Nekromanti Det här om externa hårddiskar..

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hej på er!
Såhär är läget, de externa hårddiskar jag förvarar de bilder jag tid i tid & otid börjar nå vägs ände i & med att de helt enkelt börjar bli fulla. Så min fråga till er här, vad skall jag införskaffa??
De behöver inte vara snabba eller allt för dyra, men får samtidigt inte vara vad för skit som helst om man säger så... =)
De får gärna ha ganska gott om utrymme också, såklart..

/ Johan K
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Du kanske bör berätta vad du använder för externa hårddiskar idag, innan vi börjar ge dig tips. :)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
anth;n154336 said:
Du kanske bör berätta vad du använder för externa hårddiskar idag, innan vi börjar ge dig tips. :)
Ahaa, du tänker så.... =)
Det kan ju var en bra idé att berätta ja.

I nuläget har jag 2*250 gigs-diskar, som jag lägger bilderna på. Den ena är om jag fårstått det rätt på vad som står en Deltaco & den andra är en Seagate.
Hoppas detta gav lite mer klarhet.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Google Drive (eller motsvarande)? 10 dollars i månaden för 1 TB. Du riskerar inte att diskarna pajar eller datan på dem korrumperas eller nåt annat skit händer med dem.

Eller backar du dina externa diskar på något sätt? Eller är de externa diskarna back up:en sas?

Det är inte självklart det ekonomiskt sundaste alternativet att köpa din egen hårdvara...

Cog.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag skulle nog satsa på 4 TB (4000 GB) diskar idag, men det beror på hur mycket pengar man är villig att lägga.
Om dina externa diskar ändå bara ligger och skräpar hemma och du har en stationär dator föreslår jag att du köper en intern disk och stoppar in i datorn som sekundär disk (jag känner mig säkrare när diskarna finns inne i datorn, då försvinner de bara om datorn försvinner).
Vill du komma åt datan oavsett var du är i lägenheten föreslår jag en NAS. Det är externa nätverks-hårddiskar som du kommer åt så länge som du är uppkopplad till ditt hem-nätverk (din router som du har hemma).
Vill du ha något skydd mot hårddiskkrascher bör du ha någon sorts RAID-konfiguration:
RAID 1 betyder att diskarna är speglade, det betyder att du köper två likadana diskar som kommer innehålla samma sak. Går en av dem sönder har du kvar materialet på den andra.
RAID 5 är en mer komplicerad lösning med minst 3 likadana diskar.
Vill du ha någon form av extern backup utanför hemmet blir det antagligen någon cloudlösning som google drive eller microsoft onedrive (apple har säkert någon liknande lösning) - då behöver du inte köpa någon hårdvara, kommer åt dina filer vart du än är i världen så länge du har intenet.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det enda jag skulle lite lätt invända mig mot är att skaffa allt för stora hårddiska.

De kan finnas en chans att de inte har samma typ av livslängd eller pålitlighet som lite mindre hårddiskar har. Bland annat för att de större hårddiskarna är "nyare", så det finns en chans att bristerna med dem har inte hittats än. Medan de lite mindre diskarna har funnits längre på marknaden, oftast I alla fall, varpå man har haft längre tid på sig att hitta och fixa bristerna. Samtidigt så brukar priset per gigabyte vara bättre på en del av de lite mindre diskarna också.

Det är ju inte alltid så, så klart, men det är ändå något att ha i tankarna. Så lite googlande och forskning på tänkta hårddiskar kan vara bra.

Dock så vet jag inte riktigt var den gränsen går i dagsläget. Var nog en 1.5-2 år sedan jag köpte en extern hårddisk, och då låg den där gränsen runt ca... hmm... antingen var det 1-2 TB, eller så var det 2-3 TB, minns inte riktigt längre. Den gränsen har nog höjts sedan dess.
 
Top