Nekromanti Det här med bakgrunds musiken...

Joined
27 Nov 2000
Messages
936
Location
Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
...till DoD. Jag har ju precis införskaffat DoD6. Det är ju mer saga över de. Ni som spelat, funkar det med vanliga bakgrundsmusiken, typ "Braveheart", "Dragonheart", "Gladiator" & "Conan", eller förstör det sago stämningen?

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"
 

Runde Rolf

Swordsman
Joined
9 Feb 2001
Messages
483
Location
Stockholm, Sverige
Jag körde rätt mycket musik bränd och nerladdad från diverse sjuka saker, jag tror tom. att någon dataspels musik slank in. Gladiator har väll några fina visor på sitt soundtrack osv osv. Men gärna lite mystiskare musik, man märkar ju sånt rätt tydligt när man lyssnar.
Ex1. Imperial march. Ingen bra ide/images/icons/smile.gif
Ex2. Älvdans(obs påhittad). Låter finfint ger en mystisk stämning av bara namnet.

Så där ja inte blev du klokare på detta men jag har varit tyst så läng/images/icons/wink.gif

"Mångsidig som en plattfisk"
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Jag har inte hört hela soundtracken till de filmerna du nämnde, men jag antar att det går alldeles utmärkt. Sålänge som det är lite fantasystuk samt ingen sång i låtarna så går det bra för mig iaf. Jag bränner huvudsakligen egna skivor ifrån crpg:s som jag köper, Interplayspelen är ena riktiga höjdare. Ett tips är att du köper skivan "The lord of the rings" av Bo Hansson. Finns bla. på <A HREF="http://www.bol.se" target="_new">http://www.bol.se</A>
 

Blaze^

Veteran
Joined
7 Jan 2001
Messages
57
Location
Uppsala
Dataspel!

Jag varierar min bakgrundsmusik väldigt mycket men när det gäller fantasy äventyr använder jag väldigt mycket musik från dataspel.

Spelet icewind dale är en guldgruva när det gäller musik. Tyvärr är det ju lite knepigt att få tag i musiken från det spelet men <A HREF="http://interplay.com" target="_new">http://interplay.com</A> har släppt några av låtarna i mp3 format. Ni kan ju sticka dit och leta.

Om man dessutom har (utav misstag, för spelet suger) köpt spelet shadows over riva för ett antal år sedan kan det vara värt att lyssna på musikspåren på skivan.

Andra spel som det kan vara värt att leta efter musiken till är:
Heroes of might and magic 3 (Musiken ligger i MP3 format i en katalog)
Half-Life och Oppsosing Force (Musiken ligger som cd-spår på skivan)
m.fl.

En annan favoritlåt är Blind Guardians - Theatre of pain i orkesterversion från skivan forgotten tales, väldigt pampigt.

En skiva som jag köpte utav misstag var Forest Splendor av märket Nature's Harmony den kostade 20 kronor på någon utförsäljning. Musiken från den skivan passar aldelles utmärkt till sago äventyr i dod 6.
 

Edgar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
273
Location
Göteborg, Sverige
Jag letade på nätet och hittade ett band som kallar sig STEN som spelar treditionella låtar med hårdrocksinfluenser. Vissa av låtarna funkar bra och andra inte...
Sök på altavista med "trollpolska" så hittar du dem.

//Kalle - Mission Impossible med fiol?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, de skivor funkar ju hur bra som hellst tycker jag ! Sen så funkar ju alltid klassisk musik. Mycket skönt och rogivande musik.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Det funkar...

...med det vanliga problemet att man ibland får action-musik till lugna händelser och tvärtom.

Själv använder jag det mesta av Danny Elfman, mest musiken till Sleepy Hollow, men även Edward Scissorhands går bra.

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Du säger att Imperial march = Ingen bra ide/images/icons/smile.gif. Hmm...skulle inte Darth Vader passa in oerhört bra i fantasyrollspel? Kunde vara ett uppdrag att hindra honom från att spräng något slott i luften med hjälp av dödsstjärnnan!

Annan bra rollspelsmusik är:
1. Black Ingvars
2. Hassanskivor
3. Vad som helst med Thorleifs


//[color:red]Feuflux</font color=red>
//[color:red]som hoppas att ingen tar detta seriöst...</font color=red>
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
fearflux :gremsmile: du har.. hmmm.. annorlunda musiksmak...
saker att leta efter kan bero på vad man vill ha.. men saker som finger peak (spelstil på gittar som gör att det låter häftigt) kan ibland hittas hos accustiska perssoner..
recomenderar det.. kan få en slinga som blinka lilla stjärna att låta som om det var framfört vid kungliga hovet
(eonstuk) och var ett mästerverk.. hade dock bara levande musik senast då jag lyssnade på detta.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..
 

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
För strider eller scener med lite fart i så skulle nog Luca Turilli albumet "Kings of the nordic Twilight" rekommenderas då det är Metal med glamorösa orkestrar. Rhapsody är också ett sådant val då det i princip är det samma.

"A Metal heart is hard to tear apart"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Gladiator vete ---. Låtarna i den är stundom snabba, stundom lugna. Kan förstöra lite.

Själv körde jag igår med Half-Life (+OP force), och Alien vs Predator. Blev rätt bra skräckstämning. Spelet Revenent har några sköna spår också till fantasy.

/[color:green]Han</font color=green> som skrivit några ggr nu om datorspelsmusik
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,467
Location
Helsingborg
Re: Napster

/[color:green]Han</font color=green> håller inte med, sitter och laddar ner just nu
 
Top