Nekromanti Det här med antikviteter

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag har upptäckt att jag är mycket för det gamla och antika. Problemet är dock att jag inte är så kunnig på området och att mina intressen i detta ändå är ganska spridda. Jag gillar alltså inte bara leksaker från en viss epok eller är helt insnöad på tenn eller silver, utan jag funderar över lite olika saker här och var genom vår historia. Alltifrån senmedeltid till 1950-talet om man nu ska försöka dra några gränser.

Jag är inte heller, på grund av min nuvarande ekonomi, den som sitter på en massa awesome prylar. Jag vill ändock lära mig en del om det här med antikviteter. Om inte annat kan man ju kanske köpa något om man väl lärt sig lite mer om det så att man verkligen vet vad man handlar med.

Nåväl, min fråga är den om någon här kanske vet något bra sätt att börja på?
Finns det någon rekommenderad litteratur, kanske några exceptionellt fina hemsidor osv?

Kanske bör nämna att jag just nu fastnat i mode och accessoarer, men även en del mindre prylar för heminredning, från sena 1800-talet.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Steg ett om du är intresserad av mode från det sena 1800-talet måste vara V&A museum i London. De har stora delar av sina samlingar utlagda online, även om bilderna inte är så väldigt högupplösta.

Jag har i mitt jobb ett studiearkiv med bilder på museikläder från ca 1600 och framåt. Det ligger på runt 110 mb, så bara säg till om du vill ha det ftp:at nånstans.

//Alva - lite galen i senviktoriana

Tillägg: Kanske skulle ha slängt in en länk också...
http://www.vam.ac.uk/
 
Top