Nekromanti Dessa dungeons

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Kanske jag sparkar i myrstacken nu, men jag tycker mig se på forumet att dungeons (miljön, inte spelet) är det värsta som finns.

Min fråga är: vad är dåligt med det och hur skulle man kunna göra det bra?

Ska tilläggas att jag har inte spelat i någon sådan miljö på kanske 10 år (i bordsrollspel), men jag minns dem som nåt av det mest intressanta. Och när jag tänker på t.ex. Skyrim var Dwemer ruinerna något av det mest fascinerande, förutom dock att äventyren som utspelade sig där hade kunnat vara fler/bättre. För att inte nämna Blackreach (lite spoiler, det är därför jag inte förklarar det närmre).

Så, ge mig vad som är dåligt med dungeons och hur man skulle kunna göra dem bra.

Tack ????
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Bara för att förtydliga menar jag inte specifika spel, utan miljön som sådan i diverse bordsrollspel ????
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,016
Location
Ludvika
Jag är väldigt nyfiken. Vad är det på forumet som har gett dig det intrycket? Vilka trådar är det som dissat dungar så mycket?
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Har ingen specifikt i huvudet, bara ett samlat intryck jag fått. En tråd där det togs upp bland annat var "Jag är bara så trött på..." Eller vad tråden nu heter ????

Sen har jag hört IRL också "Inga dungeons, det gjorde man när man var 12" men jag har aldrig fått en förklaring på varför dom är dåliga.

Men det kan ju också vara något jag inbillat mig, är ju helt subjektivt hur man tolkar in saker ????
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,737
Location
Eskilstuna
Jag ogillar dungeons starkt, men gör mitt bästa för att inte döma de som gillar det. Gillar inte fotboll, Melodifestivalen eller grönsaker heller, men det är ju bara subjektivt.

Om du gillar dungeons ska du inte lyssna på oss grottkritiker. Däremot är det ju supervettigt att efterfråga tips på hur man gör det ännu bättre! Där är dock jag inte rätt person att hjälpa till. :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,601
Dåliga spelledare gör dåliga dungeons precis som de gör allt annat dåligt. Bra dungeons är bäst.
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Allting är givetvis personlig smak etc, men jag skulle säga att dungar är utmärkta när du vill spela, men ger väldigt lite utrymme för faktiskt ROLLspel, eftersom de flesta interaktioner är antingen på formen "mitt svärd/yxa/magiska boll mot din sköld/rustning/hud" eller "lös det hör pusslet (där spelarnas intelligens och fiffighet spelar roll, inte deras karaktärers)".
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Hmm, intressant att höra att många verkar vara positivt inställda, kanske inte var så illa som jag tolkade det ???? Trodde jag var en relik från 90-talet där ett tag ????
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
Det dåliga med dungeons är att de kan kännas väldigt konstgjorda... Att de inte skapats för något annat ändamål än att vara ett ställe för äventyrarna att utforska.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Caligo;n238686 said:
Det dåliga med dungeons är att de kan kännas väldigt konstgjorda... Att de inte skapats för något annat ändamål än att vara ett ställe för äventyrarna att utforska.
Men det kan man väl säga om de flesta saker i rollspel?

"Det dåliga med vampyrer i rollspel är att de känns så konstgjorda"

"Det dåliga med magi i rollspel är att det känns så konstgjort"

"Det dåliga med strid i rollspel är att det känns så konstgjort"

"Det dåliga med rymdresor i rollspel är att de känns så konstgjorda"

...
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Makaron;n238661 said:
Allting är givetvis personlig smak etc, men jag skulle säga att dungar är utmärkta när du vill spela, men ger väldigt lite utrymme för faktiskt ROLLspel, eftersom de flesta interaktioner är antingen på formen "mitt svärd/yxa/magiska boll mot din sköld/rustning/hud" eller "lös det hör pusslet (där spelarnas intelligens och fiffighet spelar roll, inte deras karaktärers)".
Har legat mig igenom hela The Lost City så nja!!
PS Usamigaras-gänget var hetast?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
För min egen rent subjektiva del så är problemet med dungeons att de mestadels finns i fantasyspel och att jag inte gillar fantasyspel. Och jag har inte sett jättemånga sätt att göra motsvarande i nutid eller framtid som jag rent subjektivt personligen inte upplevt som krystat.

Däremot är välskapade dungeons, med fokus på player skill och utforskning snarare än på strid, något som skulle kunna få mig att ha hyfsat kul trots att spelet är fantasy. Då ligger ju fokus på miljön, inte på min trista rollperson (och ja, jag tycker att fantasyrollpersoner generellt är trista. För att fantasy och medeltid är trista. Trista miljöer, trista kläder, trista ideal, trist teknologinivå, trist kultur). Och jag gillar alltid en möjlighet att få vara smart. Eller att få försöka vara smart.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Dungeons har sina för- och nackdelar.

Fördelarna är att det ger en avgränsad domän med det underförstådda villkoret för spelet att det är här det utspelar sig. Det låter SL koncentrera sig på att göra en bra dungeon, i stället för att göra massvis med halvdana saker. Det ger också (oftast) tydliga valmöjligheter vilket renodlar spelupplevelsen.

Nackdelarna är att det är en ganska konstgjort "spelig" miljö. Det kan också leda till ett överdrivet fokus på spelaspekterna strid och utforskning, till förfall för interaktionen ("grottröj").

Men på det hela taget är det en smaksak - vissa gillar dungeons, andra inte. Man kan också ha olika smaker vad gäller sorters dungeons - stora mega-dungeons som i Return to the Temple of Elemental Evil (där den primära dungeonen utgör kanten på en vulkankrater, med över 200 beskrivna rum) eller mindre, mer fokuserade, dungeons som i Red Hand of Doom (där alla dungeons är på mindre än 20 rum) där dungeonen mer agerar som kulmen på annat äventyrande.
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Kan väl säga vad jag gillar med dungar så jag inte gör samma fel som en del jag talat med (IRL alltså).

Vad jag finner fascinerande med dungar är att de är så perfekta avbrott från det vanliga. T.ex. under mark kan det se helt annorlunda ut mot hur det ser ut ovan mark, som Dwemer ruins i Skyrim. Sen så är de ju som gjorda för mysterier. Några av de mest intressanta mysterier jag upplevt har skett i gamla bortglömda djup. Sen kittlar det ju nerverna också. Du kan inte hoppa på en häst och ta till flykt hursomhelst, utan du måste vara mer försiktig så du inte plötsligt står där med ryggen mot väggen. ????
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,986
Location
Göteborg
anth;n238690 said:
Men det kan man väl säga om de flesta saker i rollspel?

"Det dåliga med vampyrer i rollspel är att de känns så konstgjorda"

"Det dåliga med magi i rollspel är att det känns så konstgjort"

"Det dåliga med strid i rollspel är att det känns så konstgjort"

"Det dåliga med rymdresor i rollspel är att de känns så konstgjorda"

...

Jag menar att en bra dungeon skall ha en bra anledning att vara där. Tex en gammal gruva, dvärgstad, fängelse etc..
Ett dåligt exempel är "byggdes av en knäpp magiker" och nu befolkas av slumpvisa monster.

De exempel du tog upp har lång tradition i vår kultur.
 

Jouna

Veteran
Joined
19 Jul 2016
Messages
56
Krank, jag vet att du innerst inne gillar fantasy, du behöver inte låtsas ????

Staffan: Ja det är ju den stora fördelen, lättare att hantera som sl. Och är det nånstans man verkligen kan berätta en historia så är det i en dunga. Dock är nackdelen som du säger, det är svårt att komma ifrån "grottröjet", inte omöjligt, men svårt. Däremot kan det också vara roligt om resten av äventyret är av det långsammare slaget. En chans att släppa ner håret så att säga ????
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Caligo;n238700 said:
Ett dåligt exempel är "byggdes av en knäpp magiker" och nu befolkas av slumpvisa monster.
Jag benådar dessa stilsäkra magiker och deras ologiska monsternästedungor!
 
Top