Nekromanti Det här med backup

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Hej kamrater. Ja, vi har haft den här tråden förut nånstans på gamla forumet. Slå mig inte.

Min backuplösning just nu är att koppla in en USB-hårddisk i min dator* och flytta över väl valda mappar någon gång i månaden. Ibland blir det någon extra månad emellan. Det känns inte optimalt. Vad göra?

Plan B: Införskaffa (köpa) en router, koppla in hårddisken på denna, hitta ett vettigt automatiserat backupprogram. Fördel: En ursäkt att skaffa en router och få undan ett lass kablar. Nackdelar: Backupen står fortfarande på bordet en halv meter från datorn. Min nuvarande externa hårddisk lyser skarpt blått och morrar när den är på, och hur bra mår den av att ständigt stå på? Ingen vet.

Plan A1: Jag har 2 GB tillgängligt på Dropbox. Kanske dags att lära sig att slänga saker, bränna det på skiva som aldrig kommer att ändras och ha resten i den mapp som Dropbox synkar. Nackdelar: Dropbox synkar exakt en mapp på datorn mot ens Dropbox-konto, det är inte katastrofalt men "Dokument"-mappen som alla program sparar sitt i kommer ju inte med.

Plan A2: Någon annan onlinelösning. Jag googlade fram en sida men vad är bra där? Crashplan och Carbonite tycker jag mig ha hört namnet på.

Snälla Bullen, hjälp mig.

*) Till ämnet hör att jag har en laptop med totalt tre USB-uttag. Hårddisken kan inte sitta i jämt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Underskatta inte kombinationen med Windows schemaläggning (finns i kontrollpanelen, administrationsverktyg) och Robocopy (ett gratis verktyg för att kopiera kataloger).

Robocopy är verkligen stenstabilt (namnet är en förkortning av robust file copy), och lastar inte dator nämnvärt. Visst, det är ett kommandoradsverktyg, men det är ganska enkelt. Jag skulle göra en bat-fil i stil med den här, så får du loggning också:

Code:
@echo off
Robocopy c:\source\ d:\target\ * /s /e /w:3 /r:3 /purge
if %errorlevel%==0 (
echo %date% %time% Backup successful>>c:\logdir\backup.log
) else (
echo %date% %time% Backup failed!!!>>c:\logdir\backup.log
)
Du får naturligtvis anpassa sökvägarna efter dina behov. Vill du spara flera backuper så kan man använda %date% även i målkatalogen, något i stil med följande:

Code:
@echo off
md d:\target\backup_%date%
Robocopy c:\source\ d:\target\backup_%date%\ * /s /e /w:3 /r:3
if %errorlevel%==0 (
echo %date% %time% Backup successful>>c:\logdir\backup.log
) else (
echo %date% %time% Backup failed!!!>>c:\logdir\backup.log
)
Då kommer varje backup att lagras i d:\target\ i en underkatalog som heter d:\target\backup_2014-04-29 (eller vad aktuellt datum nu är). Tänk dock på att den inte rensar gamla backuper, det måste man ha en egen rutin för.

Windows schedulering är också väldigt pålitlig.

Det här är en lösning som funkat perfekt för mig i många år.
Hellzon said:
Oh. Kommandoradsverktyg är jag inte rädd för.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,560
Location
Rissne
Jag använder Memopal för backup. Kostar en femhundring om året, ger mig 200 gb backup. Vad jag vet är de billigast per gb om man ska ha just 200 eller 300 gb.

Jag litar inte en centimeter på backuper som bara finns i samma bostad som datorn ligger i; offsite är enda realistiska alternativet. Och min paranoia kring Memopals behov av att läsa mina rollspelsdokument övervägs av min paranoia kring "tänk om något händer min lägenhet".

Mitt system just nu:
Jag har alla dokument i Copy (som Dropbox, men man får mer utrymme, datan är bättre krypterad, och klienten är något sämre).
Det betyder att alla dokument finns på alla mina datorer. Inklusive min server.
Servern tar med jämna mellanrum backup av min copy-mapp och laddar upp den till mitt Memopalutrymme.

Så mina foton och dokument finns hos copy och hos memopal samt på alla mina datorer.

Mina databaser och hemsidor och samling digitala rollspelsböcker samt en del annat finns på min server och på memopal.

Copy ger för övrigt 15 gb gratis, till skillnad från Dropbox' lite snåla 2 gb. Och använder du den här länken så får du 20gb (och jag får +5gb... Jag har hittills fått ihop 55 gratisgigabyte på det sättet)
Hellzon said:
20 GB är onekligen en enorm skillnad mot 2. Ska titta närmare på Copy ikväll.
krank said:
Woho! 60gb gratis nu. Tackar =)

...använder iofs bara c:a 16gb, men givet att jag efter flera år med Dropbox där bara lyckats dra ihop 18.5gb med mycken möda och stort besvär... =)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag och en kompis skaffade varsin 3Tb Lacie Cloudbox och lät den medföljande programvaran backa upp våra dokument från datorn till egen cloudbox. Sen kopierar de dagligen skiten till den andres cloudbox, vilket man ställer in i webinterfacet på cloudboxen. Det krävdes lite meckande med att ställa in routningen i routern och hitta varandras IP-adresser (de är båda statiska), men nu funkar det fint. Så nu är dokumenten lokalt, i egen cloudbox och i en cloudbox på andra sidan stan.
Hellzon said:
Ser ut som en vettig maskin.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Jag har precis fått en Synology DiskStation DS2413+, och är fruktansvärt episkt jäkla nöjd med den. Alltså, hade den varit sexigare så hade jag behövt byta byxor, och hade jag köpt två och gnuggat dem mot varandra så hade jag behövt byta byxor. Det är "The Good Stuff". Rekommenderas som filserver (och en drös andra servers, typ web, mail, domän, tankserver, wiki, cms, cvs, molnserver, mediaserver, VPN och en shitload andra).

Det är inte ofta jag känner att en hemelektronik är "Holy shit, den här är perfekt!", men hittills så är det min känsla av den. Jag har sett flera recensioner på nätet som tycker ungefär detsamma.
Hellzon said:
Yess. 12x4 TB ska väl räcka något år.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Tack hursomhelst. Jag har mest suttit och småkommenterat på folks inlägg, men det blev Copy så länge. Tråden är bokmärkt ifall jag vill uppgradera.
 
Top