Nekromanti Det bästa och sämsta med strid i Eon 3 resp. 4?

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Ja. Jag skulle säga att varenda nisse som någonsin varit en krigare borde ha en stridskonst i Eon III. Undantaget är om någon bara gett dig ett svärd och sen låtit dig hugga på en trädstam lite då och då.

Det fanns för bövlen stridskonster som hette "Milisträning", "Tirakuppfostran" och annat bjäfs. Stridskonster var inte enbart för ninjor, samurajer och gladiatorer. Alla som är tränade lika mycket som en milis-soldat eller mer bör ha en stridskonst i Eon III.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Vet inte vad du fick "bara asiatiska stridskonster" och hela den biten från... det är inget jag har försökt påstå alls.

Där emot så efter era två inlägg så fick det mig att börja undra lite. Och det är ju tur att jag var med i Eon IV Indigogo'n... eftersom jag ju då fick Eon III pdf'er. För var ni snackade om lät inte bekant för mig alls. Jag har ju som sagt bara spelat Eon III en gång, och det mesta av mitt Eon spelande har varit med Eon II.

Tyvärr så äger jag ju inte Eon 2 boken... har bara Eon 1 själv... är min SL som ägde 2an, så jag kan inte kolla de reglerna just nu. Där emot... har ju Krigarens Väg... och när jag tittar i den så verkar det som att ni har helt rätt... att nästan alla krigare kunde ha Stridskonster. Vilket är... konstigt... för mitt minne av det har alltid varit att det bara var vissa, och väldigt få, yrken som kunde ha Stridskonster från början... och att alla andra var tvugna att försöka lära sig dem senare medan man spelade (förutsatt så klart att man hittade en tränare). Sen skaffade min SL Vapenmästaren modulen, varpå mycket med Krigarens Väg, specielt stridskonster i Krigarens Väg, slutades användas av oss. Har inte Vapenmästaren heller.

Så... jag vet inte varför jag har fått för mig att bara oerhört få krigar yrken kunde ta stridskonster från början (som Riddare och Vapenmästare, mm). Specielt inte eftersom jag mer eller mindre lever för sådana moduler till rollspel, som Krigarens Väg och Vapenmästaren, mm. Strange... very strange indeed. XD

Visserligen så fick vi väldigt ofta skapa våra egna stridskonster också... vilket kan bryta spelet rätt rejält när man lägger ihop vissa väl valda stridskonster med varandra. Jag har haft stridskonster på vissa karaktärer som utan allt för stora problem har kunnat ta hand om 4-5-6+ motståndare helt själv, även om dom var skickliga motståndare. Och även vissa av de där ovanliga och unika stridskonsterna som fanns färdiggjorda kunde vara rätt jävliga också.

Vilket är vad jag har pratat om hela tiden. Att man kan nå en nivå med stridskonster där man är i närheten av oövervinnerlig. Strid i de gamla Eon var redan från början väldigt mycket att där inte fanns så mycket av en gråzon mellan en vinns eller förlust i strid. Oftast så slutade de flesta av våra strider med att ena sidan vann överlägset... oftast i stora fontäner av blod... oavsätt svårighetsnivå på striden. Fiender som var tänkta att de skulle vara svåra, och som på papret också var det, krossades på några få rundor... Fiender som var tänkta att vara våra nya karaktärers första aptit frestande måltiden (innan vi senare skulle riktigt grävde in oss i svårare strid), slutade med att samtliga av våra karaktärer dog där i första striden.

Och det är ju något som jag rent så inte har något emot när det är på "bara vanliga vapenfärdigheters nivån"... för där kan det finnas lite marginaler att det inte bara blir ett "allt eller inget" typ av utkomst av en strid. Men när man sedan lägger på stridskonster på det så suddas alla sådana marginaler helt ut... och specielt om man har tillgång till specifika stridskonsts manövrer.

Nu har ju Eon IV gjort strid lite mindre dödlig än Eon I till III, och chansen är större att man bara blir utslagen ur striden temporärt... plus möjligheten till att göra en comeback och vinna trots att man kanske får stryk. Så det är ju en förändring som jag ser som rätt så positiv.

Min första Eon IV karaktär dog dock i hans första strid. XD Från det första anfallet som träffade honom också för den delen. Ett enda tvåhandssvärds anfall backifrån, ett anfall som han aldrig såg komma, pga att han totalt misslyckades med mitt uppmärksamhets slag. Så 0 i "försvar" då... plus att SL slog högt också på träffen... en 30-35+ på 4T6, och väldigt högt på skadan också. Jag använde alla mina fokus poäng på att försöka överleva, jag slog till och med en rätt bra bit över medel, men var 1 enda poäng ifrån att överleva. Han mer eller mindre klöv min karaktärs bröstkorg öppen från axel ner till typ njuren eller något. XD

I alla fall... vad jag inte skulle vilja se hända, med när man lägger till Stridskonster till Eon IV, är att det på något sätt når samma nivå av "allt eller inget" som fanns med tidigare Eon versioner när stridskonster lades till smeten.

Som sagt, jag vill ha ett mer avancerat stridsystem (och kroppsträffområdes system för den delen), och jag vill ha stridskonster på det också. Jag vill bara inte att stridskonst gör en karaktär så pass bra att det blir totalt meningslöst att ens försöka slåss mot denne om man själv inte har det. Visst... kanske man ska försöka lösa sådana striden på annat sätt då istället... men ibland så vill man ju kunna få lösa sina problem, i ett rollspel, med rent gammalt hederligt våld... XD
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Rhodryn;n115839 said:
Vet inte vad du fick "bara asiatiska stridskonster" och hela den biten från... det är inget jag har försökt påstå alls.
Det var inte specifikt riktat mot dig. Men "stridstekniker" som ovanliga är en klassisk kliché om östasien, medan klichén om Europa är muskelstyrka utan finess. Så länge man inte blandar in 1600-talsvärjfäktare typ de tre musketörerna.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Sant... som tur är ju så har det nog sakta men säkert börjat ändras under de senaste 10-20 åren. Men det är ju fortfarande en grej som håller i sig fortfarande. Med tiden kommer det förhoppningsvis att vara borta nästan helt.

Tillsammans med alla myterna kring hur t.ex Katanas ska vara överlägset allt på något sätt, och att västerlänska svärd aldrig skulle kunna vara bättre eller ens lika bra, mm. XD De är bra på olika saker, och båda har sina nackdelar också.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Stridskonster är onödiga.

Ett högt färdighetsvärde visar att du är bra på något, punkt. Stridskonsterna är bara krom, och än mer onödiga i Eon IV där det finns Övertag att göra balla saker med. Jag skulle också vilja tillägga att stridskonsterna i tidigare Eon var ett sätt att tjuvkoppla systemet istället för att fixa det - tekniker som gjorde vissa saker lättare minskade fummelrisken och att tärningarna exploderade på ett dåligt sätt. I Eon I-III kunde du oavsett hur bra du var nästan alltid fumla bort dig. Nu är mekaniken omvänd så det problemet finns inte längre. Förutom att det var (och är ju fortfarande) svårt att få riktigt höga färdighetsvärden, därav tekniker som gör slag enklare istället. Om man tycker det är för svårt att få höga FV ska man kanske ordna det problemet istället.

(Och om ni absolut vill ha Stridskonster, gör dem till unika Övertag man måste lära sig först eller så, inte nån idioti om att man helt måste lära om hur man hanterar ett spjut bara för att kunna utföra Bruntes Perforerande Stöt från Shetlandsponny.)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Phelan;n116225 said:
Bruntes Perforerande Stöt från Shetlandsponny.
Det här är fan det bästa jag NÅGONSIN har läst på rollspel.nu

Skämt å sido, jag skulle låta spelarna "köpa" en stridskonst på samma sätt som man "köper" särskilda förmågor när man är Lärd, Skugga, etc. Istället för de där 100 extra start gulden får du en stridskonst. Inga rolls, du har den, och den ger dig passiva bonusar. Typ 1T6 på skada med vissa vapen, lägre kostnad för x eller y övertag, nya unika övertag, bättre bonusar/lägre avdrag vid offensiv/defensiv hållning, etc.

Och ta helt bort idén om att visa skolor ska lära en andra färdigheter också, såsom etikett och heraldik och mög. En stridskonst får man ifall man tränar att puckla på varandra. De andra färdigheterna får man om man betalar för dem separat.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Mundo;n116231 said:
Och ta helt bort idén om att visa skolor ska lära en andra färdigheter också, såsom etikett och heraldik och mög. En stridskonst får man ifall man tränar att puckla på varandra. De andra färdigheterna får man om man betalar för dem separat.
Å andra sidan, lär du dig karate hos Mr Miyagi kommer du också bli en hejare på att vaxa bilar och måla staket. ;)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,959
Location
Ludvika
Mundo;n116231 said:
Och ta helt bort idén om att visa skolor ska lära en andra färdigheter också, såsom etikett och heraldik och mög. En stridskonst får man ifall man tränar att puckla på varandra. De andra färdigheterna får man om man betalar för dem separat.
Känns ju som att det borde bero på skolan. En del skolor kräver ju att man omfamnar både filosofi och livsstil innan man får gå vidare och lära sig häftigare saker.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Men, där bör man kanske skilja på "paket av tekniker" eftersom det egentligen är ett rörelseschema, och teknikerna bygger på varandra, och "organisation" som ev. har någon filosofi inblandad. Exakt samma tekniker, men skillnaden är om man lärde sig det under krigets dagar, eller efter då man försöker sysselsätta den nya privilegierade och stridskunniga samhällsklassen.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Förhandsinfo incoming:

Som det ser ut nu kommer teknikerna fungera på liknande (och i vissa fall samma) sätt som egenskaper man kan slå fram på bakgrundstabeller.

Första versionen av stridskonster fungerade som ett helt binärt paket tekniker, köpta på liknande sätt som mirakel. Man köpte (t ex) Cirefalisk fäktteknik för en hyfsat stor klase enheter eller erfarenhetspoäng och fick ett gäng tekniker som i regel endast fungerade med vissa vapen. Det gick inte att modifiera stridskonster, men det gick alldeles utmärkt att lära sig hur många som helst.
Den version vi arbetar på just nu är mer flexibel och mer upplagd som en expertis där fler tekniker låses upp efter hand som man bättrar på sin stridskonstfärdighet. Det är dock värt att notera att man fortfarande använder stridsfärdigheter för att slåss trots att man har ett värde i sin stridskonst. Detta gör att det blir en avvägning om man ska lägga sin energi på att förfina sina specialtekniker eller bara bli bättre på att slå folk i skallen med sin valda vapenfärdighet. Stridskonster kan öppna upp för en hel del fula trick och situationella fördelar, men i regel kommer högst värde i vapenfärdigheterna ha övertaget, vilket gör att stridskonster är långt ifrån ett måste.

Vi har också tänkt om vad det gäller hur stridskonster förhåller sig till varandra. Istället för de gamla kategorierna Vanlig, Ovanlig och Unik (som i princip bara innebar att de var olika bra) kommer stridskonster delas upp i Breda, Balanserade och Fokuserade som åtmionstone i teorin är ungefär lika bra. Detta innebär att många stridskonster som tidigare klassades som Vanliga kommer att falla bort och antas ingå i stridsfärdigheterna.

/Joel
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Låter intressant.

Antar jag rätt om jag antar att varje "Stridskonst" är en egen Expertis, som har sina egna tekniker som andra Stridskonster kanske också har, eller kanske inte har?

Som t.ex ditt exempel av "Cirefalisk Fäkttekning" har vissa tekniker i sig, Riddarträning har andra, och "Tirakmoderns Goda Råd" lär ut ytterligare andra tekniker?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Inte en dum idé, även om jag gillar idén av att göra saker och ting strömlinjeformade och därför skulle vilja se dem göras på samma sätt som mirakel. "Här är en klase som den här skolan lär ut". Då förstår man omedelbart hur det funkar eftersom man läst mirakel-reglerna.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Mundo;n117125 said:
Inte en dum idé, även om jag gillar idén av att göra saker och ting strömlinjeformade och därför skulle vilja se dem göras på samma sätt som mirakel. "Här är en klase som den här skolan lär ut". Då förstår man omedelbart hur det funkar eftersom man läst mirakel-reglerna.
Eftersom båda systemen använder samma tekniker är det inte en svår modd/husregel att göra.
 

knofe

Veteran
Joined
28 Jul 2014
Messages
12
Det bästa med strider i Eon IV är att dom är baserade på motståndsslag och det sämsta med strider i Eon I-III är att dom inte är det.

Eon I-III hade en hel del idéer som jag gillade t.ex. Snabbhetsindex och Stridsvana men bäst tyckte jag nog om specialiseringar. Min dåvarande spelgrupp implementerade stridskonster m.h.a. specialiseringar och det tyckte jag var en bättre lösning än att ha separata färdigheter.

Det sämsta med Eon IV är att skada (fortfarande) inte beror mer på resultatet från färdighetsslagen. Det är lite bättre än tidigare tack vare övertagen.
 
Top