Nekromanti Det är synd om magikerna

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nu är jag ganska oinsatt i D&D så ni får ursäkta... men är det inte ganska orättvist att det finns tusen sätt att återladda sina HP men inget (?) att få tillbaka sina spells (annat än vila och att förbereda dem på nytt)?

Har jag missat något?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Nu är jag ganska oinsatt i D&D så ni får ursäkta... men är det inte ganska orättvist att det finns tusen sätt att återladda sina HP men inget (?) att få tillbaka sina spells (annat än vila och att förbereda dem på nytt)?
Du har en poäng där. Detta är dessutom en brist som de flesta system har.

Så här har jag fixat det i mitt system:

Först och främst, i stället för att ha spells per dag eller liknande som räknas ned så räknar jag upp. Över en viss gräns kan man fortfarande kasta spells, men risk finns för otrevliga sidoeffekter. Risken ökar ju mer man överskrider gränsen, ju mer man tänjer på verkligheten.

Olika magiker har olika laddningsritualer/tidpunkter.

Detta innebär att exempelvis en jordmagiker skulpterar eller arbetar med lera, en eldmagiker mediterar genom att titta in i en eld, en kroppsmagiker sysslar med massage, sex eller liknande, en präst ber, en summoner hoppas på tur (det är en lång historia, men mina summoners har fruktansvärt hög dödlighet innan de blivit bra) och så vidare. Dessa aktiviteter minskar den använda magin lite.

Varje magiker har dessutom vissa tidpunkter då deras använda magi nollställs. Detta kan beroende på magiker tex vara riligiösa högtider, fullmåne, nymåne, offerritual, menstruation, viss väderlek, vissa platser (tex stonehenge-ringar) och så vidare.

Detta gör att det lönar sig att känna sin fiende, så man vet när fienden har stora kraftreserver och när han måste hålla igen.

För att anknyta till diskussionen nedan så kan jag också nämna att ju bättre man blir desto enklare blir de enkla besvärjelserna, och när man är riktigt bra kan man kasta de enklaste gratis och automatiskt lyckas.

I diskussionen nedan skulle man tex kunna säga att spells med level som är 5 levels (exempelvis, har inte info här så att jag kan se om det är en rimlig siffra) lägre än den högsta spell man kan använda är triviala och man kan använda dem utan begränsningar, eller åtminstone mycket oftare. När man nått så höga nivåer så är de oftast triviala i spelet i vilket fall (förutom de vars effekt stiger med level...).
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Nu vet jag inte om "tusen" är riktigt rätt räknat... :gremlaugh:

Främsta skillnaden är ju att du kan ha med dig formler i form av pergament, magispön och dylikt. Det är ju inte bara de formler du själv har preparerat som du kan använda.

Livspoäng, däremot, är dina egna och du kan inte ha med dig extra livspoäng (men väl extra läkning, till exempel en säck full med läkeelixir).

Det finns helt klart en markant skillnad, men jag tycker inte att jag ser någon stor orättvisa.

/Mikael
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
(...) men är det inte ganska orättvist att det finns tusen sätt att återladda sina HP men inget (?) att få tillbaka sina spells (annat än vila och att förbereda dem på nytt)?
Hm?

Jo, nog är det orättvist, i filosofisk bemärkelse. Det finns enstaka specialfall när man kan få tillbaka en spell, men i stort har du rätt. Men även folk med besvärjelser får ju igen HP, så orättvisan är snarare varför folk med spells över huvud taget kan få igen dem när så många inte kan. Och det är ju för att de har jobbat på att lära sig sådant istället för att lära sig en massa knep med vapen eller färdigheter.

Och dessutom: förutom vila finns det inte många sätt att få igen HP som inte inbegriper spells, så allt hänger ihop och är en enda glad familj. :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Främsta skillnaden är ju att du kan ha med dig formler i form av pergament, magispön och dylikt. Det är ju inte bara de formler du själv har preparerat som du kan använda.

Sant... skillnaden är dock att en krigartyp med litet sörplande kan återladdas till fullo. HP, krigarens mest grundläggande resurs finns på flaska. Magikern har inte den lyxen.

Varför finns det inte en potion of regain spells? Det finns ju saftigt med saker som höjer ens spell-egenskaper (och därmer fler bonus spells), eller ger extra spell slots... men inget som återladdar dem.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Sant... skillnaden är dock att en krigartyp med litet sörplande kan återladdas till fullo. HP, krigarens mest grundläggande resurs finns på flaska. Magikern har inte den lyxen.
Men magikerns mest grundläggande resurs finns ju på pergament och i form av smäckra pinnar. Skillnaden är bara att han kan förbruka dem först istället för att förbruka sina egna resurser och sedan återställa dem.

Varför finns det inte en potion of regain spells?
För att det inte finns någon lämplig formel? Däremot finns ju Ring of Wizardry som ger dig duktigt med extra formler.

Det verkar vara en grundläggande skillnad här - krigaren förbrukar sina egna resurser (livspoäng) och återställer dem sedan med magi. Magikern kan välja mellan att förbruka sina egna resurser eller lagrade resurser av typen pergament, spön eller stavar. Totalt sett har de nog samma möjligheter.

/Mikael
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Nu är jag ganska oinsatt i D&D så ni får ursäkta... men är det inte ganska orättvist att det finns tusen sätt att återladda sina HP men inget (?) att få tillbaka sina spells (annat än vila och att förbereda dem på nytt)?

Har jag missat något?
Ja, du har missat ett par saker.
Jag tror att du är van vid magisystem som använder sig av channeling - dvs använder sig av magikerns inneboende kraft (ungefär som PSY i DoD) och magikern får tillbaka magipoäng en gång i timmen istället för efter en god natts sömn.

Antalet spells som en Wizard kastar i DnD beror inte en Wizards inneboende kraft, utan på en Wizards kunskap- en mer kunnig Wizard kan kasta mer spells.

Idén att en spellcaster återfår kraft per timme är fullständigt skrotad i DnD3E.
Se på psionics, där man i äldre versioner återfick power points per timme - nu återfår man alla power points efter en god natts sömn.
Jag tror att tanken till denna förändring var att UNDERLÄTTA för spelarna: nu behöver spelarna inte hålla reda på exakt hur många timmar det gått sedan deras rollpersoner använde sina krafter sist.

Dessutom haltar liknelsen mellan en fighters hp och en wizards spells lite grand.
En fighter kan återfå hp med hjälp av spells.
Skulle en magiker återfå spells genom att kasta spells? "Öh, nu har jag bara en spell kvar så jag använder den så jag kan kasta fler spells..."

Till slut: ett channeling-system kommer i Unearthed Arcana som släpps i mars 2004. Systemet ska vara OGC, vilket borede betyda att man kan ladda ner det som SRD från Wizards hemsida.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
En fighter kan återfå hp med hjälp av spells.
Fast en fighter kan få HP genom att slå ihjäl kritter och därigenom gå upp i level och få fler HP. OK, det är väl inte så att man planerar det så, men det kan hända.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Fast en fighter kan få HP genom att slå ihjäl kritter och därigenom gå upp i level och få fler HP.
Och en magiker kan gå upp i level (genom att ta livet av kritter med spells) och få mer HP och mer spells.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Och en magiker kan gå upp i level (genom att ta livet av kritter med spells) och få mer HP och mer spells.
Lite mer HP, men han måste villa för att ladda upp nya spells, eller?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lite mer HP, men han måste villa för att ladda upp nya spells, eller?
Om man nu tillåter att man kan gå upp i level mitt under ett äventyr så skulle jag införa följande regler:

Fightern får gå upp i level förutsatt att han sitter ner i tio minuter och tar igen sig.
Wizarden får använda sina nya spells förutsatt att han spenderar tio minuter med att läsa in dem.

...och återigen så är den heliga spelbalansen räddad... :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
En fanboy undrar

Jag har en liten fundering. Det är nämligen så att du inte är den enda som tycker att det kanske inte är så kul så som magikerna funkar nu. De kanske inte tycker det är så orättvist (enligt den diskussion Oldtimer och du har nedan som jag instämmer i... öööh, alltså Oldtimers resonemang alltså), men har ändå gjort en del ändringar.

Det finns en hel del olika system för Mana Points ute på d20-marknaden, som gör att magikraft fungerar som hit points (ungefär).

Min fråga är alltså: är det intressant att jag berättar vilka? Jag vill ju inte komma med en massa rekommendationer och tips om dyra böcker, om du tycker att det vore onödigt.

Fanboy-Magnus
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det finns ju saftigt med saker som höjer ens spell-egenskaper (och därmer fler bonus spells), eller ger extra spell slots... men inget som återladdar dem.
Jodå, pearls of power. En pearl of power låter användaren återfå en använd spell av rätt level en gång per dag, som en standardhandling.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: En fanboy undrar

Det finns en hel del olika system för Mana Points ute på d20-marknaden, som gör att magikraft fungerar som hit points (ungefär).

Det känns som man skulle kunna svänga ihop ett sådant med båda händerna bakbundna. T.ex. räkna om folks spell slots till totalt antal spell-levels per dag, kalla detta mana-points, låta en spell dra lika många mana points som sin level. Antagligen borde man även justera ned mängden mana för att balansera den ökade flexibiliteten.

I.o.f.s. kanske jag missar något viktigt...

Min fråga är alltså: är det intressant att jag berättar vilka? Jag vill ju inte komma med en massa rekommendationer och tips om dyra böcker, om du tycker att det vore onödigt.

Det beror på vad man ser som onödigt... Jag kommer inte köpa böckerna (pank) men jag tycka det var intressant :gremsmile:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag tror att du är van vid magisystem som använder sig av channeling - dvs använder sig av magikerns inneboende kraft (ungefär som PSY i DoD) och magikern får tillbaka magipoäng en gång i timmen istället för efter en god natts sömn.

Van och van... Jag har använt allt från "denna effekt X ggr/dag" till "obegränsat men riskabelt" eller t.o.m. att en viss besvärjelse skapar dissonanser som försvårar liknande besvärjelser inom närområdet.

Antalet spells som en Wizard kastar i DnD beror inte en Wizards inneboende kraft, utan på en Wizards kunskap- en mer kunnig Wizard kan kasta mer spells.

Det känns inte som att det i sig skulle omöjliggöra någon form av reserv eller återhämtning. Nu har jag i.o.f.s. blivit tipsad om Pearl of power så problemet är ju egentligen löst.

Skulle en magiker återfå spells genom att kasta spells? "Öh, nu har jag bara en spell kvar så jag använder den så jag kan kasta fler spells..."

Funkar så i GURPS faktiskt. Begränsningen är att den återladdande spellen (recover strength) tar tid att utföra.

Jag kan också tänka mig någon typ av elexir som låter en återhämta sig... jag menar, om clerics kan ersätta valfri spell med en Cure-* spell så varför inte tvärtom: använda en Cure-potion för att få kasta en annan spell.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Rary

Skulle en magiker återfå spells genom att kasta spells? "Öh, nu har jag bara en spell kvar så jag använder den så jag kan kasta fler spells..."

Funkar så i GURPS faktiskt. Begränsningen är att den återladdande spellen (recover strength) tar tid att utföra.
Det finns en lvl 4 spell: Rary's Mnemonic Enhancer, som fungerar lite åt det hållet: "You retain any spell of 3rd level or lower that you had cast up to 1 round before you started casting the mnemonic enhancer. This restores the previously cast spell to your mind.". Den tar 10 minuter att lägga.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Några varianter finns i...

...Sovereign Stone Campaign Sourcebook, där man kan kasta hur många besvärjelser man vill men måste lyckas med dels ett slag för att kasta besvärjelsen och dels ett Fort save varje runda han mumlar magi för att inte ta skada. Det blir +1 svårare för varje runda, och till slut lär man ju misslyckas och ta skada

eller...

Everquest Roleplaying game som har en variant där man måste förebered ett visst antal besvärjelser, men sedan kasta dessa tills ens mana tar slut

eller...

Slaine RPG, har ingen koll på det men där ska tydligen magi vara Feat-baserat till viss del....

eller...

Black Monks of Glastonbury, som anpassar något av Ars Magica-reglerna till d20. Har inte koll på hur det funkar, men det kan säkert Dante berätta, som har boken

elller...

The elements of magic, som enligt förlaget självt:

The Elements of Magic is a rules module designed to replace the "fire and forget" spell system of the d20 Core Rules. The d20 spell system, while balanced and usable, is not flexible enough to model the magic users from most fantasy books and movies. Few wizards have ever memorized or prepared a spell, and even fewer forget them immediately afterwards. In the Elements of Magic, each character has only a single spellcasting level, no matter how many types of magic she learns in her career. Each character also has a pool of magic points, keeping their spellcasting abilities balanced, but better modelling the flexibility of most fantasy spellcasters. The Elements of Magic gives characters many times the options of the standard d20 rules. Most divination spells have been converted into skills, expanding on the model of the Scry skill. Most other spells are replaced by spell lists. Instead of learning a fireball spell, for example, a mage could learn the Evoke Area Fire spell list. This list includes spells from 0th to 9th level and each spell can take on the form of a fan, line, cone, cylinder, or sphere burst. Nor is the mage limited to fire evocations – with 20 elements to choose from, she could learn Evoke Area Ice or Lightning, or an even more exotic spell list, such as Evoke Area Lava or Shadow. And this is only one spell list from the Elements of Magic – it would take literally thousands of standard spells to duplicate the effects of the spell lists in this 64 page book.
Sen orkade jag inte leta mer... :gremgrin:

M.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: En fanboy undrar

Antagligen borde man även justera ned mängden mana för att balansera den ökade flexibiliteten.
Om man är lat kan man fuska lite:
http://www.wizards.com/D20/article.asp?x=srd35 finns alla DnD-regler, inklusive psionics.
Ladda ner textfilen om psionic classes, de använder sig av power points, det borde inte vara alltför svårt att göra om till manapoints.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
1000 gp gånger level i kvadrat [ANT]

Spell level alltså. Dessutom har jag för mig det finns några specialvarianter som tillåter olika levlar, men jag vet inte utantill vad de kostar.
 
Top