Tridentinus_UBBT
Veteran
- Joined
- 14 Feb 2009
- Messages
- 69
Håller på att få lite mer struktur på mitt långtidsprojekt Oscariana, rollspel i det oscarianska Stockholm, d v s 1872-1907. När jag senast - för ganska exakt ett år sedan - presenterade projektskissen i den här tråden pekade de flesta av svaren på att jag inte riktigt visste vad jag var ute efter. Vilket givetvis stämde. Projektet spretade kraftigt av entusiastisk glädje över en setting som kändes oerhört inspirerande, med följden att jag ville ha med allt.
Efter att ha funderat fram och tillbaka har jag kommit till slutsatsen att det jag är ute efter är ett spel där rollpersonerna, som undantagslöst är hämtade ur den övre medelklassen och lägre överklassen, efterhand blir alltmer desillusionerade. På ytan är det oscarianska Stockholm en glättig, punschfryntlig stad, men skrapar man bara så lite hittar man sociala orättvisor och fattigdom, gräver man så möter man organiserad brottslighet och perverterade ritualer, och gräver man riktigt djupt stöter man på manifesterad ondska i form av varelser ingen trodde fanns.
Jag vill helt enkelt (om det nu är så enkelt) att rollpersonerna skall börja som naiva idealister med präktiga hjälteideal, vartefter tiden går utveckla en allt mörkare syn på tillvaron och sluta som fullständigt desillusionerade antihjältar. Kopplat till detta är förstås att det under resans gång går från att ha höga moraliska anspråk till en situation där de kastat de flesta av sina höga ideal på samhällets soptipp.
Problemet är bara att jag har svårt att fixa ihop en mekanik för att lösa detta med desillusionen. Mekaniken måste kunna ta hänsyn till så skilda företeelser som att att rollpersonerna inser att kvinnor i det sena 1800-talets Sverige faktiskt är förtryckta till att varulvar faktiskt existerar eller att kungen är en mekanisk robot.
Sannolikt har någon uppfunnit hjulet redan, men jag är alltför dåligt insatt i de senaste tjugo årens rollspelsutveckling för att veta var jag skall leta. (Det närmaste jag kommer är CoC:s san-system...) Följaktligen anser jag det vara en god idé att jag vänder mig till detta eminenta forum för råd och tips.
Finns det någonstans en mekanik som hanterar det jag efterfrågar eller finns det någon här som har idéer?
Tridentinus, som undrar varför han blir extra rollspelsentusiastisk i månaden februari
Efter att ha funderat fram och tillbaka har jag kommit till slutsatsen att det jag är ute efter är ett spel där rollpersonerna, som undantagslöst är hämtade ur den övre medelklassen och lägre överklassen, efterhand blir alltmer desillusionerade. På ytan är det oscarianska Stockholm en glättig, punschfryntlig stad, men skrapar man bara så lite hittar man sociala orättvisor och fattigdom, gräver man så möter man organiserad brottslighet och perverterade ritualer, och gräver man riktigt djupt stöter man på manifesterad ondska i form av varelser ingen trodde fanns.
Jag vill helt enkelt (om det nu är så enkelt) att rollpersonerna skall börja som naiva idealister med präktiga hjälteideal, vartefter tiden går utveckla en allt mörkare syn på tillvaron och sluta som fullständigt desillusionerade antihjältar. Kopplat till detta är förstås att det under resans gång går från att ha höga moraliska anspråk till en situation där de kastat de flesta av sina höga ideal på samhällets soptipp.
Problemet är bara att jag har svårt att fixa ihop en mekanik för att lösa detta med desillusionen. Mekaniken måste kunna ta hänsyn till så skilda företeelser som att att rollpersonerna inser att kvinnor i det sena 1800-talets Sverige faktiskt är förtryckta till att varulvar faktiskt existerar eller att kungen är en mekanisk robot.
Sannolikt har någon uppfunnit hjulet redan, men jag är alltför dåligt insatt i de senaste tjugo årens rollspelsutveckling för att veta var jag skall leta. (Det närmaste jag kommer är CoC:s san-system...) Följaktligen anser jag det vara en god idé att jag vänder mig till detta eminenta forum för råd och tips.
Finns det någonstans en mekanik som hanterar det jag efterfrågar eller finns det någon här som har idéer?
Tridentinus, som undrar varför han blir extra rollspelsentusiastisk i månaden februari