Nekromanti Det där om illa matföring...

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tror jag slog mitt bottenrekord när det gäller att fixa mat snabbt... Kan någon toppa det jag mat käkade ikväll ?
Min kvälsmat blev som följande:
* 2 folköl
* 1 Billys panpizza

& ja, jag pallade icke att göra nått anant.. :gremsuck:

/ Johan K, som var slappo de'luxe ikväll..
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Well, fanns tider när det kunde bli en ostmacka och typ ett glas mjölk, på en hel dag, bara för att man hade "bättre saker" för sig och tänkte: Orka! om allting.

Vad det kommer till en Billys och typ en bärs eller en dricka, ja det har väl hänt många gånger. Också har kvällsmaten kunnat bli, under en skolvecka när man inte kan sova och typ sitter vid burken hela natten:
En hel sats med negerbollssmet och en halvliten mjölk. Gott som fan, men man mår illa vid målsnöret dock. :gremwink:

Tur att jag har min älskade sambo nu och inte bor hemma och inte har något annat än dator och rollspel eller inget som dagssysslor - för då var min mat tämligen askass!

Men, mat är överskattat, så därför, med den insställningen, är jag fet, har skitdåliga matvanor och äter ibland inget eller alldeles för mycket, och gärna förmycket skräp.

Om dina matvanor annars är mycket bättre fast du lever i detta 2000-tal där ingen verkar bry sig om maten längre så vill jag bara gratulera och klappa dig på axeln. För det är bra gjort nu när alla stressar och härjar runt. Själv är jag dock inte stressad, bara lat och dum... Jag vill bry mig, gör det ibland men inte så ofta som jag borde liksom.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Idag blev det en Festis och en Wasa Sandwich på pendeln hem. Övertid är inte the shit, tycker jag inte.
 

Vavva

Swordsman
Joined
26 Jan 2001
Messages
529
Location
Malmö
Tja... Ett glas Cola Light och ett helt paket cigg.
Liksom uselt på andra hållet kalorimässigt. :gremtongue:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tror jag slog mitt bottenrekord när det gäller att fixa mat snabbt... Kan någon toppa det jag mat käkade ikväll ?
Min kvälsmat blev som följande:
* 2 folköl
* 1 Billys panpizza
Ja. Jag tog några minibaguetter utan att värma dem i ugnen först.

Förresten: Om du åt pizzan med bestick och/eller använde en tallrik så var det inte "snabbmat". Riktiga män äter Billys rakt av genom att bara hålla dem på en bit kartong eller något.
 

Sanjuro

Warrior
Joined
12 Mar 2003
Messages
298
Location
Luleå
Tja. Ikväll: en flarra vin, och så en öl på det. Vinet är ju i princip frukt, så det är vitaminer och sådan skit, och öl är ju som alla vet i princip likställt med vanlig mat.

Så nej. Jag har ätit mycket nyttigare än dig ikväll.

PS Jag började blöda näsblod lite senare, så där fick jag ju i mig lite extra protein och järn dessutom. DS
 
G

Guest

Guest
Vätskan från en nässpray blandat med snor, cigg och ett tuggummi.

Det var min mat idag...

Som precis fick höra att det var en kompis som gick och sprängde sig själv utanför Norpan i Lördags, Snyggt!
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Absolut. Kom hem. Satte mig vid bordet och kunde genas hinka upp mangogryta med qournfilé.

Ingen anstränging what so ever. :gremsmirk:

//erik. tycker om när frullisen är hemma först.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,681
Hamburgare

Mitt bästa tips är att göra hamburgare hemma. Ok, det är dyrt om man ska ha på delikatesstillbehören:

God saltgurka
Ruccolasallad
Dijonsenap
Ketchup
Rhode Island
En Riktigt God Ost
Bacon

...men nöjer man sig med typ polarbröd och ketchup kan det räcka med...

blandfärs 400g

---

Ok, det finurliga med burgare (hemmagjorda) är att det går assnabbt. Plus att barnen helt plötsligt börjar digga en, eftersom de inte tror att man kan göra hamburgare. Det kan bara Rånald och Max.

Hur gör man då för att få köttbitarna att smaka som på en amerikansk regnskogshotande världsimperialistsnabbmatskedja?

Enkelt. Soja och vitlök.
Tror du mig inte, testa!

Om man kollar vad kedjorna använder för smaktillsatser så är det nämligen just soja och ...lökpulver...

Så...det som behövs är alltså:

Bröd
Ketchup
400g blandfärs
soja
vitlök

Jag tror att mitt pers ligger på tolv minuter, från 'hemkomst' till 'maten på bordet'. Ni pigga studenter och övriga slackers måste ju kunna slå det med ett gäng hundradelar!

Tja, så ser min vardagskost ut, när man har lika dåligt med tid och ork som ungarna är hungriga!

/Basse
 

rks

Warrior
Joined
7 Mar 2004
Messages
227
Location
Stockholm
Enminutsmiddag!

Jag har två recept, ett snabbt och ett diskminimerat:

* Värm vatten i vattenkokare, vispa ihop till potatismos. Under tiden har du värmt valfritt antal korvar i mikron. Tid = cirka en minut.

* Ta en burk vita bönor, öppna den, ta två korvar och bryt av dem på mitten och stoppa ner dem i burken. Värm burken direkt på platten tills allt är varmt (nog). Ät med en gaffel. Disk = en gaffel. (Nackdel - risk för blyförgiftning via burkens metall?)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tss. Vid de få tillfällen då jag någonsin lagar mat, består mitt register av följande:

Pasta med färdig sås, eller pulverblandningssås
Pasta med färdiga köttbullar
Pyttipanna från frysdisk
Fiskgratäng från frysdisk
Vårrullar från frysdisk
Tomatsoppa (enklaste tänkbara recept)

vid riktigt lyxiga och sällsynta tillfällen lagar jag ibland, alldeles själv:
Tacos
Lövbiff med bearnaisesås och pommes frittes

Det är allt jag någonsin lagar. Jag har vid enstaka tillfällen försökt mig på renskav, korv stroganoff, köttfärssås och tikka masala, men det är rena engångsföreteelser.

I praktiken består min diet till 75% av pizza, falafel, kebab, gyros, kinamat, thaimat eller vietnamesmat. De återstående 25% är pasta.

Så ni har ingenting att komma med i jämförelse. Jag -lever- på snabbmat. Och inte på det bra, hippa, 'jag är för stressad och viktig för att hinna laga mat och har skitfet lön så jag har byggt om mitt kök till yacuzzi och äter på Rådhuskällaren varje dag med en het brud från jobbet'-sättet, utan mer 'jag är för sunkig och apatisk för att någonsin orka göra annat än köpa en kartellpizza av en turkgangster-lookalike på Värnhem och förtära den framför datorn'-sättet. Yehaw.

Men inget ont som inte för något gott mig sig; jag tror jag har blivit skitbra på att laga pasta. Så bra det nu går att bli på den ädla konsten. That's gotta count for something.

- Ymir, solar sig i sin misär
 

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
Re: Enminutsmiddag!

Ditt recept på vita bönor är ju alldeles för invecklat och tidskrävande. För den som har riktigt ont om tid rekommenderas följande:
1. Öppna burken
2. Ät med sked
Måltidsdryck: När du ätit upp fyller du burken med vatten ur kranen och dricker.

Angående blyförgiftning, ett citat från livsmedelsverket:
"Tidigare var konservburkar av plåt ofta blylödda, vilket medförde förhöjda blyhalter i livsmedlet. Numera är burkarna vanligen svetsade, men blylödda burkar kan eventuellt fortfarande förekomma i handeln. En blylödd burk har en förtjockad fog till skillnad från en svetsad burk som har en jämn yta"
Jag tror alltså inte det är någon fara, har inte sett en synlig fog på konservburkar på år och dar.

/IYKK som vanligtvis lagar vettigare mat än detta
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag är inte så hemsk

Öhm.

Det värsta jag äter i snabbmatsväg är wokade grönsaker med fetaost och choritzo. Värm grönsakerna i mikron, ät choritzon kall under tiden, häll ner/bryt ner lagom mycket fetaost i wokgrönsakerna.

Drick kallt grön te till som var över sedan frukost.

Eller om det är ännu mer brottåm.

Smöra ett hårdbröd, sätt på sill, ät en morot till. (Fast jag försöker sluta med morsötter efter att ha drabbats av carotenodermia, så byt ut morot mot typ sockerärtor).

Drick svart te som är över sen frukost eller möjligtvis vatten.
 

Coffe_Kanon

Swordsman
Joined
10 Sep 2007
Messages
547
Location
Universums Nav
Hmm, ibland har frukosten bestått av enbart ett glas mjök och korvbröd från gårdagens middag. Jag vet inte varför men jag finner på ett kusligt sätt att korvbröd i sig själva smakar gott. Lägg på en energidryck på detta (för att piggna till).

Det fanns iofs yoghurt i kylen, men jag kan inte äta yoghurt, för att jag får ont i magen (inte för att jag låter bli yoghurt helt coh hållet för det). Då kan man ju misstänka att jag är mjölkintolerant, men så är icke fallet för jag får inte ont i magen av att dricka vanlig, ren och skär mjölk, det är bara yoghurt som ställer till det.

Faktum är att jag har kommit fram till varför det blir så, min ursprungliga bakteriekultur lider av paranoid främlingsfientlighet, så när det kommer ner nya, "snälla" yoghurtbakterier så blir det upplopp medans ursprungsbakterierna bankar skiten ur nykomlingarna. Så MÅSTE det vara. :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Förresten: Om du åt pizzan med bestick och/eller använde en tallrik så var det inte "snabbmat". Riktiga män äter Billys rakt av genom att bara hålla dem på en bit kartong eller något.
Får väll erkänan där att jag var omanlig där & käkade på tallrik & använde bestick.
Dock så drack jag ölen direkt ur burken, om det höjer min manlighetsfaktor lite...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Hamburgare

Soja och vitlök var ett nytt grepp. Det måste jag testa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag måste erkänna att jag inte ens kommer i närheten vad gäller sunkig matlagning. Framförallt på senare tid, då en kamrat och jag gjort en deal som passar oss båda utmärkt: Han köper råvaror, jag lagar mat. Han har pengar och hatar att laga mat, jag har inga pengar och älskar att laga mat. Har nog fått matlagningen från farsan eller nåt, han är fenomenal på att göra gott käk. Så för mig är det "riktig mat" som gäller, all the way.


Däremot önskar jag att jag kunde förmedla till er hur äcklig och sunkig min diskbänk har blivit. Låt oss bara säga att pga min lättja och min inneboendes ännu större degighet, så har vi idag en flugpopulation som är tillräckligt stor för att utveckla ett eget medvetande. Fyfan. Måste ta tag i det där snart...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Bow to the king!

Min standardrätt när jag inte är inspirerad men hungrig:

Lågprismakaroner (gärna penne eller någon liknande större variant) med salt, peppar, massor av curry, soja och ketchup. Punkt. Inga tillbehör.

Om jag är inspirerad, något av följande:

* Mikrovågspizza
* Chips med dip
* Mikrovågsvacuumkorvar med bröd

Om jag är totalt überinspirerad:

* Rostat bröd med ägg och citronmajonnäs

Slå det, I dare you. Inte bara det, I double-dare you!!!
 
Top