Om man har ett (musikaliskt) tema, kan man spela det. Då får resorna en distinkt känsla även om man klipper.
Annars gillar jag tre typer av resor:
Exposén. Förlovade landet till Symbaroum är ett jättebra exempel. Du måste åka framåt så det är superrälsat. I gengäld får du se vad världen har att erbjuda: alver, magiker, vandöda, förrädare och ett tragiskt moraliskt ställningstagande.
Vägvalet. Det torra landet (Western) är ett lysande exempel. Vildmarkshändelserna till Blood & Bronze följer samma idé. Du får välja mellan ett fåtal vägar, och stöter på olika händelser beroende på vilken väg du väljer. En klassiker är att en är snabb och farlig, en långsam och säker. I B&B har de olika landskap: vill du gå genom öknen eller följa floden?
Hexcrawl. Då hamnar resan i fokus.
Händelsetabellen är ok, men då gillar jag att skriva den tillsammans med gruppen. Det är ett bra sätt att låta spelarna veta sånt som rollpersonerna borde veta om närområdet (det finns en hydra) och gör det spännande att resa även när man slår inget händer.