Nekromanti Det här med vitaminer?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, just det. Vitaminer. Jag tror att min kropp saknar sådant. Mitt immunförsvar är kasst och har väl alltid varit det i stort sett men nu har jag varit gravt förkyld tre gånger på en månad eller så. Plus att jag är känner mig trött nästan hela tiden osv. Visst, min kropp är såklart inte i så gott fysiskt skick. Jag är fet och lat. Fast jag har börjat ändra på det nu och har sätt igång med dagliga promenader på 45-60 min. Det torde duga som start så kan man trappa upp med tiden.

Hur som helst funderar jag över vitaminer. Visst, jag äter en del frukt då och då men inte ständigt och jag tror inte att jag någonsin kommer att bli bra på den rutinen även om jag nu gillar att ta ett äpple och en apelsin då och då.
Att lägga till lite vitamintillskott av något slag kanske vore bra, men finns det några vitaminer som verkligen är bra och fungerar?
... Jag har ingen erfarenhet av sådant. Jag har dock alltid sett vitamintabletter och dylika som kvacksalvarmedicin: "Köp Ärlige Connys vitamintillskott! Få Dunder-Arnes fotkräm och 2g brass på köpet!". Med andra ord har jag aldrig testat, då jag har haft den fordomen att sådana där tillskott mest är snack med sockerpiller-effekt. Så, vad säger ni som vet?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Allt mer tyder på att mår du kasst över dålig kost så hjälper inte vitaminer. De kan till och med verka skadligt.

http://www.dn.se/livsstil/halsa/vitaminer-inte-lika-nyttiga-som-du-tror-1.1182118

Mår du kasst över dålig kost behöver du lägga om kosten. punkt slut. Liksom det är helheten med näringsämnen, fibrer, andra antioxidanter osv som är bra med grönt, du kan inte hjälpa upp din kassa kosthållning med vitamin tillskott.

Däremot tror du att något är fel i kroppen ska du istället lägga betydligt mindre pengar än vad vitaminerna kostar på att gå till vårdcentralen, ta blodprover och göra en allmän undersökning.

Det kan ju lika gärna vara att du håller på att utveckla struma, glutenintolerans eller diabetes.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Har du en unge som går på dagis eller annan smittkälla? Konditionsträning är bra för immunförsvaret och ger en dessutom mer energi.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ät mer frukt och grönsaker, promenera varje dag och sov regelbundet.. typ. Och funkar inte det, gå till doktorn och kolla dig.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
w176 said:
Allt mer tyder på att mår du kasst över dålig kost så hjälper inte vitaminer. De kan till och med verka skadligt.

http://www.dn.se/livsstil/halsa/vitaminer-inte-lika-nyttiga-som-du-tror-1.1182118

Mår du kasst över dålig kost behöver du lägga om kosten. punkt slut. Liksom det är helheten med näringsämnen, fibrer, andra antioxidanter osv som är bra med grönt, du kan inte hjälpa upp din kassa kosthållning med vitamin tillskott.

Däremot tror du att något är fel i kroppen ska du istället lägga betydligt mindre pengar än vad vitaminerna kostar på att gå till vårdcentralen, ta blodprover och göra en allmän undersökning.

Det kan ju lika gärna vara att du håller på att utveckla struma, glutenintolerans eller diabetes.
Och du ger mig inte dåligt samvete för det?! ... Damn! :gremwink:
Jo, det är sant. Detta är något både jag och sambon försöker förbättra. Vi är inte direkt stålmannen någon av oss och behöver helt klart skärpa oss, inte minst sedan man fick barn får man verkligen skärpa sig. Fast jag tycker ärligen att jag äter klart mycket bättre än förr. Fast ja, det kan såklart alltid förbättras. You're damn right, you are!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Arfert said:
Ät mer frukt och grönsaker, promenera varje dag och sov regelbundet.. typ. Och funkar inte det, gå till doktorn och kolla dig.
Okej, will do. Ja, det där med motion och kost är något jag i nuläget jobbar på. Fast det där med att sova regelbundet. Mjaaa... Det har jag nog aldrig gjort. Kanske borde gå och lägga mig på kvällen, fast då hinner jag ju inte med nåt. ... Svårt där med med sömn. Jag menar, den kommer ju förr eller senare när man kollapsar klockan sju någon kväll i slutet av veckan. :gremwink:
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Dagis

Dagis är extrema smitthärdar och dagisbarn är konstant infekterade av allt möjligt (finns inget att göra åt och det skadar inte ungen) men du skulle kunna tvätta händerna oftare, den vanliga smittvägen är från händer till mun/ögon. Vissa virus är typ helt oförstörbara dock.

Vill du ha mer energi ska du kondisträna dock! Sömn är också viktigt för immunförsvaret.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Däremot tror du att något är fel i kroppen ska du istället lägga betydligt mindre pengar än vad vitaminerna kostar på att gå till vårdcentralen, ta blodprover och göra en allmän undersökning.

Det kan ju lika gärna vara att du håller på att utveckla struma, glutenintolerans eller diabetes.
Argh! "Lalala ... Hör inte vad du säger... Lalala".
... Måste folk alltid skrämma skiten ur en?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Dagis

Dagis är extrema smitthärdar och dagisbarn är konstant infekterade av allt möjligt (finns inget att göra åt och det skadar inte ungen) men du skulle kunna tvätta händerna oftare, den vanliga smittvägen är från händer till mun/ögon. Vissa virus är typ helt oförstörbara dock.
Jo, allt det där känner man ju till Jag tycker dock att en vuxen karl som en annan borde kunna stå emot det mesta av det där vid det här laget. Men det kanske är oundvikligt?

Vill du ha mer energi ska du kondisträna dock! Sömn är också viktigt för immunförsvaret.
Aha. Damn, låter som jag behöver skaffa mig ett nytt liv. Darn.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Dagis

Det man mår dåligt av vid förkylning och influensa är i första hand immunförsvarets fel. Värken i kroppen kommer från interferon som är ett ämne som ställer om cellerna till ett antivirusläge då de drar ner på sina funktioner för att inte producera virus.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Dagis

Wilmer said:
Det man mår dåligt av vid förkylning och influensa är i första hand immunförsvarets fel. Värken i kroppen kommer från interferon som är ett ämne som ställer om cellerna till ett antivirusläge då de drar ner på sina funktioner för att inte producera virus.
Det var som tusan, där ser man. Då har man lärt sig nåt nytt idag då. =)
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Dagis

solvebring said:
Dagis är extrema smitthärdar och dagisbarn är konstant infekterade av allt möjligt (finns inget att göra åt och det skadar inte ungen) men du skulle kunna tvätta händerna oftare, den vanliga smittvägen är från händer till mun/ögon. Vissa virus är typ helt oförstörbara dock.
Jo, allt det där känner man ju till Jag tycker dock att en vuxen karl som en annan borde kunna stå emot det mesta av det där vid det här laget. Men det kanske är oundvikligt?
Jag har nog aldrig varit sjuk så ofta som det halvåret då jag jobbade på förskola. Och då har jag annars en helt okej hälsa.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Dagis

Bearnie said:
solvebring said:
Dagis är extrema smitthärdar och dagisbarn är konstant infekterade av allt möjligt (finns inget att göra åt och det skadar inte ungen) men du skulle kunna tvätta händerna oftare, den vanliga smittvägen är från händer till mun/ögon. Vissa virus är typ helt oförstörbara dock.
Jo, allt det där känner man ju till Jag tycker dock att en vuxen karl som en annan borde kunna stå emot det mesta av det där vid det här laget. Men det kanske är oundvikligt?
Okej, låter kort och gott som att jag bör gilla läget och vänja mig.

Jag har nog aldrig varit sjuk så ofta som det halvåret då jag jobbade på förskola. Och då har jag annars en helt okej hälsa.
 
Top