Nekromanti Det här suger!

Marukusu

Hero
Jag är {[@£$?¤]" sugen på att slänga in lite lamior på RP:na under mina framtida äventyr, men trots att jag har läst igenom vandödaboken så är jag inte nöjd med den info som jag får.

Lamior förlorar enligt vandödaboken ingen blodförlust, vilket alltså betyder att de inte blöder. Är det bara jag som tycker att det är konstigt? En av mina polare är vampyrnörd och har påstått att "utommundanska" vampyrer nästan bara består utav blod. Vart tar då blodet vägen som lamiorna i Eon suger i sig i såna fall (naturliga vägen, kanske?) och vad händer egentligen när en lamia dör, blir kroppen till aska då?
Kan lamior föröka sig? Växer hår och naglar på dem? Och varför är de utstötta så oorganiserade (de borde ju sluta sig samman i nån slags lamiamaffia eller nåt)? Varför är Thanatakulten så extremt feministisk att alla titlar är skrivna i femininum och vad heter deras maskulina motsvarigheter?Finns det överhuvudtaget manliga lamior i Thanatakultens toppskickt?

(Jag förväntar mig inte att någon kan svara på alla dessa frågor, och i egenskap av SL så kan jag ju alltid hitta på egna lösningar på dessa, men jag är nyfiken på vad alla andra tycker och tänker om lamiorna i Eon)

Krille

Lord
Vampyrer suger

"En av mina polare är vampyrnörd och har påstått att "utommundanska" vampyrer nästan bara består utav blod."

Jaha. För det första stämmer det inte - utommundanska vampyrer består av vad författaren tycker att de består av, och hittills har jag hört ytterst få författare som explicit sagt att 70 kg vampyr består av 69 liter blod. Ingen alls, faktiskt.

För det andra så har det inte ett jota med Eon att göra.

"Vart tar då blodet vägen som lamiorna i Eon suger i sig i såna fall (naturliga vägen, kanske?)"

Rimlig gissning: kroppen sörplar i sig den livskraft ur blodet som behövs för att lamians existens ska upprätthållas.

Ett särskilt påpekande: Mundanas naturlagar är inte Jordens naturlagar. Det innebär att du faktiskt inte kan säga något om lamiors blodsugarbeteende med utgångspunkt från Jordens fladdermusvampyrer. Du kan faktiskt säga något i stil med "blodet är egentligen livskraft som av en magiker kan raffineras till biotropiska eller nekrotropiska kongelat. Lamians kropp gör en liknande process naturligt för att driva kroppens existens" - och komma undan med det.

Och skippa lamiamaffian. Det är så lamt att det bara platsar i World of Dorkness.

Man Mountainman

Storsvagåret
En av mina polare är vampyrnörd och har påstått att "utommundanska" vampyrer nästan bara består utav blod.

Se Krilles svar. :gremelak:. För övrigt känns det som att en varelse som nästan bara består av blod är ett föga framgångsrikt biologiskt koncept. :gremtongue:

Vart tar då blodet vägen som lamiorna i Eon suger i sig i såna fall (naturliga vägen, kanske?)

Det förbränns genom en nekrotropisk process i vampyrens inre i vilken nekrotropi frigörs från blodet för att driva på vampyrens fortsatta vandöda existens. De materiella delarna av blodet omvandlas i processen till ren biotropi som diffunderar genom vampyrens hud.

vad händer egentligen när en lamia dör, blir kroppen till aska då?

Vampyren är redan död. När den nekrotropiska process som vidmakthåller animeringen upphör så kommer kroppen att utsättas för en naturlig förruttnelseprocess.

Kan lamior föröka sig?

Nej

Växer hår och naglar på dem?

Ja, men det är viljestyrt

Och varför är de utstötta så oorganiserade (de borde ju sluta sig samman i nån slags lamiamaffia eller nåt)?

De är våldsamt egensinniga hela bunten.

Varför är Thanatakulten så extremt feministisk att alla titlar är skrivna i femininum och vad heter deras maskulina motsvarigheter?

Tradition! Men om du vill ha titlarna i maskulinum, byt ut -a:na på sluten mot -os.

HerrBjörn

Warrior
Vart tar då blodet vägen som lamiorna i Eon suger i sig
Troligtvis använder de blodet som vi använder vatten..
Kanske "pissar" de blod :gremlaugh:
Troligtvis åker det ut som svett fast omvandlat till vanlig vätska..
Tänk själv.. Hur svårt kan det vara?

Arvid

Warrior
Jag har skrivit lite om min version av lamiorna här

I min värld kan lamiorna inte föröka sig på mänskligt vis, när de dör så... dör de och "Skugglandets" (nja) närhet försvinner direkt. De har hår och naglar, män i toppskicktet och dricker inte blod. Den missuppfattningen härstammar från damariska myter om vampyrer.

Kenzui

Warrior
tjena. men asså dom skapas ju som det står i NV (om man vill det) jag har gjort en enklare version av det. men det där med blodförlus, åter igen är dom magiska och behöver blod så dom bara håller kvar blodet i kroppen (skit svårt att förkklara mina egna teorier) men det kommer inte ut nåt blod iaf typ som om dom läkte fort. och när den dör då blir det väll som med alver och magiker? eller kommer jag ihåg fel? men va f*n jag skulle nog också bli utstött om jag sprang om kring och dödade människor och tog deras blod. attt dom e organiserade står det ju i boken, guddinan de tillbad svek dom och gick till västlanden, fast dom där i kirhats svarta skog tjejerna är ju organiserade dom har väll till och med en vandöd arme!? och väntar på gudinans återkomst. och det är väll därför dom e så kvinliga feministiska, dom har en giddina och inte gud, tiraker dödar ju inte tirak tjejer för då kan ju deras guddina bli arg. vet inte hur bra mitt inlägg blev men hoppas det hjälpte!

Marukusu

Hero
Re: Vampyrer suger: Mer att bita i

Mycket intressanta svar.
Det där att jag har hört att utommundanska vampyrer enbart består av blod är bara någonting som jag (kanske) uppfattade ur en vampyrdiskussion för ett flertal år sedan, och jag tycker själv att det låter helt absurt och jag är nära på att spy galla så fort jag tänker på en kropp som nästan bara består utav blod. Anledningen till att jag skrev det var antagligen att jag var desperat i jakt på skumma frågor samt väldigt trött vid tillfället. I övrigt en sjusabla bra bortförklaring angående blodsugandet, får jag lov att säga!!

Ja, vid närmare eftertanke så var det faktiskt en usel idé med en vampyrmaffia. Mina fingrar övertogs antagligen av mitt onda alter-ego eller så var jag helt enkelt dum-i-huvudet då jag skrev frågan.

Till råga på allt så har jag två nya frågor för allmän besvaring (eller vad det nu heter)

Kan alver bli till lamior och vad händer i sådana fall med deras biotropiska fält som omsvärmar dem (jag måste prova det på kul någon gång med min maleficator!)?

Kan misslor och/eller dvärgar bli lamior?