Nekromanti Det bästa cyberpunkspelet?

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Andra spel förutom de redan nämnda (Cybeprunk 2020, Shadowrun, GURPS Cyberpunk) finns ju även ett spel av I.C.E.. Kommer inte ihåg vad det heter dock, men om jag förstått det rätt så är det i princip rolemaster i cybersetting (med andra ord tabeller i tusental). Sedan finns även ett spel som heter något typ "Dark edge" eller något sådant. tror det var W.E.G. som gjorde det. Om du vill gå längre i utvecklingen med cyber så borde spel som Mekton Z eller Bubblegum crisis funka bra.

Shadowrun har ju nämts. Det är visserligen inte ren cyberpunk utan cyberpunk med fantasyinslag. Men konceptet fungerar och de har en bra orsak i spelet till varför det finns alver, dvärgar, drakar etc. Magin går i vågor, och vår värld är precis i slutet på en non-magic phase. förra gången det var magi var för sådär en 6-7000 år sedan (Earthdawn).

Det som gör spelet extra intressant är att spelvärlden inte är statisk (ja det innebär en metaplott). Utvecklingen går framåt och ny cyberteknik kommer liksom att de låter världen genomgå stora förändringar.

/Ulfgeir
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Nya Mutant

Jag har fattat ett nyvunnet intresse för detta spel. Är inte någon gammal mutantspelare utan min oskuld ligger i UA:s händer :gremlaugh: Men hur är det? Är det något form av moppepunk blandat med fabler och svenska förortsnamn som låter stämningsfullt töntiga eller inte? Köpte spelet i samma veva som jag började på universitet och glömde det samtidigt hemma hos mina föräldrar, så jag fick aldrig någon chans att kika på det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Re: Nya Mutant

Hej och välkommen till de gamla rävarnas värld. De flesta gamla rollspelare som pratar om "Nya Mutant" menar egentligen Mutant från 1989 (Woho! 15-årsjubileum!). Det spelet har verkligen inget alls att göra med det postapokalyptiska MUA.

Nya Mutant utspelar sig i storstäder i en inte allt för avlägsen, men nedgången och smutsig, framtid. Tänk snarare i banor som Bladerunner eller kanske Judge Dredd än det susar i säven. MUA är "stämningsfullt" töntigt. Nya Mutant är stenhårt, och faktiskt ett spel som bortsett från det ganska magra sidantalet lika gärna skulle kunna ha släppts idag.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Slutsatsen verkar vara att...

...Neotech 1 är mycket bättre än Neotech 2, som egentligen inte verkar har så mycket med cyberpunkt att göra, och att Cyberpunk 2020 eller GURPS Cyberpunk är att rekommendera, även om det i dessa spel finns tendens till prylfixering och mindre av kampanjvärld. Stämmer det?

Slutsatsen måste då vara att hobbyn, trots de spel som faktiskt finns, fortfarande lider brist på ett riktigt bra och innehållsrikt cyberpunkspel. Frågan är när ett sådant i så fall ska skrivas.

Kanske ett jobb för Riotminds? :gremwink:

Annars verkar både Cyberpunk 2020 och Neotech 1 vara något att kolla lite närmare på. :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Slutsatsen verkar vara att...

GURPS Cyberpunk är att rekommendera
Nja, om du läser mitt inlägg så var rekommendationen snarare GURPS Terradyne, med eventuellt stöd av GURPS Cyberpunk. Terradyne är en väldigt cyberpunkig värld, Cyberpunk är prylar och cybernetik.
 

rax

Swordsman
Joined
7 May 2003
Messages
450
Location
Lund
Re: Slutsatsen verkar vara att...

även om det i dessa spel finns ... mindre av kampanjvärld. Stämmer det?
Njaä, det är å andra sidan att gå för långt. Cyberpunk 2020 har faktiskt en utomordentligt väl beskriven spelvärld, med bakgrundsmoduler som fokuserar på allt från olika världsdelar och städer (Europa, Sydostasien, USA, Night City, bl a) till olika subkulturer och organisationer (nomader, polisväsende, hackers, storföretagen, mm). Dessutom ingår ofta en del bakgrundsinfo i de olika äventyren, som därmed också gör sitt till för att skapa en världsbild.

Prylbögeriet kvarstår dock - ofta i formen av SLPs, stämningstexter och illustrationer som gör det svårt att spontant bortse ifrån. Men det går att välja bort.


/Rax, rätt ska va rätt :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Troberg kompletterar

Så här beskriver Steve Jackson Games Terradyne:

Terradyne! In the 22nd century, the mighty interplanetary conglomerate is the unchallenged ruler of extraterrastrial space. Its only rival for control of the solar system is the UPOE, the global government of the teeming and environmentally-threatened Earth. Will Terradyne use its economic and technological superiority to save Earth, or destroy it?

GURPS Terradyne is a detailed and realistic setting for exciting near-future roleplaying with GURPS Space. Tame the savagely-awakened terraformed planet of Mars . . . engage in high-powered industrial espionage in Terradyne's sub-lunar headquarters . . . foil smugglers and saboteurs on the mines of Mercury or the moons of Saturn . . . try to survive on an ever more crowded and desperate Earth . . . or help mankind make his first tottering steps towards the starts! With GURPS Terradyne, the whole solar system becomes an adventure setting!
Som jag sagt tidigare, det är synd att Terradyne inte fått mer uppmärksamhet, den är verkligt bra!
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Hmmm...

...kanske för interplanetariskt för min smak eftersom jag egentligen inte är någon rymdfärdsfantast utan snarare vill stå med båda fötterna på ett regnigt och eländigt mother terracotta, dock gärna med en offworld-verklighet ständigt antydd, ja typ Bladerunner. Men jag inser också att man nog kan utnyttja ett mer jordbundet perspektiv även med Terradyne.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Hmmm...

...kanske för interplanetariskt för min smak eftersom jag egentligen inte är någon rymdfärdsfantast utan snarare vill stå med båda fötterna på ett regnigt och eländigt mother terracotta, dock gärna med en offworld-verklighet ständigt antydd, ja typ Bladerunner. Men jag inser också att man nog kan utnyttja ett mer jordbundet perspektiv även med Terradyne.
Världen är väldigt mycket som i Bladerunner. För den stora massan så är ett liv som välbetald Terradyneanställd i Luna City en dröm som är lika tillgänglig som min dröm att äga en söderhavsö. Jorden är nedsliten, skitig, överbefolkad och mörk, resten av solsystemet (undantaget månen) är bara precis i början av koloniseringsfasen och under Terradynes kontroll.

Vill man spela skitig cyberpunk så gör man det i något av storstadsgettona, vill man spela högnivåagentaction så kan man göra uppdrag utanför jorden. Har inga siffror i huvudet, men jag misstänker att det rör sig om en andel på kanske en tiotusendel av mänskligheten som har tillgång till rymden.

Låt gärna Terradyne annonsera om drömvärldarna som finns tillgängliga för de som vill jobba för dem, men samtidigt så har de enorma mängder sökande och därmed en stenhård utgallringsprocess...
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Om prylfixering

...även om det i dessa spel finns tendens till prylfixering och mindre av kampanjvärld.
Det var länge sedan jag läste någon av Gibsons cyberpunkromaner, men jag vill minnas att ett bestående intryck var att världen till stor del definierades genom prylarna. Alla föremål var beskrivna, gärna med ett märke, så att världen skapades genom föremålen. Därför hävdar jag att prylfixering i ett cyberpunkspel är bra. Man ska hålla reda på att man har stövlar från TGW i genodlat koläder och ett laseröga från Philips i krom och vit processplast. Det är cyberpunk.

/tobias
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Prylbögeriet som nämnts om Cyberpunk har plågat R. Talsorian själva, så till den grad att de tyckte att Cyberpunk tappat punken och bara blivit cyber.

För att råda bot på det så gav man ut Cyber Generation - samma värld, fast med nanomaskininfekterade tonåringar som rollpersoner, och med mycket mer attityd och mycket mindre prylar (ungar har ändå bara råd med de hippa och coola prylarna, inte de tunga cybertech-prylarna och skjutjärnen). Dessvärre floppade det, eftersom marknaden faktiskt vill ha en massa cool hårdvara.

Det fick mig att forma en teori. Rollspelare gillar inte cyberpunk. Inte riktig cyberpunk, i alla fall. De gillar attributen och coolheten (dvs cybern), men de är inte särskilt intresserade av attityden (dvs punken). De vill vara hårda, macho, gung-ho gun-toting maniacs i mörka framtider, och det är faktiskt inte det som cyberpunken handlar om. Mörka framtider är inte mörka framtider annat än i rollspelarnas illusioner. Mörka framtider är egentligen ett frikort för att få röja jävel och ha en hård machoattityd.

I min bok så handlar cyberpunken egentligen om att individen inte ställer upp på systemets villkor, i en för science fiction ganska typisk spetsdragning av en urspårad globaliserad marknadsekonomi. Kruxet är att det inte är vad cyberpunkrollspel handlar om. I slutändan så undrar jag om inte det enda rollspel som faktiskt skulle kunna göra anspråk på att vara cyberpunk...

...är Kult.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
I slutändan så undrar jag om inte det enda rollspel som faktiskt skulle kunna göra anspråk på att vara cyberpunk.....är Kult.
Jag får också de vibbarna.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
En annat aktuell lösning

d20 Modern plus d20 Future.

Använd d20 Future till att bygga din egen cyberpunkkampanj, alla byggstenar finns i regelboken.

M.
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Nya Mutant

Woah! Häftigt. Har spelet det någon gång när jag var mellan 10-15 med några äldre kompisar. Det var väldigt trashigt. You live and learn :gremsmile:
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Slutsatsen verkar vara att...

Jag har sagt det förut. Innehållsmässigt finns det mycket få belägg för att N2 skulle vara mindre cyberpunk än N1. Eller snarare - i N2 har massor med mindre cyberpunkig info lagts till. Inget cyberpunkigt har tagits bort, annat än i bild och layoutväg. Vitsen att köpa N1 skulle alltså vara att du får cyberpunk i mer koncentrerad form, i N2 är det betydligt mer utspätt. Antalet tecken cyberpunkig text är dock densamma. Och reglerna förstås, som främst har stora skillnader i initiativregler, skaderegler och rollpersonsgenerering.

Men, varken N1 eller N2 har en välbeskriven, cyberpunkig värld. IMHO är CP2020 bättre på den fronten, men det hänger mycket samman med hela bokens attityd (attityd tycks vara en viktig faktor, och en anledning till att N1 anses mer cyber än N2, snarare än faktiska skillnader).

/RipperDoc - som inte vill ha fler renodlade cyberpunkspel... kom på ngt nytt istället
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
En mycket vettig analys. Som flera tidigare sagt har ju de flesta cyberpunkspel en värld som i stort skiljer sig från den ex. Gibson beskriver. Personligen är jag mer dragen och cyber än punk, om jag måste välja.

Däremot efterlyser jag isf en ny vinkel på cyberpunk. Koncentrera spelet på _punken_, attityden, och byt ut cyber mot något annat. Cyber ska inte vara plastiga implantat designade på 80-talet. 80-talet skall skäras bort som den böld det är :gremlaugh: Biopunk kanske vore något? Det är ju inte teknologin som är det viktigaste i cyberpunk, IMHO. Man borde kunna spela cyberpunk i ganska många settings (även om man då kanske ändrar på förledet cyber till steam eller diesel :gremgrin:).

/RipperDoc
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Slutsatsen verkar vara att...

"attityd tycks vara en viktig faktor, och en anledning till att N1 anses mer cyber än N2"

Fast det tycks ju vara, åtminstone i den här tråden, en tämligen utbredd åsikt att det är just attityden som gör cyberpunk till cyberpunk. Ett utspätt cyberpunkspel blir därmed mindre cyberPUNK och mest bara cyber, och så här 20 år efter cyberpunkens stora genomslag egentligen mer techno, varpå Neotech i det sammanhanget då blir mest technothriller.


"/RipperDoc - som inte vill ha fler renodlade cyberpunkspel... kom på ngt nytt istället "

I tråden tycks det också vara en hyfsat utbredd åsikt att det egentligen finns väldigt få, om ens några, riktigt renodlade cyberpunkspel; och tydligen är behovet av ett riktigt cyberpunkspel inte mättat.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Kan inte Mutant Chronicles vara cyberpunk?

Fast då måste man slänga regelsystemet åt skogen, strunta i halva världsbeskrivningen och så vidare. Men det skulle kunna bil attans coolt. Fast MC är egentligen ett spel som mår allra bäst av att man blandar genrer vilt under kampanjens gång, om jag får säga mitt.

Men skulle jag spela cyberpunk skulle jag faktiskt plocka upp gamla Nya Mutant/Mutant 2080 eller vad man nu vill kalla det. Med några välvalda tilläggsmoduler, precis som nån annan nisse i tråden rekommenderade. Dessutom borde det spelet gå att få tag på begagnat för en knapp spottstyver, det verkar ju lagom poppis idag, liksom.
 
Top