Nekromanti Det är 1600-tal, det är mörkt, det regnar [LotFP Stockholm]

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Hej forat!

Jag spelledde tidigare under året en grupp typer genom äventyret Better Than Any Man till Lamentations of the Flame Princess. Efter den fina finalen blev jag knappast mätt på de här spelupplevelserna, utan vill snarare ta vid där de slutade! Det finns som bekant en ganska hygglig andel LotFP-intresserade i Stockholmsregionen, som både vill spela och spelleda äventyr i LotFP-stilen. Vad jag föreslår är därför detta:

Vi har en grupp med roterande spelledare.
Varje spelledare kör ett äventyr på 1-3 kvällar i taget. Vi anstränger oss verkligen för att åminstone samma gäng kan delta under ett helt äventyr.
Vi återanvänder i så stor grad som möjligt rollpersoner och spelledarpersoner när vi kan för att skapa kontinuitet.
Start någon gång inom en månad eller så.
Settingen skulle alltså vara europa under 1630-tal, inte strikt fantasy, men med övernaturliga och demoniska inslag.

Vem är intresserad?
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag skulle SÅ vara med på detta om jag kunde!

För övrigt så trodde jag att det skulle spelas med 1600-talets stockholm som huvudsetting, vilket ju vore fantastiskt!
Eksem said:
Det är såklart långt ifrån omöjligt att Sverige är en potentiell destination!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är på.
Och är det en lös fortsättning på BTAM så lämnade vi Karlstadt den 14 oktober 1631, precis innan den plundrades av svenskarna, för att ta oss mot Frankrike.

Vive la France!
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
En sak som kunde vara bra att fixa till lite senare är någon sorts riktlinjer för hur det roterande spelledarskapet ska se ut. Har jag rätt att använda någon annans (frånvarande) rollperson som en NPC (gissningsvis inte)? Ska en SL dela med sig av någon sorts framtidsplaner till nästa, eller ska vi köra helt separata äventyr? Ska vi ha någon sorts "bas" eller område där rollpersoner hänger när de inte är med och äventyrar? Etc. Men det är inte akut, och jag tycker nog enklast möjliga lösning är bäst (dvs. helt separata äventyr med samma rollpersoner och kanske någon sorts bas eller område att utgå ifrån till en början åtminstone). Sedan behöver vi ha en uppdaterad lista över vilka äventyr som funkar att spela.
anth said:
Jag trodde basen var Frankrike... :)
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Upplägget låter klockrent. Jag är intresserad med reservation för att jag kommer att vara bortrest en del senare i höst.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Jag är med.

Jag kan också upprepa erbjudandet att ta vid som spelledare, med ett äventyr som åtminstone skulle passa för vår grupp av mer än lovligt förvirrade murder-hobo:s. (Givetvis öppet för alla hugade - men jag kan inte garantera att ni kommer att uppleva samma förvirring som vi gjorde. Ni kanske helt enkelt är bättre på att hajja vad som pågår...)
 

Owlbearpig

Bäst i Sverige på rollspel
Joined
22 Oct 2012
Messages
241
Är det möjligt att börja vecka 40 eller 41? Dags för en doodle?
chrull said:
doodle vore lämpligt. Eftersom jag just inte kan de veckorna :D
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Owlbearpig;n42496 said:
Är det möjligt att börja vecka 40 eller 41? Dags för en doodle?
Vecka 40 är en jättedålig vecka att börja. För då kan inte jag. Doodle låter som en typiskt bra idé.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Tänkte att vi kunde börja strukturera upp det här lite grann. Först och främst bör vi bestämma oss angående formatet.

Hur? Nu är vi ganska många så ett alternativ är "drop-in" där vi helt enkelt räknar med att alla inte kan dyka upp varje möte och det inte gör något att missa ett möte. Man kan också tänka sig parallella grupper, speciellt om det är ett äventyr som några läst men andra gärna vill spela. Det bästa är dock kanske att man, som Eksem hintar om i startinlägget, är med på ett äventyr och då försöker dyka upp dessa möten. Sedan kan man hoppa nästa äventyr om man har ont om tid.

När? Tänker mig att vi kör en kväll varje eller varannan vecka som under BTAM, det funkar bäst för min del i alla fall. Just tisdag är inte längre optimalt för mig, men måndag, onsdag och torsdag funkar alla fint.

Var? Vet ej, förslag någon? Diverse personers jobb?

Start? Första halvan av oktober?

Vad? Lamentations of the Flame Princess så klart! Vilket för mig till nästa del av mitt inlägg.

Här är en i princip komplett lista på alla LotFP-moduler som släppts genom åren. Jag har kursiverat de som inte passar så bra i en europeisk setting utan att behöva moddas markant och markerat hur gärna jag spelar dem (av de som passar i Europa som jag inte läst) med en siffra mellan 1-3, där 3 är högsta poäng. Har också markerat de äventyr jag läst eller spelat med (*).

SETTINGS OCH SUPPLEMENT:
Qelong
Weird New World
Vornheim

Carcosa
The Magnificent Joop van Ooms (*)
Isle of the Unknown (2)
People of Pembrooktonshire (bara NPC:er?)

ÄVENTYR:
The God that Crawls (3)
The Monolith from beyond Space and Time (3)
Death Frost Doom (3)
Death Love Doom (2)
The Grinding Gear (2)
Scenic Dunnsmouth (3)
Forgive Us (*)
No Dignity in Death: The Three Brides (1)
Tower of the Stargazer (3)
Thulian Echoes (3)
A Single, Small Cut (3)
Fuck for Satan (*)
Dungeon of the Unknown (2)
The Doom-Cave of the Crystal Headed Children (2)
Tales of the Scarecrow (2)
No Salvation for Witches (3)
Lamentations of the Gingerbread Princess (*)
Hammers of the God (1)

Det vill säga, de äventyr jag helst spelar som skulle passa i europeiskt 1600-tal är:
The God that Crawls
The Monolith from beyond Space and Time
Death Frost Doom
Scenic Dunnsmouth
Tower of the Stargazer
Thulian Echoes
A Single, Small Cut
No Salvation for Witches

Kan även tänka mig att spelleda det mesta, men det är så klart roligast att få spela äventyren först. :grin:
Arfert said:
Har ett antal av de där, som jag gärna spelleder! ;)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag kan spelleda samtliga LotFP-moduler men borde nog inte vara spelare i följande: :

The God that Crawls
Lamentations of the Gingerbread Princess
Death Frost Doom
Death Love Doom
Forgive Us
Tales of the Scarecrow
A Single, Small Cut

Vilket lämnar dessa som lämpliga att jag är spelare i:
The Grinding Gear
Scenic Dunnsmouth
No Dignity in Death: The Three Brides
Tower of the Stargazer
Thulian Echoes
Fuck for Satan
Dungeon of the Unknown
The Doom-Cave of the Crystal Headed Children
No Salvation for Witches
Hammers of the God
The Monolith from beyond Space and Time
Qelong
Weird New World
Vornheim
Carcosa
The Magnificent Joop van Ooms
Isle of the Unknown


Death Love Doom, The God that Crawls, Forgive Us, A Single Small Cut och Gingerbread Princess (fast den är nog inte lämplig just för frankrike...) skulle jag kunna spelleda om en timme om det krävdes eftersom jag redan har spellett dem minst en gång ganska nyligen.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Förövrigt så är jag grymmt sugen på att spelleda Scenic Dunnsmouth och No Salvation For Witches, men NSFW tror jag inte är att rekommendera direkt efter BTAM eftersom det verkar finnas vissa likheter. Men körs det lite annat emellan så är det nog bara att köra.
 
Top