Nekromanti Det jag lärt mig och resultatet av detta

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Nu är jag så besviken.

En av de mycket praktiska och användbara färdigheter rollspelandet har gett mig utanför hobbyutövandet är att jag blivit ganska haj på fippla ihop (regel)system. Alltså, typ, kunnat klura ut hur man kan använda olika bedömningssystem eller hur saker skall vara i relation till varandra, d v s skapa "regler" för hur någonting skall gå till. Enkla. Strömlinjeformade. Snabb att förkasta dåliga och försöka något nytt.

Men… jeeeezuz vad folk på universitetet är slöa. Jag har fortfarande inte fattat om de ignorerar mig med flit eller om de är långsamma att anamma idéerna, eller vad som är problemet. "prutt prutt här sitter vi och jäser och diskuterar värsta adhoclösningarna på tröga beräkningssystem. prutt prutt det tar två timmar att komma fram till ingenting och sedan måste vi testa skiten, vilket tar ytterligare ett halvår".



GAHHH!



//erik. ja… det var nog bara det. jag är nog mest missnöjd över att jag har en massa rollspelsregelmakarfärdigheter som inte får komma till den nytta de skulle kunna komma till. antar att en del andra har haft samma problem… eller?
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Så sant!

En av de mycket praktiska och användbara färdigheter rollspelandet har gett mig utanför hobbyutövandet är att jag blivit ganska haj på fippla ihop (regel)system. Alltså, typ, kunnat klura ut hur man kan använda olika bedömningssystem eller hur saker skall vara i relation till varandra, d v s skapa "regler" för hur någonting skall gå till. Enkla. Strömlinjeformade.
Jag känner igen mig så väl i det här. Jag vill också gnälla nu!

2005 flyttade den verksamhet jag jobbar i (sjukgymnastik i primärvård) in i genensamma lokaler, det som tidigare varit fyra arbetsplatser blev en. Det var en förändring vi väntat på länge. Jag löste frågan med hur vi skulle hantera patientinflödet/telefontiden när de andra satt som frågetecken. Dvs problemet med att en person sitter vid telefonen och ska boka in patienter till sig själv plus 7-8 personer till. Jag lade fram förslaget och utformade listorna, det tog typ en kvart. Att förklara det för de andra tog betyligt längre tid än en kvart.
Ett par månader efter verksamhetsflytten åkte jag iväg för att jobba utomlands hela hösten. När jag kom tillbaka upptäckte jag till min besvikelse att mina arbetskamrater inte ändrat på en viktig variabel i listorna trots att det uppenbarligen behövdes (för få bokningsbara nybesök i listorna). Jag påpekade det men de fattade inte. Nu, två år senare, har några fattat det och vi ska göra ändringen snart. Halva gruppen fattar fortfarande ingenting men de åker med tåget.

Det är så förbaskat tydligt att en del människor reagerar på en nyhet de inte förstår med att klamra sig fast vid det de förstår, eller tycker sig förstå.
Det blir inte "jag hänger inte med i resonemanget, kan du förklara en gång till varför runda hjul är bättre än fyrkantiga?" utan "Öööhhh, jag tycker inte att det är något fel på de fyrkantiga hjul vi har nu. Vad är problemet?".

Gordeg
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Re: Så sant!

[ QUOTE ]
Det är så förbaskat tydligt att en del människor reagerar på en nyhet de inte förstår med att klamra sig fast vid det de förstår, eller tycker sig förstå.
Det blir inte "jag hänger inte med i resonemanget, kan du förklara en gång till varför runda hjul är bättre än fyrkantiga?" utan "Öööhhh, jag tycker inte att det är något fel på de fyrkantiga hjul vi har nu. Vad är problemet?".


[/ QUOTE ]

Mänskligheten i ett nötskal. Vi är puckon. Bakåtsträvande puckon.
 
Top