det är högre i tak i ett stökigt rum och att den inre självkritiken inte slår till lika hårt (vilket gynnar kreativiteten).

Kanske kan man sammanfatta en bra process så här: Kaos i idéfasen. Sortera. Ordning i genomförandefasen.
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,009
Location
Smålands golvbrunn
clarence redd;n164888 said:
Men psykologiforskningen verkar faktiskt stödja idén att kreativitet och kaos hör ihop. Jag läste nyligen om ett test som gjordes där människor fick utföra kreativa uppgifter antingen i ett välstädat, lite stelt rum, eller i ett stökigt rum. De som hade varit i det stökiga rummet löste uppgifterna på ett mer kreativt sätt; inte mycket, men ändå en tydlig skillnad.
En sak som jag märkt, är att jag är mycket mer kreativ när jag sitter med en blyertspenna och ett tomt papper, än med tangentbord och ett tomt dokument. Arbetet äger rum vid datorn, men mycket av skapandet äger rum i en fåtölj med papper och penna (eller bara händerna på ryggen och en rynka mellan ögonen).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,961
Location
Ludvika
Skarpskytten;n164894 said:
En sak som jag märkt, är att jag är mycket mer kreativ när jag sitter med en blyertspenna och ett tomt papper, än med tangentbord och ett tomt dokument. Arbetet äger rum vid datorn, men mycket av skapandet äger rum i en fåtölj med papper och penna (eller bara händerna på ryggen och en rynka mellan ögonen).
Absolut! Det mesta av mitt brainstormande och kreativa tänkande sker borta från datorn. Vid datorn sker organiserandet och i viss mån utvecklandet.
 
Top