Det instrumentella rollspelet

Jag är för att ”folk ska få” även om inte just jag har någon nytta av det. Ser det lite som grundforskning, man vet inte om det är till nytta och om man ska förespråka en nytta av det, är att det är en bra grogrund. Vi som samhälle tjänar på att det finns, även om just detta inte ledde till något användbart.

Det här tycker jag ändå är rimligt i kontexten att man använder offentliga medel till det (som i bibliotek). Då litet har man att visa att man levererar en samhällsnytta också. Jag är förstås för att folk har kul utan samhällsnytta också, men det är svårt att hävda att man borde få skattemedel till det.
Jag tycker för all del att kultur är samhällsnyttigt.

Det här tycker jag ändå är rimligt i kontexten att man använder offentliga medel till det (som i bibliotek). Då litet har man att visa att man levererar en samhällsnytta också. Jag är förstås för att folk har kul utan samhällsnytta också, men det är svårt att hävda att man borde få skattemedel till det.

Finns en ganska direkt och tydlig samhällsnytta i att folk har kul istället för tråkigt. Uttråkade människor tenderar oftare att göra dumma och ogenomtänka saker, människor som är roade agerar ofta mer konstruktivt och mår bättre.

Men med det sagt så bevare oss för samhället där allt skall kopplas till en nyttokalkyl. Jag betalar jättegärna skattepengar för platser och initiativ som verkligen bara syftar till att göra folk glada och roade.

Finns en ganska direkt och tydlig samhällsnytta i att folk har kul istället för tråkigt. Uttråkade människor tenderar oftare att göra dumma och ogenomtänka saker, människor som är roade agerar ofta mer konstruktivt och mår bättre.
Ett av de roligaste forskningsresultat som finns är att våldsamma - men bara våldsamma - datorspel minskar mängden brott. När det kommer en stor release stannar buset hemma och spelar i stället.
Jag betalar jättegärna skattepengar för platser och initiativ som verkligen bara syftar till att göra folk glada och roade.
Här tycker jag överlag att det är bättre att folk spenderar sina pengar själva snarare än att staten spenderar pengarna åt dem. Saknas samhällsnyttan har staten inget där att göra, då är det bättre att låta folk välja.

Här tycker jag överlag att det är bättre att folk spenderar sina pengar själva snarare än att staten spenderar pengarna åt dem. Saknas samhällsnyttan har staten inget där att göra, då är det bättre att låta folk välja.
Blir nog ett rätt fattigt kulturutbud med den modellen. Många nischade tidsskrifter, förlag m.m. m.m. är beroende av bidrag för att kunna överleva - om kultur helt ska styras av vad som är populärt och brett får vi gissningsvis ett tråkigare utbud.

Det är en helt annan diskussion, men jag tycker det är en oerhört stor tur att det inte (ännu) har varit den rådande linjen inom exempelvis kulturpolitik. Vi hade bott i ett oerhört torftigt samhälle, och landet vi lever i hade konkret varit väldigt mycket fattigare, om det hade vart den rådande linjen.

Tack och lov så är ju samhällsnyttan med en välmående, deltagande och kreativt engagerad befolkning där tillgången till deltagande i kultur och gemensamhetsskapande aktiviteter som inte är inkomstberoende helt uppenbar.

Homo ludens-paradoxen. Homo ludens=den lekande människan.

Det (skenbart) paradoxala är att leken är ett evolutionärt drag hos vår art (och även andra arter), och därför troligen bidragande till vår överlevnad.

När man analyserar lek ser man hur den fostrar logik, affektreglering, prosociala beteenden och innovation. Och inducerar flow states som ger massor med dopamin.

Det som en social intelligent primat behöver.

Leken är nyttig för oss apor.

MEN så fort vi leker i något annat syfte än leken i sig, så förlorar leken sin lockande magi. Om vi leker, spelar rollspel, för glädjens skull, så blir vi smarta och empatiska (om någon bara kan blockera vissa osköna spelstilar).

Men om vi leker FÖR ATT bli smarta och empatiska, så får vi det tråkigt.

Då slutar vi leka.

Last edited:
Back