Det här med e-post och hemsida

Oldtimer

Slava Ukraini!
Jag fick en fråga av en vän som just startat eget företag om hur man får till e-post och en enkel informationssida (statisk webbsida) med en egen domän.

Även om jag har företag och äger runt dussinet domäner, har jag ju e-post och webbsidor på min egen server, så jag kunde inte riktigt svara direkt. Efter att ha kollat runt ett tag, blir jag inte mycket klokare. Steget med domänregistrator är ju enkelt (han vill ha .se som toppdomän), men de tjänsteleverantörer jag hittar för e-post och webbhosting verkar ju alla vilja att man har domänen hos dem också (vilket jag egentligen är lite skeptisk till).

Nåväl, har någon här några erfarenheter? Vi pratar ju inte webbshop eller forum, utan bara en statisk informationssida. Och e-post. Vad finns det för bra och enkelt?

Just att ha domänen hos samma ställe som hostingen är rätt standard numera; för egen del har jag knappt varit med om att ha dem separerade utom när jag själv stått för lagringsutrymme och webbserver.

Så min erfarenhet för just statisk sida + domän och E-post är väl i stort sett att regga domänen hos Loopia*, stoppa in några E-postalias i deras system som forward:ar till min gmail, och sedan själv host:a en statisk sida på min hemma-server. Det är ju så t.ex. rollspelsverket.se funkar. Vilket också märks om man råkar glömma att skriva www, för då hamnar man av nån anledning på min blogg istället. En vacker dag ska jag sätta mig och krångla med det där.

Men. Överlag verkar det klurigt att hitta liksom enkel webhosting. Där man inte måste betala för många fler mega- eller gigabyte än man behöver, och databaser och annat servertjosan.

Egentligen tycker ju jag att det borde finnas en marknad för folk som vill ha lite billigare hosting och som kanske bara behöver en enkel html+css+js-hosting och max en halv gigabyte i utrymme…

* jag är rätt sugen på att byta från dem då de börjar kännas smådyra, men har mest inte hittat tiden eller orken…

Jag kikade själv på det där (fast med en lite annan kravbild) för en månad sedan och kommer under närmaste två åren ha det som projekt att bestämma mig för hur jag gör.

Min slutsats är att det är en djungel. Det verkar finnas företag som tillhandahåller tjänster som den som @krank frågar efter men jag misstänker att det är reklambyråer som vill drifta sidan (och de vill säkert äga domänen för att låsa in en). Den stora frågan är hur tekniskt kompetent personen är och hur mycket den vill betala för att slippa meckla. Fördelen med stora hotell likt Loopia är att de har tekniskt kunnig personal som kan svara på frågor men nackdelen att de inte vill jobba gratis. Det finns billiga alternativ men man får vad man betalar för… Jag gjorde översikt med de webbhotell jag hittade vid en snabb googling och blev inte imponerad. Jag tror det vettigaste är att personen googlar runt, ser vad olika hotell erbjuder, skriver ned en kravlista och sedan sätter sig en dag och listar alla webbhotell de hittar, läser på om respektive, fyller i en tabell med resultatet och sedan väljer det som verkar uppfylla kraven bäst. Förr i tiden körde tidningen Internet World (?) en stor utvärdering av alla svenska hotell men vet inte om den finns kvar eller om de kör det fortfarande. Gör det det är det en väldigt bra utgångspunkt. Jag googlade utvärderingar och mycket AI är det… alltifrån "skapa din hemsida med AI" till "den här utvärderingen är skriven med AI för att snabbt få upp en sida med trafik".

Jag tror det vettigaste är att personen googlar runt, ser vad olika hotell erbjuder, skriver ned en kravlista och sedan sätter sig en dag och listar alla webbhotell de hittar, läser på om respektive, fyller i en tabell med resultatet och sedan väljer det som verkar uppfylla kraven bäst.
En utmärkt strategi, men tyvärr långt bortom hans kunskap och förmåga. Det är därför han vände sig till sin SL som har över femtio års erfarenhet av IT med förhoppningen att få ett bra svar. 🥴

Just att ha domänen hos samma ställe som hostingen är rätt standard numera; för egen del har jag knappt varit med om att ha dem separerade utom när jag själv stått för lagringsutrymme och webbserver.

Så min erfarenhet för just statisk sida + domän och E-post är väl i stort sett att regga domänen hos Loopia*, stoppa in några E-postalias i deras system som forward:ar till min gmail, och sedan själv host:a en statisk sida på min hemma-server. Det är ju så t.ex. rollspelsverket.se funkar. Vilket också märks om man råkar glömma att skriva www, för då hamnar man av nån anledning på min blogg istället. En vacker dag ska jag sätta mig och krångla med det där.

Men. Överlag verkar det klurigt att hitta liksom enkel webhosting. Där man inte måste betala för många fler mega- eller gigabyte än man behöver, och databaser och annat servertjosan.

Egentligen tycker ju jag att det borde finnas en marknad för folk som vill ha lite billigare hosting och som kanske bara behöver en enkel html+css+js-hosting och max en halv gigabyte i utrymme…

* jag är rätt sugen på att byta från dem då de börjar kännas smådyra, men har mest inte hittat tiden eller orken…
Ja, de jag har kollat på erbjuder ju långt bortom vad han behöver. Det behövs ju inte databaser och PHP och skit. Men jag får väl chansa och föreslå något som verkar ha ett rimligt pris.

P.S. Jag kollade på dina DNS entries för rollspelsverket.se och det behöver verkligen städas upp där. :)

Jag kikar lite på Inleed - de verkar ha en bra spridning på sina erbjudanden med början på en enkel hosting för 39 kr/mån (exkl moms). Någon som har någon erfarenhet av dem?

Jag kikar lite på Inleed - de verkar ha en bra spridning på sina erbjudanden med början på en enkel hosting för 39 kr/mån (exkl moms). Någon som har någon erfarenhet av dem?
Jag har inleed (dock ingen koll på epost-delen dåjag rullar på med min gmail) och det är billigt och stabilt om man bara vill ha en sida som ligger på internet.

Det var mycket snabb respons när jag flyttade sidan dit och det var nåt som krånglade. Sen har jag inte behövt ha någon kontakt alls. (Förutom att jag betalar två fakturor om året då, en för domännamn och en för hosting)

Så begränsad erfarenhet. 😀

Back