Det där med mat

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag är sjukt trött på att hitta på mat till familjen just nu, främst på bas-kötten så att säga. Vi kör kyckling, kassler (som inte uppskattas) och nötfärs i olika kombos flera gånger i veckan och helt fläsk (file, kotlett) grillat eller i ugn ofta på helger. Fisk kör vi då och då. Vi är en sådan där i princip klassisk familj som roterar på typ 10-20 recept.

Kan någon hjälpa mig med lite tips? Vad finns det mer för kött/fisk som inte kostar skjortan? Jag gör pulled park lite då och då och det gillar de. Har ni några tips på kul recept som inte är sjutiotolv moment och femtielva skumma ingredienser? Finns det något gott vegetariskt? Vi har testat diverse quorn, portabello och lite annat men det har inte gillats alls…
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Jag brukar köra Pasta Carbonara ibland och det uppskattas. Jag har även ett recept (tror det är från Mannerström) på djuriskt goda pannbiffar som brukar gå åt. Jag gör även risotto ibland, men det är jäkligt tröttsamt att stå där och röra i 20-25 minuter.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Fisksoppa är otroligt gott tycker jag, och då behöver man ingen jättedyr fisk för att det ska bli gott.

Kassler Hawaii är en gammal svensk klassiker som är riktigt god.

Det finns många kul varianter på tacos. Ha i pulled beef istället för köttfärs, gör en salsa med rostad majs, chili, koriander, tomat och lime. Craime Fraische till.

Fisk-taco är också gott, panera med panko och servera med fetaost.

Tapas är najs, då kan man själv välja vilket småplock man ska ha med.

EDIT: Oj, såg nu att kassler inte uppskattades. Hoppas att de andra idéerna passar bättre 🙂
 
  • Like
Reactions: Ram

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Varma mackor är kul tycker jag, då kan man variera pålägg och experimentera lite.

Pastagratäng med kriminellt mycket ost är gott tycker jag 😁
 
  • Like
Reactions: Ram

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Kan rekommendera appen Kitchen Stories. Finns femtonminutersrecept och du kan skriva in vilket kött du vill ha för att få förslag på recept. Går även att spara recept i listor och det finns ibland videor som visar hur man tillagar rätterna. Tyvärr på engelska.

Ica.se/recept brukar också generellt vara rätt enkla.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
Kanske testa någon av de alla färdiga matkassarna som finns? Vi har kört några olika, men tycker att ” simple feast” är bäst.


vad gäller veg-alternativ så tycker jag att anammas färs är riktigt bra. Finns både som formbar för biffar och bullar och som färs för sås.
 
  • Like
Reactions: Ram

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Gör inälvsröra av kycklingshjärnan o -lever, med lök o grädde o vad du nu vill. Servera som det är eller med potatis/ris.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Ram

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Benfri fläskkarré är en standardvara för mig just för att man kan göra lite allt möjligt med den. Du har ju standardgrejerna du redan gör: helstek, grillad i skivor, eller pulled.

Men jag gillar att skära upp den i kuber också, och antingen bryner jag kuberna och använder som grund för diverse grytor (fläsket behöver puttra i en timme eller två på låg värme för att bli riktigt mört) (buljong, vad du än har för grönsaker/rotsaker, red av med mjöl eller låt bli, ha i grädde/gräddersättning eller låt bli, allt är gott).

En favorit är att sjuda fläsket ett tag tillsammans med hackade äpplen, lök och rosmarin. Tillsätt grädde och kanske en gnutta honung.

Fast en av mina basgrejer är detta:

Släng kuberna (råa) i en stor ungsfast form eller braspanna (Du vill kunna sprida ut det i ett lager) och krydda upp på valfritt sätt. Jag börjar alltid med en skvätt soya, för en smakboost, sen vad det än är för kryddor jag är sugen på. Paprikapulver/Chillipulver/Spiskummin är en utmärkt kombination där jag kör mer spiskummin om jag vill ha mellanösterlänskt stuk, eller mer chilli om jag vill ha mer sydamerkanskt stuk. Eller skippa spiskummin och ös på med paprikapulver för lite mer östeuropeiskt stuk.

Blanda ordentligt (behövs ingen olja om du kör Karré) och kör sedan i ugnen på hög värme (225-250 grader) i ca 30-40 minuter (rör runt nån gång ibland) till de har ordentlig stekyta. Om du vill kan du röra ner lite honung sista 10-15 minuterna för ökad sötma och karamelisering. Häll inte bort skyn som blir! Så länge du kunde sprida ut köttet i bara ett lager borde skyn vara ordentligt reducerad och tjock. Rör bara runt allting så alla bitar blir täckta av den krydda såsen (om det blir FÖR tort medan det är i ugnen kanske du behöver tillsätta en liten gnutta vatten, men enda målet är att hindra botten från att bränna, du vill inte ha en soppa här!).

Kombinera med färska grönsaker, pita- eller tacobröd, samt tzatiki, hummus, salsa eller varför inte lite Ajvar Relish (typ en paprikasås, finns på burk. Märket "Mammas" är synnerligen god).

Genom att variera kryddor, sås och bröd har du typ fyra ganska distinkt olika rätter där, med samma grundrecept. Såsen och grönskerna fixar du till medan köttet ändå är i ugnen. Brödet slänger du in några minuter på eftervärme medan du dukar fram resten, så det är härligt varmt och mjukt när ni börjar äta (men glöm det inte i ugnen!).
 
  • Like
Reactions: Ram

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Korv är ju det bästa

Kokt köttkorv med senapssås och potatis
ugnstektfalukorv med tomat,lök och smält ost plus potatismos
korvstroganoff med ris
stekta isterband med dillstuvad potatis
 
  • Like
Reactions: Ram

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Falukorv nämner du inte. Korv stroganof är enkelt och gott. Stekt farligkorv och mosade (stuvade) makaroner är också gott.

När det gäller vegetarisk vill jag rekommendera Plåtmat - smart, enkel matlagning. Alla recept vi har använt har blivit jättebra.
 
  • Like
Reactions: Ram

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Kalops?

Lätta moment men lång koktid, det sköter sig själv i ugnen medan man gör annat.

Billigaste nötköttet man kan hitta, typ högrev. (Funkar bra med älg också, men det blir lite dyrare så.) Eventuella ben kan gott koka med.

Skär köttet i tärningar mindre än tändsticksaskar, dela gula lökar, skiva morot, en stor klick smör krydda med en buljongtärning, salt, peppar, enbär och en deciliter tomatpure. Slaska i några deciliter vatten (Inte så mycket att det täcker, det räcker bara det är blött.)

Ha alla ingredienserna i en gryta med lock som du kan köra i ugn (inga plastdetaljer!).
Ställ grytan i ugnen på 175 grader eller så och glöm bort den i 4-5 timmar. Koka potatis till. Servera med lingonsylt eller rödbetor, kanske gele eller inlagd gurka till. Om du vill ha den lite tjockare kan du reda med 2-3 matskedar majsena på slutet.

--

Annars är väl pizza smidigt och lätt att variera. Blixtsnabb pizzadeg fås av att blanda vetemjöl (eller som jag gör det med glutenfritt mjöl) och joghurt i proportioner tills det blir en deg som inte klibbar i skålens väggar. Platta ut på bakplåtspapper och lägg på tillbehör efter smak. 50-50 blandning av tomatpure och ketchup blir en pizzasås som sett till arbetsinsatsen är fantastisk. Är det hel familj som vill äta går det ju att käka första plåten medan den andra går i ugnen.
 
  • Like
Reactions: Ram

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Rotfruktslåda är alltid got o du kan servera det som det är eller tillsammans med fläsk, stek, färs, fågel, fisk eller vad du vill
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fejk asiatisk rätt som går att tillreda på en pissekvart och sedan sköter den sig själv i ugnen.

Ta en ugnssäker form , fyll formen med lagom mängd förköpta asiatiska wokgrönsaker på påse (finns på alla större affärskedjor)

Ta fram någon form av kött typ fläskkotlett och strimla i mindre bitar och fräs i stekpanna tills dom fått färg runt om.

Släng ned dom i ungsformen ihop med wokmixen.

Ta fram en skål , öppna en burk kokosmjölk och häll ned lagom mängd i skålen.

Ta en tesked med röd thaicurrypaste och ös ned i kokosmjölken och rör runt tills det blandar sig

Strö blandningen över ungsformen med köttet och wokmixen.

Kör in allt i mitten av ugnen 200 grader i 30-40 minuter.

Ät ihop med snabbnudlar eller uncle bens boil in bag för minsta möjliga ansträngning.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Förenklad sheperds pie

Gör i princip en köffärssås med Worcestersauce och soya och några stänk Tabasco i

Släng ned köttfärsmixen i en ungssäker form

Baka färsen i mitten av ugnen i 15 minuter på 225 grader

Ta ut den ur ugnen

Täck den med pulvermos som du tillsatt riven cheddar , äggula och finriven purjolök och grädde i .

Kör in i ugnen igen i 20-25 minuter på 225 grader

Ta ut låt svalna och ät .
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag är sjukt trött på att hitta på mat till familjen just nu, främst på bas-kötten så att säga. Vi kör kyckling, kassler (som inte uppskattas) och nötfärs i olika kombos flera gånger i veckan och helt fläsk (file, kotlett) grillat eller i ugn ofta på helger. Fisk kör vi då och då. Vi är en sådan där i princip klassisk familj som roterar på typ 10-20 recept.

Kan någon hjälpa mig med lite tips? Vad finns det mer för kött/fisk som inte kostar skjortan? Jag gör pulled park lite då och då och det gillar de. Har ni några tips på kul recept som inte är sjutiotolv moment och femtielva skumma ingredienser? Finns det något gott vegetariskt? Vi har testat diverse quorn, portabello och lite annat men det har inte gillats alls…
Har inte mycket till förslag, men jag känner precis igen situationen när man ska handla. "Jaha, vad ska vi köpa den här veckan då?"

Brukar bli tacos med köttfärs, qourn eller pulled pork/beef, kyckling curry med ris, hemmagjord pizza blir det då och då, köttbullar och pasta/potatismos, pasta carbonara, spagetti och köttfärssås.

Idag blir det dock färsk tagliatelle med oxfilé och gorgonzola. Det är ju ändå helg :D
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Våra barn är väldigt kräsna och det som ofta löser situationen är pastasallad, där alla får plocka det de vill ha av majs, ärter, tomat, gurka, bönor, någon ost (mozzarella, parmesan eller halloumi), morötter, avokado, osv. Vi vuxna ringlar någon olja och vinäger på det, medan barnen blandar ner smör i pastan. Jag kan tänka mig att samma sak skulle bli gott med andra kolhydrater.

För övrigt kan jag rekommendera kokboken Plåtmat och sidan undertian.com.
 
Top