Nekromanti Det är dags för Äventyr!

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,012
Location
Bureå
Ett spel för nybörjare, från 7 år (min dotter har spelat detta sedan 5, men har man ingen vuxen som hjälper till måste man kunna läsa).

Minimalt med regler. Maximalt med kul.

Äventyrs blogg
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Skitnajs initiativ. Speciellt eftersom jag som tänkt skriva ett barnrollspel helt plötsligt inte har tid för några projekt, knappt alls, känns det som.

Tummen upp!
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,012
Location
Bureå
Äventyrs blogg är nu uppdaterad ett flertal gånger. Snart kommer det även gå att ta hem en pdf över reglerna.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,340
Location
Malmö
Trevligt! :gremsmile:

Edit: Och först nu märkte jag den eventuella kopplingen till Adventure Time.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Weird Quest said:
Ett spel för nybörjare, från 7 år (min dotter har spelat detta sedan 5, men har man ingen vuxen som hjälper till måste man kunna läsa).

Minimalt med regler. Maximalt med kul.

Äventyrs blogg
"På spelkortet skriver spelarna ned all information som behövs för att spela."
Jag anar att jag kommer låta tjatig med tanke på tidigare inlägg jag gjort men:
Är Kön så himla viktigt för att spela?

Jag tycker att det känns onödigt att förstärka köns-skillnads-aspekten för barn på fem år. Slå ett slag för jämlikheten istället när du ändå gör ett så pass viktigt bidrag till barns uppfostran.

Ps. Jag tycker att det verkar jätteroligt. :gremsmile:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Recca said:
Är Kön så himla viktigt för att spela?
Underligt nog en av de saker jag funderade på när jag såg spelkortet också, men av en helt annan anledning. Allt annat på kortet har en betydelse, antingen regelmässig eller för att man ska komma ihåg vad karaktären heter eller jobbar med. Kan inte minnas att jag någonsin tänkt "just det, var min roll man eller kvinna nu igen?" :gremsmile:

Jag tror inte någon skulle sakna det om man tog bort det, vilket potentiellt kan reducera regeltexten med en helt onödig förklarande mening också.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,012
Location
Bureå
Tack för Input. Har faktiskt inte funderat så mycket över det, men det är sant att det förmodligen inte behövs. Det får nog stryka på foten.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,012
Location
Bureå
En pdf med Äventyr är klar och kommer att läggas upp på i veckan. Nästa projekt blir Monster, även om arbetet löper parallellt med fler utbyggnader. Jag håller just nu på att se över alternativ för färgtryck till självkostnadspris.

För espansionerna är det mycket bilder, lite text som är tanken. Det ska vara lättillgängligt.

Kort om sagorna till Äventyr. Tanken är att de ska vara lätta att läsa och spela. En saga bör ta omkring 20 - 60 minuter att spela. Det ska gå snabbt. Själva storyn ska gå att beskriva på 1 A5-ark. Vid givna situationer ska det stå vilken egenskap man kan använda i texten till sagan. Allt för att underlätta spelandet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Weird Quest said:
En pdf med Äventyr är klar och kommer att läggas upp på i veckan. Nästa projekt blir Monster, även om arbetet löper parallellt med fler utbyggnader. Jag håller just nu på att se över alternativ för färgtryck till självkostnadspris.
Kollat Publit? Print on Demand är the shit nuförtiden =)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,340
Location
Malmö
Weird Quest said:
Kort om sagorna till Äventyr. Tanken är att de ska vara lätta att läsa och spela. En saga bör ta omkring 20 - 60 minuter att spela. Det ska gå snabbt. Själva storyn ska gå att beskriva på 1 A5-ark. Vid givna situationer ska det stå vilken egenskap man kan använda i texten till sagan. Allt för att underlätta spelandet.
Låter kick-ass, även om jag undrar om du verkligen får plats med allt på ett A5-ark. :gremsmile:
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,571
Location
Umeå
Har läst igenom det och tycker att det verkar bra :gremsmile: Mycket kul att du utvecklat det tillsammans med målgruppen (dvs din dotter). Längtar tills min egen dotter blir stor nog att spela rollspel.
 

Carl Ö

Warrior
Joined
31 Jan 2003
Messages
231
Location
Västerås
Bra initiativ! Jag har laddat ner och längtar efter att få provspela med min 5,5-åring när han kommer hem från mormor och morfar. Vi har också lekt med figurer och tärningar i flera år och det kan vara dags att ta nästa steg i riktning mot riktiga rollspel. Och då är kanske Äventyr något för oss. (I övrigt spelar vi t.ex. Drakborgen och Lego Heroica)

Bra jobbat!
/Calle
 

Incendiu

Veteran
Joined
10 Aug 2011
Messages
2
Kön har väl betydelse även för barn? Om det nu är så att det inte har någon betydelse för story eller regeltektniskt så handlar ju rollspel också till viss del om att kunna vissualisera miljöer, händelser och karraktärer oavsett ålder? Hade jag varit sju år hade jag troligtvis frågat hur de andra såg ut och ,om det rådde tvivel om det, om det var en pojk eller flicka. Det bästa mer rollspel för mig är det vissuella intrycket.

Men det verkar ju trevligt detta, nu har jag inga barn att testa det på ^^ men kanske får nytta av det i framtiden på ett eller annat sätt.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Incendiu said:
Kön har väl betydelse även för barn?
Jo, barn blir medvetna om det när de är sisådär 5-6 år gamla.

Poängen med att ta bort »Kön« som ett fält på spelkorten är väl att inte blåsa upp det för mycket. Barnet har säker könet på spelfiguren klart för sig, och det framgår säkert för de andra deltagarna på namn, utseende etc. Har barnet struntat i kön och det inte framgår, är det okej med det också.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,012
Location
Bureå
Bloggen uppdateras minst en gång i veckan.

Nästa vecka lägger vi upp Äventyr volym II: Målarboken för nedladdning. I september kommer volym III: Monster.

Min dotter är inne på att ha med fler egenskaper. Det hon pratar om är i själva verket färdigheter. Så det kanske blir ännu en expansion jag inte hade räknat med... :)
 
Top