Nekromanti Det blir visst ett Indierum i år!

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Så, nu har jag snackat med rollspelsansvarige, och han slängde in oss som officiellt arr. Ta-daa.

Innan jag går vidare med att samla spelledare så skulle jag vilja visa årets blurb:

Indierummet 2010
Återigen välkommen till Indierummet, i en mysig miljö erbjuder vi te, godis och indierollspel.
Har du inte besökt oss förut så kan jag berätta lite om våra favoritspel: Indie är en rollspelsgenre som växte fram under 00-talet, och som vi nu även kan börja se influenser ifrån i den stora rollspelshobbyn. Indiespelen kännetecknas av ett fokus på berättandet, med spelarinflytande, samberättande och samskapande. Snarare än att beskriva en värld så är spelen fokuserade på att förmedla en viss sorts stämning och vissa teman, med regler som lyfter fram detta. Kom och pröva på! Vill du läsa mer om spel vi tar med oss, titta på www.indierummet.com
I år praktiserar vi halv-dropin: Anmäl dig till ett pass och droppa sedan in på samlingen i början på passet så fixar vi en spelledare och ett spel.
Märker ni?

Jämför med förra årets blurb.

Återigen välkomnar vi dig in till Indierummet, där vi kommer att spela indiespel och bjuda på te och godis i en mysig miljö. Med ”indiespel” menar vi då spel som är korta, fokuserade och nischade på ett unikt tema, med enkla regler som baserat på berättandet snarare än realism och detaljer. Det finns oftast element av samberättande, där spelledaren får hjälp av spelarna, eller inte finns med alls. I år kommer vi att lägga fokus på alla nya svenska indiespel: Berättelser från Staden, Höstdimma, Kaleidoskop förlag och Oskrivna Blad. Vi har samlingar för föranmälda i början varje pass, men det går också att titta in och hoppas på att det finns en ledig spelledare. Vill du läsa om våra spel eller vara med och spelleda, susa in på www.indierummet.com

För mig som arrangör är indie inte någon sorts "typ nyskapande spel liksom"-tillstånd längre, det är nu en definerad genre. Ett etablerat paradigm som växt fram under förra decenniet och som går att relatera till trad.

Det är en stor grej.

Jag ska nu börja höra mig av till er som spellett i indierummet förut och kolla av vad ni gör för Indierummet i år. Är det någon som vet med sig att de inte tillhör indierumspelledar-veteranerna men som är lite intresserad, så hör ni av er till mig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Yay! Även i år kommer jag alltså att ha nånstans att hänga när jag inte har något bättre för mig.

Jag kommer nog att leta speltestare till VÄRMEDÖD, vilja visa upp Evolutionens Barn (gratisex till den som spelleder mig!) och, öh...



Alltså, betyder det här att du inte kör något Nobilis? =(
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Hurra hurra!

Vi körde den anmälningsformen med Indierummet Nordnordost på SävCon och tyckte att det funkade bra.

Jag tänkte på spelledare. Skall vi ta fram en lista på lite lättillgängliga gratisspel ifall någon ny vill haka på som spelledare? Saker man kan dra hem och kika på och spela någon gång med polarna innan man dyker upp? Om vi nu får en massa anmälningar kanske det kan vara värt att förbereda lite.

Spel som går att få fram gratisversioner av som jag kommer på på rak arm är:
* A thousand and one nights (speltestversionen finns online fortfarande)
* Perfect (1km1kt har första utgåvan, jag har läst andra utgåvan och i grunden är det inte så mycket som skiljer)
* Evolutionens Barn (Krank har ju PDF-versionen online för de som är nyfikna)
* Höstdimma (som har ett färdigt konventskitt med äventyr och regelsammanfattning)
* Bläck (DeBracy postade de nya reglerna någonstans här på forumet)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Den odödlige kejsaren said:
Spel som går att få fram gratisversioner av som jag kommer på på rak arm är:
* A thousand and one nights (speltestversionen finns online fortfarande)
* Perfect (1km1kt har första utgåvan, jag har läst andra utgåvan och i grunden är det inte så mycket som skiljer)
* Höstdimma (som har ett färdigt konventskitt med äventyr och regelsammanfattning)
* Bläck (DeBracy postade de nya reglerna någonstans här på forumet)
Evolutionens Barn finns ju att ladda ner helt gratis, och dessutom finns hela texten på wiki...

VÄRMEDÖD finns också på forumet, men det är högst otroligt att någon kommer att vilja spela det... Jag får muta folk =)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Nice, då vet jag var jag kommer befinna mig till stor del under konventet :gremsmile:
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Awesomecake!

Arvid! Du var en hjälte förut men nu är du en hjälte med strössel på. Det här var fantastiskt roligt att höra. :gremlaugh:

Om du, som du sa tidigare, vill ha det lite lugnare under konventet så kan jag (och säkert nån fler?) ställa upp och vara ansvarig på plats under en dag eller del av en dag eller så. Det är bara att vi pratar ihop oss om saken. :gremsmile:
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,005
Re: Awesomecake!

Möjligen relaterat till tråden:

Finns det egentligen en bra enkel snabb sammanfattning av de viktigaste "nymodigheterna" inom indierollspel?

(Som alltså förklarar introducerade regelbegrepp utan att vara knutet till ett visst rollspel. Engelska eller svenska går bra vilket som)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Re: Awesomecake!

Om det är intressant kanske jag kan dra mig nedåt och ta med InSpectres och möjligtvis Matiné/Mutiné. Får se hur det är med pengar vid den tidpunkten.

/Han som med andra ord drar till med ett "kanske"
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,730
Re: Awesomecake!

CapnZapp said:
Finns det egentligen en bra enkel snabb sammanfattning av de viktigaste "nymodigheterna" inom indierollspel?
Inte såvitt jag vet, men det här kanske kan vara värt att titta på: A Story Games Primer
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Awesomecake!

Förmodligen under hela konventet, så har det varit tidigare år. Jag får återkomma när jag kartlagt vilka som kommer vara där när, men jag tror att det kommer vara iallafall en-två spelledare där konstant.

I år ska vi också försöka ha lite mer organiserade samlingar i början på varje pass, så det är ett hett tips.

Lokalen är i norra byggnaden, gå in på parkeringen och så vänster så finns det en liten ingång i den... flygeln? Gå in där så är du framme, elevernas uppehållsrum.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Awesomecake!

Arvidos said:
Lokalen är i norra byggnaden, gå in på parkeringen och så vänster så finns det en liten ingång i den... flygeln? Gå in där så är du framme, elevernas uppehållsrum.
Samma som tidigare alltså? Najs. Då kanske jag till och med hittar... =)

Kan dock inte lova att jag kommer att hålla mig till nån form av organiserad passtruktur, eller ens att jag kommer att spela hela tiden... Jag kommer nog mest flumma runt... =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,918
Location
Nordnordost
Re: Awesomecake!

Fördelen med passtrukturen är att man får lättare att flumma runt, för de spelsugna besökarna kanaliseras till vissa tidpunkter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Re: Awesomecake!

Den odödlige kejsaren said:
Fördelen med passtrukturen är att man får lättare att flumma runt, för de spelsugna besökarna kanaliseras till vissa tidpunkter.
En god poäng.

Och skulle jag till äventyrs vilja spela något, så får jag väl hitta nån som vill spelleda EB eller så får jag hitta en grupp som har nåtslags gemensam kulturbas så vi kan spela VÄRMEDÖD...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Awesomecake!

krank said:
Arvidos said:
Lokalen är i norra byggnaden, gå in på parkeringen och så vänster så finns det en liten ingång i den... flygeln? Gå in där så är du framme, elevernas uppehållsrum.
Samma som tidigare alltså? Najs. Då kanske jag till och med hittar... =)

Kan dock inte lova att jag kommer att hålla mig till nån form av organiserad passtruktur, eller ens att jag kommer att spela hela tiden... Jag kommer nog mest flumma runt... =)
Det är en viktig resurs för oss. Jag tror många besökare vill kunna droppa in, fångas upp och spela lite när som helst på dygnet.
 
Top