Det är såklart olika perspektiv. Å ena sidan kostar det ingenting i rena produktionskostnader, om man inte absolut vill, att rollspelsskapa.
Å andra sidan finns såklart en opportunity cost. Jag har lagt ner en hel del tid på att bli någorlunda duglig på InDesign. Det är en förmåga jag i princip bara har användning av när jag gör mina rollspel; jag tjänar inga pengar på det. Snarare har jag ju förlorat pengar på nästan alla spel jag skrivit, eftersom jag ju är en av de som betalar för grejer för att jag vill ha snygga produkter.
Men – den där tiden jag lagt ner på InDesign hade jag såklart kunnat lägga på något som jag kunnat tjäna pengar på. Nu vet jag inte riktigt vad, men åt oss t.ex. säga att jag kunnat lägga tiden på att bli jättebra på att handla med aktier. Då hade jag kunnat gå plus! Jag hade också kunnat förkovra mig inom de ämnen jag undervisar i, och gjort mig mer anställningbar. Jag hade kunnat lägga mer tid i akademin, och blivit anställd som lektor för att få upp min lön. Och så vidare. Min tid är med andra ord inte gratis, utan jag har lagt tid på rollspelsproduktion och den tiden har ett värde.
Sedan bortser såklart det här resonemanget helt från det faktum att jag lärt mig InDesign för att jag tycker att det är roligt, och det ger mig mer upplevt värde än de kronor i plånboken jag kunnat få. Men "roligt" är ju också ett värde, såklart.