Det känns så jävla skönt att dö

God45

#PrayersForBahakan
Så vi har haft några ”Karaktärerna dör” diskussioner och konsekvens diskussioner nyligen. Och sedan har jag gått runt och funderat på dem. Och en sak som jag tror gör att de känns fel för mig är att folk pratar om att dö som något som är i vägen för fantasin.

Men att dö ÄR fantasin.

Eller i alla fall en del av den.

Vet du vad som hänt varje gång något riktigt över jävligt hänt mig? Jag har lidit. Min kropp eller hjärna har blivit sämre för alltid. Det har känts emotionellt dåligt. Och det har varit förnedrande, Jag har behövt fortsätta leva med det. Det har alla ni också för ni läser det här.

Vore det inte härligt om att när något går fel… Så dog man? Full utplåning. Ingen höftoperation och månader av smärta. Ingen förlust av förmåga. Inget jävla pratande om det. Bara den söta befrielsen av evigt mörker?

Liksom, det kommer hända på riktigt, och jag ser inte fram emot på riktigt. Jag har en massa mer saker att göra och uppleva här.

Men på låtsas? Fuck it, döda min karaktär. Jag tänker inte bli tillfångatagen och jag vill inte få ett dåligt knä eller något. Det låter som att det suger. Så skjut mig i huvudet eller flytta på dig.

Gud ja. Det finns få saker i livet jag ser så mycket fram emot som döden. Att leva så länge som möjligt är absolut ut en tävling jag ska vinna, kommer klösa mig fast i jordelivet så länge det bara går, men nog är det mest ett jävla slit, som att springa marathon utan vattenstationer. När det är slut så kommer det att vara så jävla najs att slippa springa mer!

Låter som ett uppslag för en värld som drabbats av en farsot av metafysiska parasiter, som rider sina drabbade som om de var nån sorts "rollpersoner", och väljer döden som utfall vid alldagliga missöden av olika typer.

Vore det inte härligt om att när något går fel… Så dog man? Full utplåning. Ingen höftoperation och månader av smärta. Ingen förlust av förmåga. Inget jävla pratande om det. Bara den söta befrielsen av evigt mörker?
Höftoperation? Bror, det räcker med att upptäcka att duschtvålen är slut för att börja överväga alternativen.

Det är ju skönt för rollpersonen, som slipper undan mitt grepp, men hela nöjet med rollspel är ju att plåga sin rollperson medan man tycker synd om hen.

Brukade älska att dö i rollspel, nu vill jag leva. I rollspel då, men det smittar ju av sig.

Jag tycker mest det brukar vara snopet, och så är det ju drygt att behöva komma på en ny rollperson. Och i många spel är det ju dessutom en massa jobb att skapa en ny RP rent mekaniskt, även om man nu skulle komma på ett nytt koncept man ville spela.

Det var ganska många år sedan jag hade någon dödslängtan nu, ens i korta stunder. Det är ändå rätt skönt.
Om inte annat tror jag ju inte på något "efter" så så länge jag får vara någorlunda klar i knoppen så är leva definitionsmässigt alltid bättre än att inte göra det.

Det normala för våra rollpersoner är att man får slut på alla sina resurser, att få slut på idéer och slutligen få slut på tid:

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

För mig är väl en dramatisk död något ganska coolt. Medan en tidig eller larvig död kan kännas som en besvikelse. Det handlar bara om dramatiken för mig. Får man säga några coola sista ord, dör man i duell mot den stora skurken, är det självuppoffring för en större sak? Najs! Är det mer typ... snubblade över en död goblin och slog huvudet i en sten innan vi ens träffat på de riktiga skurkarna? Bortslösat.

... Säger jag, som bara haft en rollsperson i en kampanj som dött hittills. Och hon blev magiskt återupplivad direkt, så det blev mer som en kort förskräckelse och inget mer. Men det var iaf coolt och dramatiskt! Att rollpersoner i skräck-oneshots dör hör till lite grann, och är en rätt annorlunda upplevelse. Jag är HELT okej med att vara första dödsoffret i rollspelsmotsvarigheten till en slasher, har jag insett.

Men nej, särskilt många döda rollpersoner har det inte blivit över åren, trots att jag ibland verkligen försökt få till den där självuppoffrande, heroiska döden.

I verkligheten? En period i livet hade jag en ganska blasé inställning till min egen överlevnad. Men numera gillar jag att leva. Och vad som händer efter det, får vi väl se. New Game+?

Jag tror bisarrt nog att jag aldrig haft en rollperson som dött under ett spelmöte, bortsett från typ Dungeon Crawl Classics-gauntlets i one-shotformat.

(Det kan ju inte stämma, men det har i alla fall skett så sällan att jag inte kan erinra mig något specifikt tillfälle).

Därmed skulle jag nog tycka att det var en intressant ny upplevelse om det inträffade.

Jag har en hel pärm full av döda Expert Drakar och Demoner-rollpersoner, de flesta med en anteckning om vad som dödade dem, inte sällan med många svordomar. Underbart!

Jag försöker inte döda min rollperson, men jag älskar när liemannen ändå kommer ifatt dem, oavsett om det är billigt eller episkt.

Nu läste jag det här tidigt på morgonen, koffeinet har precis börjat göra sitt intrång i systemet och påverkar receptorerna. Funderar på det du skrivit och samtidigt någon annanstans i systemet flyter tankarna på för en kommande VtM V5 Sabbat krönika med en ny grupp som jag ser fram emot att spelleda med. Risk för en förvirrad (mer än vanligt) post blir det här.

Funderade lite på det du skrev "folk pratar om att dö som något som är i vägen för fantasin". Det som jag tänkte på direkt är att i detta samhälle (Sverige) samt samhällen där döden inte integreras längre på samma sätt som det tydligt var förr, eller samhällen där shamanism fortfarande är en del, eller där förfäder/mödrartro och öppenhet till döden t ex. Här har döden blivit något fult, något som inte firas, något som skjuts undan minst på en armslängsavstånd. Flesta talar inte om döden, varken som fenomen eller olika uppfattningar om vad som händer när köttpåsen lägger ner. Eller inte respekterar olika perspektiv om vad som händer, inte händer, och efter. Något som jag märkt påverkat mig mycket. Då jag är raka motsatsen. Jag firar döden, älskar den, förundras av den och de olika berättelser om och kring döden, hur fina en massa olika uppfattningar vad som händer, vad som händer efter. Jag minns när jag var 4-5 år jag mina första tankar kring döden och funderingarna att vilja dra vidare kom och sedan dess alltid funnits nära. Aldrig att jag har någonsin gjort något för att komma vidare. Men en fascination och förväntan när den stunden kommer naturligt, hur kommer det att vara? Kommer jag vara själv, kommer det finns andra omkring mig, kommer jag vara på sjukhus, eller kommer vi ha förändrat samhällssynen och ha speciella platser där en kan vara i samtal med någon som följer sin egen spirituella väg. Kommer det ske i kassakön på Ica, eller på ett rave framför enorma bashögtalare (det skulle ju vara ypperligt, en sista punch av tung base drop) mm och nu snurra jag iväg. Vi kan samtala om ämnet via dm :)

Jag tror att det påverkar rollspelande kring döden. Som t ex. du skrev att det är något som är i vägen. När döden sker i spel, genom ett val i berättelsen, eller tärningslag som dräper hälsonivån till 0 eller spelarens eget val. Döden tagits lättvindigt som att en gör ny rollperson, det blir ingen ordentlig scen eller sörjande. Så (det har hänt några gånger bland spelare i spelgrupper i mina tidiga dagar av rollspelande) är det något som rycks på axlarna och så görs en ny karaktär. Intressant har det varit när det rycks på axlarna och spelare inte vill spela längre. Vilket var uppenbart att spelare upplevde något, kanske fick en massa funderingar men pga hur vi (oftast) uppfostrats med att inte prata om döden så går spelare gjort ny karaktär, eller lämnat spelandet med något utan att fått uttryck känslor.

När jag började en WoD kampanj 97 som sedan utvecklades, förändrades, bytte från WoD VtM till Chronicle of darkness och olika spelare genom åren fram till 2010. Den senare hälften på 2000 sidan, då spela jag med en grupp personer som inte tog döden lättvindigt. Om en rollperson dog, spelades scenen ut och tog plats i berättelsen, både för spelaren och gruppen. Dels tog spelaren plats med sin rollperson som dog, spela ut scenen till sitt fullaste. Det uppstod scener av sörjande av resten av rollpersonerna. Vi tog paus och prata en del, kring scenen, vad som hände. Checkade av att spelare mådde, eftersom mycket investering i rollpersonen och starka scener väcker känslor, systemet (kropp, sinne) pumpar ut signalsubstanser oavsett. Sedan efter samtal och så, gjordes nya rollpersoner. Och efter session så var det alltid samtal oavsett om karaktär hade dött eller inte, pga alla skulle få inlandning, komma tillbaka till här och nu och riktiga världen.
Och eftersom vi spela WoD så betydde det ju inte alltid att en karaktär försvann för att den dog. Den kunde ju bli spöke, wraith, och annat. Vilket i sig lyfte andra tankar och funderingar.

Jag tror att spela ut döden kan göra mycket. Som att när karaktären är i utsatt position "jag tänker inte bli fångatagen, nu jävlar..." låta rollpersonen dö, låta spelaren få spela ut scenen med detaljer, känslor och så vidare. Kan ge en positiv upplevelse och förhållning till döden och samtidigt bra scen till berättelsen.

Jag har en hel pärm full av döda Expert Drakar och Demoner-rollpersoner, de flesta med en anteckning om vad som dödade dem, inte sällan med många svordomar. Underbart!
Charmigt :)
Asså jätteroligt att kunna sitta och läsa gamla grejer sådär.

Tar min chans att prata om berättarspelet Dialect där grundpremissen är att beskriva ett språk och hur det dör. Alla deltagare är med på att vi strävar mot ett blekt slut och den vetskapen färgar hela spelträffen. Otroligt spel!

Ja i solorollspelande.
Nej i gruppspel.
Typ så. :)

För övrigt är planen att gå upp på berget som min sista promenad, det vore fint.
Håller tummarna för att det mer än 3 decennier dit och att jag orkar gå.

Back