Nekromanti Det alviska ögat

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Jag har, om jag minns rätt, läst om en magisk effekt som 'kopplar bort' det alviska ögats egenskaper, precis som stridstekniken 'Tomhet'.
Någon som kan knappa ned beskrivningen?
 

Catalyst

Veteran
Joined
15 Sep 2000
Messages
33
Location
Göteborg
Jag har, om jag minns rätt, läst om en magisk effekt som 'kopplar bort' det alviska ögats egenskaper, precis som stridstekniken 'Tomhet'.

Jag har tittat igenom effektlistan, och det verkar inte som om det finns någon sådan effekt.
Den koppling som finns mellan magiker och det alviska onda ögat är att om en alv tittar på en magiker (och tvärtom) så är det Ob1T6 lättare att upptäcka att man är iakttagen.

- Catalyst
"30n 0r d13!"
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Du mins FEL den så kallade "effekten" är inte magisk utan meditativ det står i krigarens bok och kallas tomhet.
Alver så väl som människor KAN lära sig den.
Effekten blir att användarens blick inte kan kännas av en annan person...
För en alv är det effektivast då han kan gå obemärkt bland människor ( om han döljer öronen ) för en människa är det effektivt om han vill öka chansen att hugga en Alv i ryggen..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Jo, men förutom stridstekniken 'Tomhet', så har jag för mig att jag läste om en magisk effekt med samma resultat. Kanske på foxtail.nu (fast jag hittade den inte där igår), eller något liknande ställe.

Det står ju i Alver att det alltid är framgångsrika krigare ELLER magiker som lär sig att koppla bort det 'alviska ögat'.
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Effekten finns inte i Mystik & magi, utan på någon hemsida. Det står i Alver att vissa alver har lärt sig att 'koppla bort' det alviska ögat, och att de alltid är framgångsrika krigare eller magiker. Krigare kan ju lära sig stridstekniken 'Tomhet' för att koppla bort ögat, men vad gör magikerna? Jag har för mig att jag fick syn på en sådan effekt någonstans på nätet...
 

Perenna

Swordsman
Joined
5 Apr 2001
Messages
655
Location
Göteborg
Du minns gröt :)
Jag hade också för mig att det var där jag skulle titta, men den enda effekten där är 'Den tomma effekten', vilken 'fördröjer' verkan av andra effekter i improviserad magi.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja, i vår kampanjvärld kör vi inte så hårt på "Det alviska ögat", och låter inte dess effekter vara alls lika starka. Många alver, inte bara krigare och magiker, kan dessutom lära sig "trycka tillbaka" det även utan stridsteknik- alviska slavar i Västlanden har tex en tendens att i princip trycka tillbaka det alviska ögats effekter permanent efter tillräckligt mycket hugg och slag av elaka herrar som känt sig störda av att känna sina slavinnors blickar.

- Ymir, som tycker det alviska ögats mår bäst av att tonas ned lite
 

Tegrevan

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
134
Location
Norrland
Kolla...

...in tidigare inlägg på de här sidorna. Diskussionen har varit uppe tidigare, och jag tror att det var någon som lade in ett förslag på hur den magiska effekten skulle kunna se ut...

//Tegrevan
 
Top