Nekromanti Det börjar hetta till.../ Svårigheter med prologer

Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Det verkar som om min grupp inom en snar framtid kommer köra vårt första Western-äventyr. Det är ett gäng killar som inte har någon expertkunskap i The Old West, så jag tänkte att jag skulle inleda med en liten personlig prolog till varje karaktär, typ om varför de befinner sig i New Mexico 1968 och vad de tänkt göra i den lilla döende gruvstaden Dead Mule.

Jag undrar därför om det är ngn av er där ute som har ngt bra tips på en kortfattad prolog som jag kan inleda med? Jag tänker mig ngt i stil med "Efter inbördeskrigets slut har..." osv. Finns det ngn film som har en cool souding inledning eller ngn bok som har en introduktion till varför västern är just Western som jag kan rippa.

Nästa fråga: hur har ni gjort, när ni introducerat spelarna i det politiska läget i the wild west?
 

viggo

Veteran
Joined
14 Jan 2009
Messages
46
Vet inte om detta hjälper, men kika in författaren William W Johnstone's westen böcker. Han har en bra western känsla tycker jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,024
Location
Ereb Altor
Om det är 68 tycker jag att du ska vända lite på upplägget. Det är inte en döende gruvstad. Det är en blomstrande möjlighet. Inbördeskriget är slut, och har lämnat djupa sår i Amerika, men väster om Mississippi ligger möjligheternas land, äventyrens land. För den som vågar. För det är även vildarnas land!

Nu har jag inga siffror här men New Mexico -68 är bara lite mer befolkat än Arizona vid den här tiden. Och det är glest! Det är riktig vildmark!

Så det tycker jag är nyckelord: Vildmark, möjligheter, äventyr och fara. Typ.

Vill man blanda in politiskt läge finns det mer att säga, men ärligt så tror jag inte att det rör New Mexico -68 speciellt mycket. Det skulle möjligtvis vara om det har med Mexico att göra, men jag kan inte på rak arm komma på nått.
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
viggo;n159144 said:
Vet inte om detta hjälper, men kika in författaren William W Johnstone's westen böcker. Han har en bra western känsla tycker jag.
Okänd snubbe för mig. Ska definitivt se om jag hittar några alster av honom. Han verkar ju ha skrivit en hel del. Några tips på ngn som du gillar?
 
Joined
12 Aug 2013
Messages
159
Location
Stockholm
Måns;n159177 said:
Om det är 68 tycker jag att du ska vända lite på upplägget. Det är inte en döende gruvstad. Det är en blomstrande möjlighet. Inbördeskriget är slut, och har lämnat djupa sår i Amerika, men väster om Mississippi ligger möjligheternas land, äventyrens land. För den som vågar. För det är även vildarnas land!

Nu har jag inga siffror här men New Mexico -68 är bara lite mer befolkat än Arizona vid den här tiden. Och det är glest! Det är riktig vildmark!

Så det tycker jag är nyckelord: Vildmark, möjligheter, äventyr och fara. Typ.

Vill man blanda in politiskt läge finns det mer att säga, men ärligt så tror jag inte att det rör New Mexico -68 speciellt mycket. Det skulle möjligtvis vara om det har med Mexico att göra, men jag kan inte på rak arm komma på nått.
Tack för inspel!

Ska definitivt lägga fokus på möjligheter och äventyr. Karaktärerna har lite olika bakgrunder, men alla vill nog tjäna en del stålar och då är blomstrande guldgruvestäder bättre för ändamålet. Vissa kommer säkert inte vilja ta sig ut i vildmarken utan riktigt god anledning. Andra har säkert lite lättare för att rida ut ur de syndfulla städerna. Oavsett så passar möjligheter och äventyr in för de båda.

Jag gillar temat djupa sår. Perfekt källa till konflikt och sociala dramer. Även om det inte gäller New Mexico per se så kommer ju Rpna med respektive bagage från de stater som de härstammar/kommer från. Vissa kanske deltagit i kriget på ett eller annat sätt. Såren kommer bäras in i det "oskuldsfulla" New Mexico.

En prolog tar form. Lovar att posta den här när den är klar och använd.
 
Top