Det är Robin Hood jag vill ha!

Sen så kommer ju frågan vilken version av Robin Hood som är den klassiska?

Det fanns ju femtielva versioner av honom redan innan det började göras film.

I moderna versioner så är han ju oftast motståndare till Prins John. I de äldsta överlevande berättelserna så nämns istället en kung Edward.

I många versioner så var han en adelsman som tvingades bli laglös. I äldre versioner så var han definitivt inte en adelsman utan en "yeoman".

De versioner som etablerade många av de moderna troperna var dels Ivanhoe av Walter Scott där Robin Hood har en viktig biroll, och dels filmen från 1938 med Errol Flynn - den senare är nog vad nästan alla senare filmatiseringar utgår från, vare sig de följer den eller medvetet avviker från den.

Sen så kommer ju frågan vilken version av Robin Hood som är den klassiska?

Det fanns ju femtielva versioner av honom redan innan det började göras film.

I moderna versioner så är han ju oftast motståndare till Prins John. I de äldsta överlevande berättelserna så nämns istället en kung Edward.

I många versioner så var han en adelsman som tvingades bli laglös. I äldre versioner så var han definitivt inte en adelsman utan en "yeoman".

De versioner som etablerade många av de moderna troperna var dels Ivanhoe av Walter Scott där Robin Hood har en viktig biroll, och dels filmen från 1938 med Errol Flynn - den senare är nog vad nästan alla senare filmatiseringar utgår från, vare sig de följer den eller medvetet avviker från den.
Det skulle ju vara intressantare att utgå från en annan klassisk text än att försöka göra det modernt.

Jag och min fru är stora Shakespeare-nördar och detta är en grej som verkligen retar gallfeber på oss. Det går inte att se Hamlet utan att Helsingör är ersatt med ett techföretag, eller att Macbeth är förlagd under Kalla kriget. Ge oss vanilj-shakespeare bara!

Du menar scenuppsättningar? Teater har väl ännu högre press på sig att nyskapa än film har.

Relaterad nyhet:

Disney dumpar sin live action-remake av Robin Hood

(Vilket jag antar hade blivit en helt vanlig Robin Hood-film, om han är en människa och inte en räv.)
Jag har knappt sett någon av Disneys remakes då de inte intresserar mig. Men en remake på deras Robin Hood tror jag hade kunnat funka bra. Inte live action, lite samma stuk som Zootropolis typ. Där man håller sig rätt nära originalet men bygger ut de ställena där det är tunt. Originalet hade ju dessutom ett alternativt slut som skrotades, det hade man kunnat göra något med.

Den bäste Robin Hood:
1773131264389.png

(Fast egentligen hade jag tänkt screenshotta den faktiske Robin Hood från långfilmen; i scenen där han pratar om att det som egentligen behövs är ett progressivt skattesystem "fast det gör sig inte lika bra på film". Tyvärr har SVT Play inte filmen längre och jag kommer inte åt kopian hemma, så ni får stå ut tills vidare)

(EDIT: Här har ni honom:)

1773182873600.png

Last edited:
Back