Nekromanti Det där om att uppleva musik lajv...

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hur ska jag börja...
Är väll lite av en nybörjare när det gäller at se band & sådant lajv.. Men ändå.
Måste säga at fasen va´alt blir bättre lajv. Har sett b.la Genesis, Bryan Adams, Status Que, Peps Person, Timbaktu & lite lokala muskier lajv..
Såg Roling Stones lajv, nu senast igår fredag. Måste säga att de ägde jävlar i det. Är fortfarane ämlans euforiksk & salig över at se dessa gubbar rocka så mycket så at man blir mat.

/ Johan K,som vill se Roling Stones igen !
 

gitarrpoet

Veteran
Joined
3 Mar 2005
Messages
146
Location
Hovmantorp o Växjö; Kronoberg
Jag instämmer mycket på den punkten! Frågan är dock om det är för att musiken blir bättre eller att det är själv helhetsintrycket som gör musiken bättre?

För rent teoretist sett så måste ju musiken nästan låta bättre med mina svindyra hörlurar än 50 meter bort från förstärkarna. Fast det kanske är rörförstärkare och det är ju ökänt för att låta tusen gånger bättre. Vad vet jag.

Status quo har jag velat se live fler år!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Själv hatar jag musik lajv. Det är en av de värsta sakerna jag vet.

Dels är det dåligt på samma sätt som bio: Man tvingas uppleva det med andra människor och de kan inte uppföra sig. Det blir alltid knuffar och trängsel när man dansar med andra människor, och jag vill alltid sticka ut ögonen på sådana som sjunger med i texten. Å så kan jag irritera mig som fan på folk som pratar eller låter i bakgrunden, men också på när publiken bara är tyst och livlös. Jag pallar helt enkelt inte av andra människor, om jag inte får domptera dem att bete sig precis som jag vill. Jag är Skeletor.

Dels är det dåligt för att jag inte gillar hur lajvmusik låter. Det är så otight och tillyxat, och det är aldrig samma välbyggda ljudmatta som från stereon utan basen är alltid för hög så det låter som att sitta i en idiots raggarbil, eller något. Varje gång jag hör en lajvversion av mina favoritlåtar så stör jag mig alltid som fan varje liten studiogrej som saknas. Alla små ljudmixergrejer som plötsligt utelämnas, jag avskyr sånt. Det är som om sångaren skulle råka sjunga fel text - de spelar helt enkelt låten fel.

Å när det gäller det råa, tillyxade soundet, så gillar jag det bara när det är en medveten grej. Vissa skivor har den där opolerade lajvkänslan - det kan vara bra, men det är inget kul att få uppleva det på riktigt. Jämför med att se skådespelare som gestaltar fylla - det kan ju vara jätteroligt - med att se skådespelare som är tankade på riktigt. Det senare är ju värdelöst.

Å så kan man inte pausa om man vill gå på toaletten, man får extrem paranoia mot alla andra om man tagit flum, och mellansnacket är oftast ganska lamt, och sådana saker.

Jo; å så är jag något av en tjejlyssnare som kan lyssna på en och samma låt på repeat i tjugo minuter innan jag går över till nästa låt. Sånt gör de nästan aldrig lajv! (jo, Dr. Bombay gjorde det, för han hade bara en enda låt som folk ville höra)

Fan vad jag älskar Skeletor. Skeletor är bäst. Och Skeletor hatar Lajvmusik!!!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Du delar för all del halva åsikten med The Tough Alliance. De kör playback just för att de inte ser någon poäng med att spela live om det ändå ska låta sämre än på skiva.

Däremot så är väl deras spelningar det självlysande beviset på att riktigt bra live-spelningar består av andra människor som inte kan uppföra sig. Mer än en TTA-spelning har slutat efter 10 minuter eller med att scenen har gått sönder.

---

Med det sagt kan en livespelning erbjuda mer kärlek än någon annan upplevelse. Kärleken på Nalen när Håkan Hellström precis hade debuterat gick att ta på.

---

Men om man vill ha en sofistikerad upplevelse där livespelningen adderar till musiken föreslår jag The Studio. Publiken består bara av skivsamlare, musiken framförs till stora delar med playback, och man bjuds på en fantastisk ljus- och designshow. Och låtarna är 10-15 minuter långa, så det är som att ha musiken på repeat.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Frågan är dock om det är för att musiken blir bättre eller att det är själv helhetsintrycket som gör musiken bättre?
Jag tror att det sjäva helhetsgrjen med att gå på lajvspeningar. Allt folk, stämmningen, grejne med att det just är lajv som gör det.

/ Johan K, som funderar på att leta upp nästa musikevent.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Weeel, det kanske är lite väl livat där för min del. Om jag ska vara ärlig.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Om det är bra eller inte beror ju lite på bandet också... en spelning kan vara både bra och dålig...
Men jag håller helt med dig om att det är underbart att se musik live... det är verkligen massor med stämning...

Ibland är ljudet kasst men det är ändå en rätt fin grej, att bara höra låtarna spelas upp är inte hela grejen... det är så mycket runt det med kontakt med artisterna, scenframträdandet och folket i publiken och så...

Mmm... mums...
 
G

Guest

Guest
Ogillar live musik rent generellt då de flesta band inte kan spela live. Höjden av skit var när jag såg Front 242 - 89/90. Skrattretande dåligt, iofs tyckte jag det var skitballt när jag var där, men sådär i efterhand och när jag fått höra spelningen så är det riktigt dåligt...

Dock så var Pet Shop Boys (95-96) en riktig höjdare. När dom båda kommer ut i vita, nästan lysande kläder och Neil Francis Tennant säger "Lets rock" och dom drar igång "It's A Sin" Det är stil!

Annars är Maiden ett pålitligt band gällande live, dom är duktiga...

Men förövrigt, nä... svettigt, illaluktande och jobbigt...
 
Top