Nekromanti det där imperialistiska rollspelet

Alla julgransprydnaders julgransprydnad ...

Jag tycker att WotC har lyckats otroligt bra med 3rd Edition. Jag tänkte förklara varför:

Hela regelverket är superslimmat: nästan alla tärningsslag (med undantag för skada) sköts på samma sätt (slå en T20, lägg till en bonus [skill, ability eller attack, beroende på vad din RP försöker göra] och försök komma över en svårighetsgrad).

Konsekvens: plus är alltid bra och minus är alltid dåligt.

Det nya initiativ-/handlingssystemet gör strider snabba och (enligt mig) tillräckligt trovärdiga.

Flexibelt: magiker kan bära plåtrustning och slåss med tvåhandsyxor om de vill (de är inte särskilt bra på det och får svårt att kasta besvärjelser, men i alla fall).

De har lyckats bevara den gamla AD&D-känslan.

Datorstödd rollpersonsgenerering.

Det finns mycket, mycket mer jag skulle kunna räkna upp men det här får räcka för tillfället.

/Dante
 
Back
Top