Nekromanti Det bästa skräckspelet?

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Hej,

Vilket tycker du är det bästa skräckspelet och gärna förklara varför?
Är lite sugen på något nytt rollspel och är lite inne på att skaffa mig ett skräckspel :)
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Spelat mycket Kult så gillar den typen av skräck mycket faktiskt. Annars fungerar nog det mesta. Men var mer nyfiken på vad andra gillade och varför :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Dread är överlägset bäst, av tre skäl:

- skräck ska inte ha en "setting". skräck bygger på det okända, gåtfulla och oförklarade, och alla försök att bygga en konsekvent setting med bakgrundsinfo och metaplot blir med tiden self-defeating. Detta har vi sett i filmserie efter filmserie; ettan är, när det kommer till skräckfilm, nästan alltid bäst. Dread är ett spel som designat för solida, dramatiska one-shots byggda kring en dynamisk grupp mänskliga karaktärer, och det är det format där skräckgenren kommer till sin absolut största rätt.

- Dreads regelsystem med jengatornet skapar en otrolig nerv som gör spelarna hispiga och bidrar till en känsla av press. Dessutom är det ofta väldigt stora stakes på varje drag i jengatornet, vilket ytterligare förhöjer skräckfaktorn. Vissa djupimmersionister kanske hade klagat på att jengatornet bryter immersionen, och det är en legitim kritik, skräck är en genre där friform kan fungera bra, men friform får aldrig några -stakes-, aldrig den rena, och flyktiga, glädjen av att "pheew, jag klarade mig, men aaah, aaah, där är meeer!" -Dessutom- skapar jengatornet en specifik pacing som underlättar Dreads one-shot-struktur så mycket att man basically kan improvisera ett scenario på minuter. Dread är ett fuckin' perfekt exempel på ett rollspel där mekaniken är intimt synkad med den tänkta upplevelsen kring spelbordet.

- Dreads system för att bygga rollpersoner är lite av en rövsmärta eftersom det kräver att spelledaren förbereder, -och- har tillgång till en skrivare, men det har en unik kvalitét i det att frågeformulären tillåter SL att bygga gruppdynamik och inre konflikt på förhand -samtidigt- som spelaren får möjligheten att spela en rollperson hen vill spela. Det är ännu en egenskap som bidrar till Dreads snudd på perfekta one-shot-struktur, och eftersom det samtidigt är askul då det blir en spännande extrapolering från spelarens sida av spelledarens idéer, uttryckta genom formulärets ledande frågor, kan man köra scenariot multipla gånger utan att någon karaktär blir sig lik, medan -dynamiken i gruppen-, som är en fundamental komponent i scenariot, består mer eller mindre intakt.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Nästan vilket spel som helst kan användas som ett skräckspel, eftersom stämningen hänger mer på spelarna och spelledaren än något annat. Välj spel efter den setting du gillar bäst.

Själv gillar jag lovecraftiana mycket, och väljer därför ofta något Cthulhu-spel. Old World of Darkness tyckte jag också mycket om när det begav sig.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,042
Instämmer med Dazumal: skräck kan åstadkommas i nästan alla spel. Men samtidigt underlättar vissa system och spelvärldar detta - när mekaniken stöder den sorts spel som bygger stämningen och världen ger inspiration för innehållet. Själv gillar jag Cthulhu (särskilt Invictus), KULT och Svenska kulter bäst inom genren skräck. Men även Don't rest your head samt Sorcerer fungerar bra (men jag gillar mekaniken bättre än settingen i DRYH, och tvärtom för Sorcerer där jag tycker reglerna är bökiga).
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
Dread såg ju häftigt ut. Och precis som ni skriver kan ju skräck spelas i alla miljöer. Dock finns det många skräckspel som spelar på det med stress och sanity mm och de är mer "lämpade" tycker jag. Det åt sidan så är det mer att se vad ni tycker är bra skräckspel och varför
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,917
Location
Nordnordost
Jag är inte någon större skräckfantast, oavsett medium, men jag har skrivit ett skräckrollspel som heter OKULT.
Tanken var att göra ett skräckspel som är obehagligt för att det berör spelarna, utan att ta genvägen genom chockverkan och äckel.

https://wilhelmsgames.wordpress.com/okult/
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
wilper;n212226 said:
Jag är inte någon större skräckfantast, oavsett medium, men jag har skrivit ett skräckrollspel som heter OKULT.
Tanken var att göra ett skräckspel som är obehagligt för att det berör spelarna, utan att ta genvägen genom chockverkan och äckel.

https://wilhelmsgames.wordpress.com/okult/
Ser intressant ut. Måste jag fördjupa mig i :)
 
Top