Nekromanti Det här med att välja en (1) politiker..

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag vill starta med att jag INTE vill diskutera politik i denna tråden. Kanske ser lite konstigt ut med tanke på vad det står i rubriken, men ni kommer förstå varför jag inte vill detta. Så, var snälla och skapa en ny tråd om ni vill diskutera politik.


Dom tidigare valen jag har haft rätten att rösta i så har jag inte direkt brytt mig om vilka som jag väljer, så länge dom tillhör "rätt" parti (dvs det partiet som jag vill ska styra). I vissa fall så har jag kunnat rösta på vänner, i vissa andra fall så har jag röstat på den kandidaten som jag vet att vi delar ett visst antal synpunkter.

Jag funderade dock på om jag skulle försöka gå in lite mer för att välja ut en specifik kandidat, men risken är ju då att man möter ett stort manifest på X antal sidor som tar år att läsa.. Och, ja, jag orkar helt enkelt inte det.

Så, har någon något tips på någon sida/tidning/bok/smart person som kan summera politikers åsikter snabbt? Och då menar jag verkligen merparten? Eller kanske flera sidor/böcker/smarta personer?

om det sen visar sig att det finns någon som jag tycker om så kan jag ju läsa upp på den personen sen, så länge det minskar på antalet personer som jag annars skulle ha behövt läsa om.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ja, med tanke på att det är tre år till nästa val så hinner säkert mycket ändras till dess - sådana här saker tenderar ju att uppfinnas på nytt varje val.

Det senaste valet fanns det fler tjänster på nätet som syftade till det du efterlyser. Den största och kanske mest ambitiösa var "Valpejl" som drevs av SvT. Där hade man fått ett väldigt stort antal kandidater att svara på frågor. Sen kunde du själv svara på samma frågor och utifrån svaren "paras ihop" med kandidater på kommun, landstings och riksdagsnivå. (Du fick fyra, fem förslag per vald nivå.)

Sen kunde du givetvis också gå på namn och läsa vad de hade svarat, eller leta efter vilka politiker som lämnat vilka svar på en viss fråga osv.

Sajten Makthavare.se drev en lite liknande men mindre synlig och inte riktigt lika fullständig sidosajt "kandidatkollen". Den finns fortfarande kvar, under makthavare.se - men har efter valet fokuserat bland annat på partiledarkandidaterna i de partier som bytt partiledare, så det mesta annat är inte uppdaterat. De har inte heller riktigt lika enkel och tillgänglig info (längre).

Även de stora dagstidningarna drev liknande projekt, men då med betydligt färre namn - de brukar bara koncentrera sig på ledande namn till riksdagen. Men regionala tidningar brukar vara bättre på bevakning av lokal- och landstingspolitiker.

En annan möjlig intressant aktör att hålla ögonen på, är opinionsinstitutet YouGov som har etablerat sig i Sverige. De har tidigare i bl.a. amerikanska och brittiska val gjort liknande tjänster som pejlat kandidater i olika frågor. Det kan tänkas att de försöker något liknande nu när de finns i Sverige.

Så det lär finnas sådana tjänster också i valen 2014, men några detaljer om exakt vilka är för tidigt att sia om.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Anledningen till att jag ville kolla upp det nu var ju för att jag helt enkelt kom på det nu. Och, vafan, med min koncentration så skulle jag säkert behöva 3 år.

Valpejl kommer jag ihåg att jag kollade på men att jag tyckte det var begränsat på något sätt. Jag kollade därför upp valpejl.se och som det är nu så är det bara politiker som är valda till någon plats och därför saknar jag t.ex. PP (vilket inte är något större problem för det vet jag hur jag ska ta reda på) men värre är att jag saknar "nya politiker", vilket är synd. Väldigt bra början iaf och vi får ju se hur den uppdateras till nästa val.

Resten av dina förslag var ju också det som jag egentligen redan visste. Men, men, till nästa val då!
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,208
Location
Stockholm
Innan valet så hade valpej med alla som stod på valsedlarna och inte bara de som redan var valda.
Så inför nästa val kommer det nog att bli finnas mer information på den sidan.
 

Tibbelin

Warrior
Joined
28 Mar 2006
Messages
305
Location
Nangiala
Om man antar att du ändå i första hand är ute efter personer inom ett visst parti (utifall din kandidat faller bort av olika skäl såsom sjukdom, föräldraledighet, dödsfall, etc så vill du antagligen att efterträdaren har liknande åsikter) så är mitt tips att du ändå börjar med att studera partiernas valmanifest och sedan går vidare på de personer som är aktiva/valbara i det partiet.

Här kan google vara en trevlig vän och många moderna partipersoner har numera hemsidor och bloggar där man kan få en rätt så bra bild av vad de håller på med. Det finns också en hel del som twittrar så det är bara att bli följare. Är du intresserad av de som är styrande nu så finns deras namn med på de motioner de har varit med och tagit fram så ta reda på vad som har skett inom dina hjärtefrågor och vilka som låg bakom just dessa motioner. Regeringens egna hemsida kan vara en bra sida att utgå ifrån. Det är bara att sätta igång och klicka runt.
 
Top