Nekromanti Det är med en stor Ära jag presenterar...

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
...6 nya ordnar, skrivna av Ljusets Riddare, Ceram, Plutonium, Victor Palm, Neowyn och Xzarjo. Hoppas att ni alla blir lika imponerade som jag blivit över resultatet. Ett fantastiskt bra jobb Grabbar! :gremgrin: *bugar ödmjukt*

Här är länken!

Och för er som redan har nappat på mina rop på hjälp, eller som vill hoppa på tåget nu så är det ännu inte för sent. Jag ville bara presentera de bidrag som var färdiga såhär långt. De brände liksom i fickan (mappen?). Så känn er inte jagade, låt bara inspirationen styra. :gremwink:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Recensera mera!

ojoj... här var det grejer... nu ska här kommenteras.

Vi tar det nerifrån och upp bara för att vara lite bakvända.

La Trance de Quisz
Hoho! Comedy gold! Helt underbar! JÄÄÄ!! Allt som fattades var ett misslyckat PSY-slag bland intagningskraven.

Ulvens Brödraskap
Lite gråtrist och slentrianmässig tyvärr. Det konstanta användandet av siffror i texten var ganska irriterande. 70 går bra att skriva, 2 bör däremot skrivas "två".

Aftonrodnadens Orden
Som Zorianorden, fast mer helylle egentligen. Funkar, men inget som sticker ut.

Gränsryttarna
De har hade lite mer karaktär, och är tämligen intressanta. Lite märkligt att de måste äga just en ridhäst dock. Det känns som om gränserna inte är så klara egentligen. "En god häst som duger att rida längre sträckor på" hade varit ett lämpligare krav, egentligen.

Drakens Bröder
Framför allt, snyggast vapensköld. Annars, lagom och bra beskriven förutom en märklig detalj. De får inte äga någon mat? Gör inte det längre resor problematiska, eller är det meningen att den oinivigde väpnaren ska bära allt käket?

Ökenslättens beskyddare
Okej... slentrian var det inte. Kanske lite väl vågat t o m. Att släppa loss Tarkiska sandtigrar på slagfältet verkar lite galet, och elefanter trivs väl inte så bra i öknen?
Och vad det gäller bågar, den traditionella Mûhadinska ryttarbågen Zanmûhal torde väl vara det uppenbara valet för strid från kamelryggen?

Såja... det var det. Ta inte illa upp av min kritik för allt i världen bara, ni har gjort ett bra jobb, bättre än vad jag presterade i alla fall (är fortfarande skyldig Åke minst en riddarorden, lat som jag är...)

/Joel
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Re: Recensera mera!

"Att släppa loss Tarkiska sandtigrar på slagfältet verkar lite galet,"

Äh, jag tycker att det ger lite karaktär bara, det är ju fantasy! Hade det varit till en officiell modul så hade jag ju självklart inte gjort så, men i sådana här sammanhang så tycker jag bara att det är skoj. Om man inte håller med så är det ju bara att skippa.

"och elefanter trivs väl inte så bra i öknen?"

Ingen aning faktiskt, men hörhoppningsvis :p.

"Och vad det gäller bågar, den traditionella Mûhadinska ryttarbågen Zanmûhal torde väl vara det uppenbara valet för strid från kamelryggen?"

Jo, självklart. Usch vilken miss av mig, här måste det ändras.

Tack för kritiken!

Mvh Victor Palm
 

Xzarjo

Warrior
Joined
24 Sep 2002
Messages
204
Location
Göteborg
Re: Recensera mera!

Vid ett tillfälle funderade jag faktiskt lite på det där misslyckade PSY-slaget. Jag förkastade dock idéen eftersom det skulle ge riddarordern ett genomsnitligt lågt PSY vilket går dåligt ihopp med att starta komplotter, intriger och uppror.

..är det meningen att den oinivigde väpnaren ska bära allt käket?
Bara för att man ska leva enkelt betyder inte det ett liv utan lyx. :gremwink:

Mvh Vätten :gremelak:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Recensera mera!

Vid ett tillfälle funderade jag faktiskt lite på det där misslyckade PSY-slaget. Jag förkastade dock idéen eftersom det skulle ge riddarordern ett genomsnitligt lågt PSY vilket går dåligt ihopp med att starta komplotter, intriger och uppror.
Tiraker (nåja, åtminstonr Gûrder och Truhker) har också lägre PSY än vanligt, det hindrar inte dem från att intrigera friskt. :gremwink:

/Joel
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Elefanter

Vad jag vet så trivs våra elefanter helt ok i öken teräng. Det finns till och med vissa flockar som uteslutande lever i öknen. De leds av honor som känner till vattenhålen i öknen och de vandrar mellan dem.
Så med andra ord, elefanter i öknen är helt ok.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Elefanter

Vad jag vet så trivs våra elefanter helt ok i öken teräng. Det finns till och med vissa flockar som uteslutande lever i öknen. De leds av honor som känner till vattenhålen i öknen och de vandrar mellan dem.
Så med andra ord, elefanter i öknen är helt ok.
Du blandar inte ihop det med savanner?

/Joel
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Kul med feedback!

lagom och bra beskriven förutom en märklig detalj. De får inte äga någon mat? Gör inte det längre resor problematiska, eller är det meningen att den oinivigde väpnaren ska bära allt käket?
Hänvisar till följande mening i texten (under stycket om tabun):
"Man får inte heller äga pengar eller egendom (annat än den nödvändiga riddarutrustningen)".

Mat räknas naturligtvis in som den "nödvändiga riddarutrustningen" (en svulten riddare är knappast särskilt duglig således ses mat som en nödvändighet).
Så hur får man tag på maten då? Jo, likt druiderna så får man förlita sig på folkets allmosor vilket dock inte brukar vara problem då drakriddarna minsann gör rätt för sig genom sina tjänster och därför är kända för sin hjälpsamhet.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Kul med feedback!

Så hur får man tag på maten då? Jo, likt druiderna så får man förlita sig på folkets allmosor vilket dock inte brukar vara problem då drakriddarna minsann gör rätt för sig genom sina tjänster och därför är kända för sin hjälpsamhet.
Alltså... att inte få äga mat blir en smula övertydligt. Tekniskt sett äger man ju all mat man inte äter så fort man får den? Räcker det inte man avlägger ett fattigdomslöfte, dvs inte äga mer än precis vad man behöver. På så sätt kan t o m pengar finnas i riddarens ägo under vissa omständigheter (t ex för att betala omkostnader under ett uppdrag för orden), även om han är strikt begränsad til hur han får bruka dem (det är ju trots allt inte hans pengar).

Det är inte en konstig tanke, bara ett knepigt sätt formulera den på tycker jag.

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Nej, kalahari är en öken med elefanter. [NT]

Jo, de korsar väl den då och då, men de lever väl inte där?

Enligt M&V finns elefanter främst söder om momolan, men även i jargien och på takalorr.

Nu hade de iofs ont om elefanter, men det känns nästan troligare att jargierna använder elefanter mot muhadinerna snarare än tvärt om.

Sen tyckte jag också det var märkligt att elefanterna bara hade en ryttare styck, men det förklaras anatagligen av Elefanternas pinsamt låga bärförmåga.
Jag vill minnas att krille påpekat att en häst utan problem kan bära upp till 25% av sin vikt, och om samma formel skulle appliceras på en elefant, skulle den klara 1,5 ton snarare än 110 kg.
Jämför man med Stridshästen som väger 800-1000kg och har en bär förmåga på 90kg så är det ganska exakt 10%, och då borde elefantens BF ligga på runt 600.

Kort sagt, elefantens STY och möjligtvis TÅL är käpprätt uppåt väggarna i M&V. Jag hoppas det korrigeras i Vilddjur och Bruksdjur. Med största sannolikhet kommer jag kolla upp lite saker själv och släng upp mer troliga värden på Drunoks Drängar.

/Joel -zoolog
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Helylle

Aftonrodnadens Orden
Som Zorianorden, fast mer helylle egentligen. Funkar, men inget som sticker ut.
Poäng där. Vad som gjorde att jag började skriva var teologin. Jag satt och funderade på min ordens teologi länge men kom sedan ihåg att det var en riddarorden jag pysslade med. Inspirationen var alltså inte så överväldingande för själva riddarna, därav slätstrukenheten. Inte heller lyckades jag få ner omvälvningskomplexisismen i skrift på ett begripligt sätt (det var nog inte begripligt i mitt huvud heller). Däremot klarade jag mig från konspirationsöverflöd.

Men nu gör jag ju fel här jag ska ju inte dissa min egen text. Jag tycker trotts ovanstående att orden är användbar. Zorianorden fungerar bäst som förtryckare vilket jag för närvarande i mina Soldarnäventyr. Trotts detta vill jag ha lite djupare teologiska motiv och då funkar Aftonrodnades orden bra.

/Tobbe. Hobby telolog som inte tycker gudarnas kamp är bra.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Kul med feedback!

Alltså... att inte få äga mat blir en smula övertydligt.
Begriper fortfarande inte varför du fått för dig att de inte kan äga mat. Försökte ju förtydliga i mitt förra inlägg att de givetvis får äga mat då det anses vara en del av den nödvändiga utrutningen.

Räcker det inte man avlägger ett fattigdomslöfte, dvs inte äga mer än precis vad man behöver. På så sätt kan t o m pengar finnas i riddarens ägo under vissa omständigheter (t ex för att betala omkostnader under ett uppdrag för orden), även om han är strikt begränsad til hur han får bruka dem (det är ju trots allt inte hans pengar).
I praktiken fungerar det dock nästan exakt som ett fattigdomslöfte - de får bära med sig såpass mycket mat eller pengar som de finner nödvändigt (det faller alltså in under benämningen som nödvändig riddarutrustning). En sådan liberal inställning till förpliktelserna är möjlig då ingen av dem skulle få för sig att vara vanhedrande nog att söka rikedom för sin egen skull (de måste ju trots allt klara ett svårt slag mot heder för att bli antagna).
Men du är på helt rätt väg i ditt resonemang - man skulle lika gärna kunna kalla det för ett slags fattigdomslöfte. Inser dock att ett förtydligande nog var på sin plats!
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Helylle

Missförstå mig inte. Det är ett genomkompetentarbete du gjort. Aftonrodnadens orden är kanske inte lika rafflade äventyrlig och fantastisk som Ökenslättens försvarare eller La Trance de Quisz, men den är nog den mest trovärdiga av de som beskrivits. Ur den synvinkeln är den faktiskt bäst. Det borde jag nog understrukit, så att texten inte framstod som en fetdiss av ett bra jobb.

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Kul med feedback!

Begriper fortfarande inte varför du fått för dig att de inte kan äga mat. Försökte ju förtydliga i mitt förra inlägg att de givetvis får äga mat då det anses vara en del av den nödvändiga utrutningen.
Kollade igen och kan inte hitta det... om du inte korrigerat det så måste det varit ett hjärnspöke från min sida. :gremtongue:

Nåja, det ledde till en intressant diskussion i alla fall.

I praktiken fungerar det dock nästan exakt som ett fattigdomslöfte - de får bära med sig såpass mycket mat eller pengar som de finner nödvändigt (det faller alltså in under benämningen som nödvändig riddarutrustning). En sådan liberal inställning till förpliktelserna är möjlig då ingen av dem skulle få för sig att vara vanhedrande nog att söka rikedom för sin egen skull (de måste ju trots allt klara ett svårt slag mot heder för att bli antagna).
Men du är på helt rätt väg i ditt resonemang - man skulle lika gärna kunna kalla det för ett slags fattigdomslöfte. Inser dock att ett förtydligande nog var på sin plats!
Åkej. Bra att veta att vi var inne på samma linje. Nu har jag inte det minsta att anmärka på vad det gäller Drakriddarna.

Nu vill jag bara se orden slitas sönder i en blodig schism över lojalitetsfrågan, ivrigt påhejade av St Eoboths orden. :gremlaugh:

/Joel - nöjd
 

neowyn

Swordsman
Joined
19 Sep 2003
Messages
637
Location
Stockholm
Re: Elefanter

Nej jag blandar inte i hop dem. Jag läste en artikel om dem som var rätt cool i national geografic. Där hade de bland annat problem med elefanter som anföll andra djur runt ett vattenhål. Det visade sig vara tonåringar, så även djuren har tonårs problem...
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Nej, kalahari är en öken med elefanter. [NT]

Jämför man med Stridshästen som väger 800-1000kg och har en bär förmåga på 90kg så är det ganska exakt 10%, och då borde elefantens BF ligga på runt 600.

Åh det är ju ganska precis det dubbla jag inbillar mig att en elefant kan bära bara med snabeln... Kanske att tänka på när du gör dina värden... Elefanter har ett extra attribut, SNSTY :gremsmile: Har inte tittat på elefanternas värden i M&V på länge, men usch, det var nästan det första jag ändrade när jag började med EON...
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Elefanter

Jaja, men det var ju inga vuxna med omkring ju... Klart det blir grabbig stämning... De anföll tillochmed noshörningar va?
 

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Re: Kul med feedback!

Kollade igen och kan inte hitta det... om du inte korrigerat det så måste det varit ett hjärnspöke från min sida. :gremtongue:

Wtf? Behöver du glasögon? Kan det bli tydligare än "Mat räknas naturligtvis in som den "nödvändiga riddarutrustningen" ?
 
Top