Nekromanti Det bästaste korta intensivaste fantasyäventyret

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Tjaba!

Jag ska kanske spelleda lite Drakar & Demoner, senaste utgåvan, för några lirare och jag söker det bästa korta och intensiva fantasyäventyr som någonsin skrivits med fokus på problemlösning och social interaktion (det är alltså ingen regelrätt dunge eller serie taktiska encounters jag söker). System eller setting spelar ingen roll, jag har noll koll på Drakars system och setting ändå (jag vet att det har något att göra med T20, långa färdighetslistor, mossa, troll och något som heter Trudvang) och kommer at använda något annat jag känner mig mer bekväm med.

Vilket är DET BÄSTA fantasy one shot som någonsin skrivis!?
 

obak

Hero
Joined
17 Jul 2013
Messages
1,164
Oj..
Har du provat en five room dungeon?

Hade postat länk, men forumet och min android kommer inte överens, googla five room dungeon så finns det en sida med 18 volymer material att välja bland.
DeBracy said:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,559
Inte jätte mycket sociala interaktioner men de som är där är viktiga, Death frost doom. Kort, intensivt och dödligt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
obak;n17680 said:
Oj..
Har du provat en five room dungeon?

Hade postat länk, men forumet och min android kommer inte överens, googla five room dungeon så finns det en sida med 18 volymer material att välja bland.
Jag läste igenom ett par och de verkar ju coola men fallerar lite när det kommer till att uppfylla mitt "det är alltså ingen regelrätt dunge eller serie taktiska encounters jag söker"- kriterium ;)

Tack i alla fall, de här spar jag hjärteligen på tills jag får tillfälle att testa något OSR-lir eller dylikt!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
RasmusL;n17677 said:
Tjaba!

Jag ska kanske spelleda lite Drakar & Demoner, senaste utgåvan, för några lirare och jag söker det bästa korta och intensiva fantasyäventyr som någonsin skrivits med fokus på problemlösning och social interaktion (det är alltså ingen regelrätt dunge eller serie taktiska encounters jag söker). System eller setting spelar ingen roll, jag har noll koll på Drakars system och setting ändå (jag vet att det har något att göra med T20, långa färdighetslistor, mossa, troll och något som heter Trudvang) och kommer at använda något annat jag känner mig mer bekväm med.

Vilket är DET BÄSTA fantasy one shot som någonsin skrivis!?
Mera! Någon riktigt snygg räls? Ultimat fisktank? Lysande sandbox? Ge mig!

:)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Love in the Time of Seid, men då är då långt bort från Drakar och Demoner. Och inte får du spelleda heller.
 

BroderFluff

Veteran
Joined
4 Jul 2005
Messages
42
Location
Göteborg
Kommer ihåg att jag spelledde någon slags konvents-scenario, på en rollspelskurs för länge sedan, från DoD-Trudvang eller DoD6e som heter Etterdrevet. Vad jag minns var det ganska roligt att spelleda iaf och det var lite speciellt. Vet inte om det passar er, men vad jag kommer ihåg så var det inte så stridsfokuserat (och det var lätt att skala bort de strider som fanns, utan att förlora något av äventyret).

Hittade bara en direktlänk via google till pdf:en. Postar den här:

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j...8PbBEoNyIB46JDA&bvm=bv.65788261,d.bGE&cad=rja
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag anpassar Mutantäventyret Hotel Hote till de flesta svettnings. Tror jag har spellett det sex gånger, 2 gånger MUA, 2 gånger Saga och 2 gånger Noir. Borde funka som ett värdshus i Dranvelte och byta ut fornskrot mot uråldriga, magiska ruiner. :)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vildhjarta är inte alls dum, om än lite för stor för att vara en one-shot tror jag. Kanske för dungeonesque också, men definitivt möjlig att snacka och pussla sig igenom. Väl värd att överväga om än inte helt säkert optimal för dina behov.

Det skall sägas att om man ramar in t.ex. Lost City eller dylik fraktionsdungeon på rätt vis så kommer de ha en tendens att bygga mer på social interaktion och pussel än våld, men jag förstår att du är ute efter något annat.

Jag minns att jag gillade Terror in Freeport-serien, som är lite Call of Cthulhu-fantasy-aktiga. Man borde kunna köra en av dem som en oneshot? Samma med Whispers of the Vampire's Blade om man jobbar om den lite (obs att den kräver en del rälsning för att komma till sin rätt, jag vågade inte rälsa loss ordentligt när jag körde den sist och den tappade lite på det).

Annars tycker jag det är väldigt tunnsått med korta, bra fantasyäventyr som inte är dungeons (och inte helt sällan kort om dem också). Jag tycker ändå jag har läst väldiga mängder material, men just den här kategorin (som jag också har behov av) har jag aldrig sett något som jag skulle tycka vara värt titeln "BÄST NÅGONSIN". Vilket är synd.
DeBracy said:
Jag funderade på Vildhjarta också. Om man gör en riktigt hänsynslös remake så kanske det går in på en kväll, men jag tror man missar mycket som kan vara gött isf.
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Dungeon Magazine (TSR/Wizards) har en del guldkorn. Har bara spelat en del - kanske någon annan har tips från Dungeon?
http://www.patman.org/ADD/resources/dungeons.asp
Bl.a.
http://index.rpg.net/display-entry.phtml?articleid=31167 och "IS THERE AN ELF IN THE HOUSE?"

Även en del gamla White Dwarf-äventyr är riktigt bra. Favoriten är nog "Lair of Thizun Thane" (som finns att ladda ner någonstans) som blandar orälsad dungeon och sandbox. Old school när det är som bäst! Kanske 3-5 speltillfällen (eller längre om man vill spinna vidare med de karaktärer som finns).

Ett annat äventyr som jag spelat för länge sedan men inte läst är The Sinister Secret of Saltmarsh, 1981 (U1)
 
Top