Det där med mat

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Byt ut halloumin med grillost som inte kommer ifrån Cypern (cypern använder 30 gånger mer antibiotika i sin djuruppfödning än de nordiska länderna, och är en av de värsta i Europa). Eller gör din egen Paneer (lite överkurs, men inte svårt egentligen).
Helt klart! Men fortsätt kalla den Halloumi så gör du cypriotiska antiobiotikabanditer arga!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,512
Helt klart! Men fortsätt kalla den Halloumi så gör du cypriotiska antiobiotikabanditer arga!
Jag tycker att det är underhållande att det finns Halloum. Det räcker visst att kapa en bokstav för att undgå varumärkesintrång.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,057
Location
Stockholm
Jag tycker att det är underhållande att det finns Halloum. Det räcker visst att kapa en bokstav för att undgå varumärkesintrång.
Är osäker på om det fungerar i långa loppet. Är rätt så säker på att de kommer få ett meddelande om att namnet är för likt o att de ska ändra eller betala böter.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Stort tack för alla bra tips! Det kommer ta mig en stund att gå igenom dessa. :) Kom gärna med fler, man kan aldrig ha för många!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Vår enklaste/bästa sent-hem-från-jobbet måltid:

Feta-tomat pasta:

Lägg en fetaost i en ugnsform. Häll en massa körsbärstomater runt omkring. Kör lite olivolja och örter över (basilika, timjan, oregano - det vanliga). Kör i ugnen tills tomaterna hunnit bli lite moshiga och ostkvadraten lite brun i kanten.

Under tiden kokar du någon lämplig "figurpasta" - penne, farfalle etc

Möscha ihop allt i kastrullen så att fetan blir en sorts sås.

Snabbt och enkelt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Är osäker på om det fungerar i långa loppet. Är rätt så säker på att de kommer få ett meddelande om att namnet är för likt o att de ska ändra eller betala böter.
Och Grilloumi.

Halloumi/Hellim är inte ett varumärke, det är ett nyligen registrerat PDO (Protected Designation of Origin, precis som Champagne, Parmesanost, Stilton etc). Den måste göras enligt vissa riktlinjer på Cypern för att kunna säljas som Halloumi/Hellim. Registreringen av PDOn kom bara nyligen (och fördröjdes av att ett samförstånd mellan Grek-cyprioter och Turk-cyprioter krävdes) så jag misstänker att de kommer att ge sig på de som säljer under samma eller likartade namn.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,960
Location
Göteborg
Jag har fastnat lite för kycklingspett i olika former. Väldigt snabbt och enkelt att laga till i ugnen. Lite roligt för barnen att äta spett.

På mitt café har vi kycklingspett med couscous och ratatouille. Där tar ju ratatouillen en stund att fixa men den går ju att ersätta med exempelvis nån sås och grönsaker. Den håller även länge i kylskåpet så man kan göra en stor sats.
 

Trockel

Veteran
Joined
24 Sep 2019
Messages
47
Har man ris över kan man steka det, eller koka ris, låta det stå över natten och sen steka den. Låter man riset stå över natten kan det vara bra att skvätta ner en matsked vatten så att det blir lite fluffigare. Man får anpassa mängden kokt ris till storleken på stekpannan.

värm upp olja en stekpanna på hög värme
lägg till riset, rör om i ca en minut, rör hela tiden så det inte blir en stekt riskaka,
addera lite strimlad lök, gul och purjo, lite ärtor, blanda
krydda lite med önskade kryddor, t.e.x salt, spiskummin, koriander, chili krydda
rör om i ca en minut
flytta allt åt ena sidan på pannan
häll ner ett lätt vispat ägg kryddat med salt och svartpeppar
när ägget precis stelnat på ovansidan trasar man sönder ägget med en gaffel och blandar ihop med riset
rör om i ca 20-30 sec.
färdigt.
man behöver inte använda mycket kryddor, tanken är att man ska äta riset till annat som är starkt kryddat.

Gillar man kyckling kan man göra pankopanerade kycklingschnitzlar
ta tinad/färsk kycklingfile, dela den vertikalt så du får 2 tunnare skivor (funkar med innerfilé också men inte lika bra och den behöver inte delas.)
banka filéerna tunna med kötthammare, brödkavel eller nått annat tungt
panera i mjöl -> ägg -> pankobröd
stek på i någon minut på vardera sida.
vill man kan man krydda pankobrödet och/eller det vispade ägget med valfri krydda för mer smak.

variation på potatis är Hasselbacks potatis
Dela potatisar i halvor (skalade eller oskalade efter smak), lägg på plåt eller ugnsform, pensla med olja, krydda med paprikapulver, lite salt och strö kummin över. Ställ i varm ugn till klart ( har inte exakt tid i huvudet)

Tyckte man om Skolans varma pastasallad har jag fått tag på det till besvikelse enkla receptet,
 

Attachments

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Senaste veckan har jag bara käkat vegetariskt, tack vare de jättegoda recepten på baksidan av Zetas tetrapack-grönsaker:




Inte allt för många ingredienser. Aningens dyra, med tanke på att man ska ha avokado och lyxost.

Jag har gjort lite modifikationer, exempelvis lagt till stekt halloumi (läs: grillost, för Cypern extremt mycket antibiotika i sina varor) till detta recept: https://www.zeta.nu/recept/avokado-och-linssallad-med-balsamicovinagrett/
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
Ett av mina enklaste recept:

1 burk tonfisk i olja (med oljan), 1 burk sköljda kidneyböner, 1 burk majs (avrunnen), peppar och kanske lite salt.

Har jag färska tomater(i synnerhet körsbärstomater) är det gott att ha i också, och man kan hacka i lite vad som helst; gurka, sallad, bladspenat.

Allternativt kör man tonfisk i vatten, och tillsätter lite olivolja eller kanske majonäs beroende på vad man har hemma.

Jag gillar en brödbit till, men det är som man känner för.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Cheese quesadillas.

Ta fram två tortillabröd och stek lätt på bägge sidor av bröden så dom får lite färg

Låt det sista av dom två bröden ligga kvar i stekpannan

Strö på rikligt med ost samt lite färsk koriander och kryddor på brödet i stekpannan
Smäck på det andra brödet uppe på ost/koriander blandningen
Stek runt om tills osten i mitten av bröden smält
Dela quesadillan diagonalt och Smacka upp på en tallrik tillsammans med körsbärstomater och färdigköpt salladsmix. Garnera med färsk koriander uppe på quesadillan
 

rollspelsroger

Veteran
Joined
28 Oct 2021
Messages
59
För enkla goda recept rekommenderar jag Jamie Olivers '5 ingredienser' (https://www.jamieoliver.com/recipes/category/books/5-ingredients-quick-easy-food-recipes/). Om din engelska är 'lite knackig' finns hans recept att köpa på svenska i en samlad kokbok.

När det kommer till kött skulle jag rekommendera att du blir kompis med en slaktare och frågar honom/henne om billigt, gott kött. Det är en väl investerad vänskap som du kommer få mycken glädje av. ;)
 
Top