Nekromanti Det här är en bra tråd som jag tror beskriver forumets inriktning!

Status
Not open for further replies.

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Hej!

Jag vill bara passa på att uppmärksamma den här tråden:

http://www.rollspel.nu/forum/allm%C3...m-en-grundkurs

...som jag tycker är himla bra som grund för allt vi diskuterar. Eftersom att det är en klistrad tråd tänker jag mig att det är en medveten inriktning från våra fantastiska moderatorer och redaktörer och jag hoppas att alla har läst och förhåller sig till det här när de postar på forat! < 3

Har vi fler bra trådar som beskriver klimatet här för nykomlingar?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
RasmusL;n322440 said:
Hej!

Jag vill bara passa på att uppmärksamma den här tråden:

http://www.rollspel.nu/forum/allm%C3...m-en-grundkurs

...som jag tycker är himla bra som grund för allt vi diskuterar. Eftersom att det är en klistrad tråd tänker jag mig att det är en medveten inriktning från våra fantastiska moderatorer och redaktörer och jag hoppas att alla har läst och förhåller sig till det här när de postar på forat! < 3

Har vi fler bra trådar som beskriver klimatet här för nykomlingar?
Ska allt vi diskuterar kring rollspel anknytas till feminism? Vad menar du? Vad har feminism med mina skräcktrådar att göra? Måste man vara feminist för att prata om rollspel? Jag är för jämställdhet, men jag kallar mig inte för feminist. Däremot är jag rollspelare sedan 1984.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n322444 said:
Ska allt vi diskuterar kring rollspel anknytas till feminism? Vad menar du? Vad har feminism med mina skräcktrådar att göra? Måste man vara feminist för att prata om rollspel? Jag är för jämställdhet, men jag kallar mig inte för feminist. Däremot är jag rollspelare sedan 1984.
Ja det är ganska mycket feminism här.
Varför blanda in politik alls?
Lek med tanken att jag är med i ett religiöst samfund som förbjuder medlemmar ta ställning och engagera sig i samhällsdebatten vad gör jag då?:sad:
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Moderering

Att skräpa ner trådar med inlägg som påpekar onödigheten i ett ämne bryter mot våra regler.
Svara på trådstartarens frågeställning eller låt bli att kommentera i tråden.

/Cissi
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Rymdhamster;n322456 said:
Det där är en jäkligt bra tråd. Den borde stå upptagen som obligatorisk läsning tillsammans med forumreglerna och användarvillkoren när man skapar en ny användare.
Eller hur! Tråden är ju också sticky, så tänker att det i alla fall är lite obligatoriskt :)

Och vi har säkert fler sådana här pärlor, skulle det gå att knåpa ihop en lista på typ essential reading för forumet?
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Grisodlar'n;n322444 said:
Ska allt vi diskuterar kring rollspel anknytas till feminism? Vad menar du? Vad har feminism med mina skräcktrådar att göra? Måste man vara feminist för att prata om rollspel? Jag är för jämställdhet, men jag kallar mig inte för feminist. Däremot är jag rollspelare sedan 1984.
Man måste definitivt inte kalla sig feminist, men du behöver nog förhålla dig till det på något sätt. Du kan inte säga att du inte bryr dig om frågan, precis lika lite som du kan säga att du inte bryr dig om religion, historia, geografi eller mytologi när du diskuterar rollspel.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
skaraborgarn;n322450 said:
Ja det är ganska mycket feminism här.
Varför blanda in politik alls?
Lek med tanken att jag är med i ett religiöst samfund som förbjuder medlemmar ta ställning och engagera sig i samhällsdebatten vad gör jag då?:sad:
Om så vore fallet och du ändå känner att du vill diskutera här inne så borde du be forumet om råd. Du kommer få mängder av kloka svar.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Grisodlar'n;n322444 said:
Ska allt vi diskuterar kring rollspel anknytas till feminism? Vad menar du? Vad har feminism med mina skräcktrådar att göra? Måste man vara feminist för att prata om rollspel? Jag är för jämställdhet, men jag kallar mig inte för feminist. Däremot är jag rollspelare sedan 1984.
Allt du skriver anknyter alltid till normer i samhället. Allt du skriver anknyter på ett eller annat sätt till frågor om feminism (såvida du inte diskuterar inom formella vetenskaper, och det är sällan vi ser det här). Här på forumet har vi fått vissa riktlinjer inbyggda i kulturen och strukturen som du bör förhålla dig till.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Ape of Wrath;n322460 said:
Om så vore fallet och du ändå känner att du vill diskutera här inne så borde du be forumet om råd. Du kommer få mängder av kloka svar.
Nej tack.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
skaraborgarn;n322462 said:
Nej tack.
Men, om du inte bryr dig om vad resten av forumet tycker och tänker och känner, då kanske det på allvar är rimligt att skapa en egen arena med egna regler någon annan stans? Att "inte förhålla sig" är väldigt privilegierat och också i princip alltid ett recept på att trampa på mindre privilegierade grupper. Fakta: förhåller du dig inte så gör du andra illa, så varför inte åtminstone försöka?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
RasmusL;n322461 said:
Allt du skriver anknyter alltid till normer i samhället. Allt du skriver anknyter på ett eller annat sätt till frågor om feminism (såvida du inte diskuterar inom formella vetenskaper, och det är sällan vi ser det här). Här på forumet har vi fått vissa riktlinjer inbyggda i kulturen och strukturen som du bör förhålla dig till.
Nä, det där resonemanget köper jag inte. Vad har en tråd om varulvar, onaquier och andra monster med samhällsnormer och feminism att göra?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Okej, jag kan försöka ge diplomatiska svar nu, men vill isf be om moderators godkännande att prata om det här pga brutalt off topic.

mods: är det ok eller ska jag släppa?
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
RasmusL;n322466 said:
Men, om du inte bryr dig om vad resten av forumet tycker och tänker och känner, då kanske det på allvar är rimligt att skapa en egen arena med egna regler någon annan stans? Att "inte förhålla sig" är väldigt privilegierat och också i princip alltid ett recept på att trampa på mindre privilegierade grupper. Fakta: förhåller du dig inte så gör du andra illa, så varför inte åtminstone försöka?
Men nu tycker jag att det börjar bli lite obehagligt på allvar alltså. Ska ni bemöta en nyreggad på forumet med något slags maktspråk och härskartekniker, försöka skrämma bort honom? Om alla här på forumet är hardcorefeminister så är det väl då kanske Skaraborgarn och definitivt jag som tillhör minoriteten? Det här börjar ju likna någon slags nätmobbning.
 

skaraborgarn

Warrior
Joined
15 May 2019
Messages
386
Grisodlar'n;n322467 said:
Nä, det där resonemanget köper jag inte. Vad har en tråd om varulvar, onaquier och andra monster med samhällsnormer och feminism att göra?
Det är lite pk. Varför? Är det så att de som har hand om forumet tycker att feminism är viktigt och därför ska det pushas fram.
och det känns nästan som en del försöker ta redan på vad man har för åsikter för att sedan sätta dit dem.
Är ni rädda för att folk med fel åsikter tar sig in?
Jag började skriva av ren nostalgi för rollspel var en viktig del i mitt liv för 25 år sedan.
Jag är inte med i något politiskt parti och brukar rösta blankt. De flesta jag umgås med är invandrare eller har invandrarbakgrund.
Jag är arbetarklass och trots att jag inte brukar bry mig så är jag mer röd än blå.
Skulle aldrig rösta på sd.

nöjda?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,786
Location
Göteborg
Ja, den tråden beskriver forumsklimatet rätt bra. Jag är inte jätteförtjust i den (jag håller med om en hel del, håller inte med om en hel del, och tycker framförallt att inledningen om att alla som inte delar skribentens definition av "feminism" har fel är problematisk), men den funkar rätt bra som en orientering för någon sorts stämning på forumet. Det är absolut bra att läsa tråden och hålla koll på de termer och saker som påpekas, dock. Tack för länken; jag hade inte sett den!

Jag tror definitivt inte att det här är något alla måste skriva under på för att posta på forumet, men ger man sig in i debatter i ämnet bör man nog ha koll på de saker det står i där.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
MODERERING

Om någon vill skriva något mer i den här tråden, se då till att det handlar om den fråga som ställs i startinlägget. Om du inte förstår frågan, skriv inte! Om du vill skriva om något annat, starta en ny tråd.

Tack!
 
Status
Not open for further replies.
Top