Det här med rymdresor

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
994
Location
Bureå
Rymdresor i Sagospelet Rymd kommer att skilja sig åt beroende på setting. I Snack Parrows är det mer på känn - där är det mer fokus på lustiga effekter i samband med överljusfart och inget vetenskapligt alls.

I Universums öde finns inte överljusfart. Där är rymdresorna tänkta att vara mer verklighetstrogna, som Krank redan skrivit i tråden om hans arbete med Universums öde.

Och så har vi den tredje spelvärlden, som presenteras i regelboken. Där har man kommit på ett sätt att fuska med snabba resor genom alltet, men inte genom att skeppet reser snabbare än fysikens lagar tillåter, utan genom att man "böjer" rumtiden. För de resorna hade jag gärna sett lite hårda fakta som skulle hjälpa till att räkna ut tidsåtgången. Det är någorlunda lätt att Googla fram avståndet i ljusår mellan solsystemet (vårt) och diverse andra stjärnor, men hur löser jag avståndet mellan de andra stjärnorna? Jag tänker på Traveller 2300, och det tabellhäfte som följde med spelet, där stjärnorna hade koordinater i en modell med tre axlar, så man kunde räkna ut resans tidsåtgång. En annan trevlig detalj hade varit om man kunnat räkna ut tidsdillationen på samma sätt. Nu är jag varken astronom eller fysiker, men här kanske finns någon med kunskap som vill dela med sig?

Jag vet att det är överkurs, men vi tar ett steg till med Sagospelet Rymd för att erbjuda en annan typ av spelande (också), och det vore kul att implementera detta på något vis i de avancerade reglerna.
 
Top