Det gamla svenska sagan om ringen rollspelet

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
+1 på detta. Även om de bröt mycket mot kanon gjorde de något intressant med den epok de valde och satte en hög nivå på att göra läsvärda settingböcker. Det spelet inte klarade var att omsätta sin setting i bra äventyrsmaterial (och även de äventyr som ändå gavs ut var ofta rätt banala).

Detta alldeles oavsett förmågan att i mekaniken återskapa känslan i böckerna (som det inte heller lyckades med).

Men bortglömt vet jag inte.tror både @Franz och @Dubbelyxa skapat liknande trådar...
+2

Kampanjmodulerna hade fantastisk fluff, det är fortfarande en njutning att läsa dem. De senare (som producerades för 2nd edition tror jag) hade även bra äventyrsidéer. Men jag tror huvudtanken med dem var att man skulle använda dem som utgångspunkt för sina egna kampanjer. Äventyrsmodulerna däremot var i allmänhet märkvärdigt illa producerade (förutom de fantastiska omslagen av Angus McBride), med färdiggjorda karaktärer som inte följde reglerna och äventyr som inte följde någon som helst Tolkien-stämning. De hade kanske funkat i en annan spelvärld.

Spelsystemet tycker inte heller jag passade för Midgård. Enligt min åsikt därför att det var level-baserat, då blir det alltid spelighet kring att jaga XP vilket går på tvären mot det mer storybaserade som man förväntar sig av ett Tolkienspel. Då passar BRP-systemen bättre, som Runequester säger kan man använda EDD vilket jag provat, jag har även använt RQ/BRP, båda dessa har funkat utmärkt. Det finns även en konvertering för Harnmaster som jag vill prova, men jag vet inte, det kanske blir för granulärt för den där lite mer episka stämningen som man vill åt.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Spelsystemet tycker inte heller jag passade för Midgård. Enligt min åsikt därför att det var level-baserat, då blir det alltid spelighet kring att jaga XP vilket går på tvären mot det mer storybaserade som man förväntar sig av ett Tolkienspel. Då passar BRP-systemen bättre, som Runequester säger kan man använda EDD vilket jag provat, jag har även använt RQ/BRP, båda dessa har funkat utmärkt. Det finns även en konvertering för Harnmaster som jag vill prova, men jag vet inte, det kanske blir för granulärt för den där lite mer episka stämningen som man vill åt.
I'll admit when playing MERP or Rolemaster, we ended up just levelling up every 3-4 sessions instead of counting out points.
I definitely would suggest a BRP variant for a "conventional" ruleset. The Harnmaster variant is fine, but from what I recall, Harn elves are literally supposed to be Tolkien elves who "got lost" :)
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Spelsystemet tycker inte heller jag passade för Midgård. Enligt min åsikt därför att det var level-baserat, då blir det alltid spelighet kring att jaga XP vilket går på tvären mot det mer storybaserade som man förväntar sig av ett Tolkienspel. Då passar BRP-systemen bättre, som Runequester säger kan man använda EDD vilket jag provat, jag har även använt RQ/BRP, båda dessa har funkat utmärkt. Det finns även en konvertering för Harnmaster som jag vill prova, men jag vet inte, det kanske blir för granulärt för den där lite mer episka stämningen som man vill åt.
Ett av de stora problem med regelsystemet för spel i Midgård är att nästan alla kan lära sig magi i någon form, och det finns en hel del typisk "rollspelsmagi", typ kasta eldklot och liknande. I Midgård så är det mycket få individer som behärskar magi - och ingen av dem är en oerfaren äventyrare. Plus att magi av typen "kasta eldklot" helt enkelt inte hör hemma riktigt i Midgård.
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Jag har en teori om att Pendragon och Första åldern skulle klicka riktigt bra ihop. Men tror absolut att man hade klarat sig bra med typ Hjältarnas tid också.
Pendragon could do very well I should think. HT would too, especially with the "relationship" traits from the expansions.
 

CyberTroll

Veteran
Joined
20 Oct 2020
Messages
6
Jag körde MERP/Rolemaster under en period. Tyvärr tycker jag MERP modulerna var fattiga på ”sense of wonder” och beskrev världen på ett för mig ointressant sätt. För mig har TOR lyckats mycket bättre med att skapa intressanta platser och äventyr som känns intressanta. Det gav mig en nytändning på att vilja spela i Midgård igen och gjorde att vi började spela rollspel igen efter uppehåll på minst 10 år Detta är självklart en smaksak.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Jag körde MERP/Rolemaster under en period. Tyvärr tycker jag MERP modulerna var fattiga på ”sense of wonder”
Jag håller med. ICE:s moduler har för mig mer av Tolkiens diskbänksrealism, utan särskilt mycket av det sagoaktiga, däremot får de in det poetiska i naturen som finns i böckerna. Men jag kan också sakna det magiska elementet.

och beskrev världen på ett för mig ointressant sätt.
[/QUOTE]

Som du säger är det en smaksak. Kampanjmodulerna är som brett upplagda geografiska, biologiska och antropologiska studier av en region, så de passar nog bra för sandlådespel. Det kanske krockar lite med det questaktiga man förväntar sig av spel i Midgård. Det är som att en helt annan författarande finns i världen, att allt är annorlunda i TÅ 1640, en period som ligger så långt det är möjligt ifrån de episka händelserna i slutet av Andra respektive Tredje åldrarna. Nästan som att man kommer till Midgård men Tolkien är inte hemma, och därför får man chans att utforska lite fritt. Det finns både för- och nackdelar med det. För min del är det bästa med att spela i Midgård att det är en strukturerad värld med en historia, där allt hänger ihop.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Det gamla svenska sagan om ringen rollspelet
Orkar inte kolla hela tråden, men bara så det inte missades:

Spelet är inte svenskt.

Äventyrsspel översatte Middle-Earth Role-Playing, som i sin tur var en nedskalad och förenklad version av Iron Crown Enterprises Rolemaster spel - ett spel som tillhörde den tidiga generationen av svar på Dungeons & Dragons.
 
Top