Nekromanti "det funkar ju inte..........."

Rumpletimski

Veteran
Joined
31 Dec 2000
Messages
60
Location
Sverige, Stockholm
Det står i regelboken att man kan använda vapen med två händer och då blir det din STYx2 till STYkraven. Men inte till tvåhandsvapen. Då e frågan hur i H#¤&%#e ska man kunna använda tvåhandsvapen för det har STYkraven 30-31 och man kan ju i början "bara" ha 18.

HUR?

Från en glad liten Bonde med sina grisar
 
Jag är inte säker på att det är så här riotminds tänker men titta under rubriken STY-krav högre än STY på sidan 67.

/tobbe

9-41509-thesnaad.jpg

Power to the Sword!
 
Det skulle förvåna mig oerhört...

om du inte skall halvera alla sty krav för 2-h vapen (eller dubbla sty) så var det iallafal i dod-91.....

And, som tyckte bättre om sty grupper....ahhh nostalgi
 
Du kan ju tolka det som om man får dubbel kraft när man använder 2 händer för att slå. Då får man också dubbel kraft när man använder tvåhandssvärd. Om det inte utryckligen står i reglerna så skit i reglerna.

/Linus

Den stolta krigaren Master Z har sagt sitt
"Beuty is in the eye of the beholder"
 
Re: Sid 67-68...

Ja om du håller ett tvåhandsvapen i två händer så halveras ju styrkekravet säg en storyxa med sty krav 30 då behöver du ha 15 i styrka för att kunna använda den utan hinder.

"Cowards die many times before their deaths;
The valiant never taste of death but once."
 
Enkelt, Styrkekraven är angivna för att använda vapnet med EN hand. Vilket inte går med tvåhandsvapen om inte din STO är lika hög. Alltså delar du styrkekravet för tvåhandsvapen med 2 för att få vilken styrka som krävs för att använda det med två händer.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Den om att dubbla...

...styrkan gäller ej 2h-vapen. Däremot gäller regeln "STY-krav högre än STY" 2H-vapen, som den står i reglerna.

Man kan säga så här också... om rollpersonens styrka är under 15 kan han inte använda 2H-hammare. Om rollpersonens styrka är under 16 kan han inte använda 2h-svärd eller 2h-yxa.

Hoppas jag fick det rätt nu...

MVH

Magnus



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Re: Den om att dubbla...

Jo nu fick du till det, och jag hade något sådant i tankarna (spelat DoD länge) men jag tycker det står4 lite konstigt i boken.

Från en glad liten Bonde med sina grisar
 
Om inte möter STY-kravet

Men även om någon inte möter STY-kravet så borde han/hon kunna, med lite svårighet, kunna använda det vapnet. Kanske få -1 för varje STY som denne saknar för att uppnå STY-kravet.
Exempel: STY 14. STY-krav 17. -3 på att använda vapnet.

/[color:green]Han</font color=green> som använder den regeln
 
Back
Top