Designtråd: Fröken riddaren och djävulen

8436F15F-40A3-429C-91A2-D014C75DE40D.jpeg
Aisla Vaile föddes av en ogift mor som hade haft en affär med en av de gifta stormännen i byn hon bodde i. För att undvika en skandal såg stormannen till att Aislas mor dömdes för hor till att uppfostra flickan i ett av kyrkans arbetshus. Så Aisla och hennes mor låstes in av kyrkan i ett arbetshus med andra kvinnor och barn i liknande situationer. Där tvingades Aislas mor arbeta hårt under dåliga förhållanden under översynen av grymma munkar och nunnor som piskade de som arbetade för långsamt eller svimmade från bristen av mat. När Aisla fyllde fem tvingades också hon arbeta under samma förhållanden.

När Aisla var sexton år gammal arbetades hennes mor till döds. Samma dag passade prästen som drev arbetshuset på att berätta för Aisla att hon aldrig skulle bli släppt därifrån, flickorna som växt upp där ansågs för dränkta i sina mödrars synder. Men han antydde att hon kunde få bo under bättre förhållanden om hon gjorde vissa saker för honom.

Det var dagen då Aisla stal en kniv och en nyckel innan alla stängdes in i sina celler på natten. När alla somnat smög hon upp, gick från rum till rum, skar halsen av varenda munk och nunna som arbetade där innan hon blodigt kastrerade prästen som hon lät blöda till döds. Aisla släppte sedan ut alla de andra fångarna ur sina celler innan hon rymde ut i mörkret till en värld hon aldrig känt.

Där ute, vid en vägkorsning, träffade hon djävulen i formen av en omöjligt vacker adelsdam. Djävulen var intresserad av Aisla och såg potential i flickan. I utbyte mot Aislas trohet och tjänst som riddare åt helvetet så skulle djävulen se till att ingen någonsin kunde låsa in henne igen. Nu tjugo år senare är hon en av djävulens mest erfarna tjänare i den dödliga världen.
Utseende: Kort, nätt, grönt hår och bruna ögon. Människa med genasi blod.
Förmågor: Aisla kan inte stoppas. Hon kan gå rakt genom väggar eller svärd, över hav, klättra rakt upp genom byggnader och ner genom berg. Hon är också en erfaren riddare, administratör, ledare och härförare.
Personlighet: Kall, hård och sammanbiten. När våld kommer är det från ingenstans och med fruktansvärd intensitet.
Mål: Bränna världen som mördade hennes mor. Se den sista prästen strypas med tarmarna från den sista kungen. Dränka himlen i blod.
Djävulen: Aisla vet att djävulens enda mål är att föra krig mot himlen. Det är inte Aislas krig egentligen. De är allierade… Just nu.
Nackdel: Kan inte hålla sig från att berätta sina planer om hon provoceras.
Hantlangare: Har ett noggrant uppbyggt nätverk av spioner och lönnmördare.
Särskilda följeslagare: Den röda bönsyrsan, en ökänd lönnmördare vars ansikte ingen som överlevande har sett. - Doktor Mortial, en alkemist specialiserad på gift och gaser.
 
Altari är en sömnig liten by där äppelkindade barn leker i utkanten av skogen, man odlar bredvid eller fiskar i floden Al som förutsägbart rinner förbi, man träffar sina grannar på den lilla torgmarknaden och man är stolta över den lokala varianten av äppelcider.
Av de sju byarna i Stjärnljus är Altari den minsta och den minst anmärkningsvärda. Under riddaren vrede är ytan densamma men något märkligt pågår under den. Märklig musik hörs på natten, vissa av stadens invånare verkar behöva lära sig att gå eller prata på nytt, och många verkar skynda omkring i svarta kåpor runt mörkrets inbrott.
Befolkning: Människor, halvlingar och demoner frammanade i byns hemliga riter till att bo i de utvalda bland byns invånare.
Estetik: Platsen där inget går fel, små pepparkaksstugor, anlagda trädgårdar.
Tillgångar: Demoner, gift och äppelcider

Viktiga platser i Altari
Hansdotters källare: I den stora källarsalen finns ett svart altare där demonerna kallas upp för att bo i de frivilliga vilket sedan kan låta demoner röra sig fritt i den dödliga världen.
Hattmakarens verkstad: Den gamla verkstaden för att behandla kvicksilver har byggts upp till ett industriellt lab där Doktor Mortial skapar kemiska vapen.
Medborgarhuset: Har byggts om till en en skola för att lära upp spioner och lönnmördare.

Äventyr i Altari
Kartlägg vem från staden som är spioner.
Stjäl motgiftet till ett av Doktor Mortials gifter.
Jaga bort ett sjöodjur från floden Al.
Driv ut demonen ur någon
 
IMG_1198.jpeg
Tova Sol föddes med den naturliga förmågan att använda magi, en eftertraktad kvalité som många härskare skulle vilja att deras arvingar besatt. Så när hon blev gammal nog såldes hon av sin familj till den stora shahens harem. Ett liv i slaveri, men i alla fall väldigt bekvämt slaveri med möjligheter till frihet och rikedmon. Men det blev inte så för två dagar efter att hon anlände till haremet så dog shahen av en plötsligt hjärnblödning. Detta gjorde att hon var en del av den traditionella begravningen för en shah, att begravas levande med honom.

Tova försökte ta sig ur situationen med hjälp av sin magi. Hon brände en eunuck och två soldater till döds under flyktförsöket. Men hon var en ung, oerfaren svartkonstnär så hon blev snart fångad, slagen i kedjor och inmurad med de andra konkubinerna i shahens grav.

Tova fann sig alltså döende i en grav där hon var menad att bli den eviga sexslaven åt ett lik. Det var då djävulen kom till henne. I utbyte mot Tovas trohet och tjänst som riddare åt helvetet så lovade djävulen henne att ge henne livstiden av magisk utveckling hon blivit berövad. 100 år av erfarenhet på en gång. Tova accepterade det avtalet.

Tova sprängde shahens grav från insidan med sin nyfunna makt och räddade de andra konkubinerna. De bad henne att ta över shahens land och skapa rättvisa där. Men Tova nekade dem och sade att det inte var hennes plikt. Istället regnade hon brinnande berg över shahens huvudstad medan hon red iväg över himlen på en flygande kärra dragen av brinnande hästar.

Utseende: Aasimar, lång, kurvig, platinablont hår och silvriga ögon, blå tänder och fingernaglar.

Förmågor: En av världens mäktigaste och mest erfarna svartkonstnärer. Trollformler som orsakar massiv ödeläggelse. Kan hålla ett svärd och rida en häst för syns skull men är annars inte mycket av en riddare.

Personlighet: Brutal, löser alla problem så direkt som möjligt oavsett hur mycket skada det orsakar. Tänker aldrig på ett problem i mer än sju andetag innan hon agerar.

Mål: Pengar, fitta, krig och makt.

Djävulen: Det kommer komma en tid när helvetet har en ny regent på tronen. En regent som heter Tova Sol. Men just nu behöver hon djävulen så att de tillsammans kan ta över världen.

Nackdel: Skjuter först, tänker efter sist.

Hantlangare: Golems av alla olika typer, från lera till adamantium. Mest kött golems. Golemsen Tova skapar är formade som djur eller monster (mest hundar). Människoformade golems känns för myclet som slaveri för henne och det väcker dåliga minnen.

Särskilda följeslagare: Lasoris, en adamantium golem formad som en drake och kan andas laserstrålar. - Skräp, en hundformad bengolem gjord från shahens skelett.



Canis gjorde motstånd mot djävulens övertagande av Stjärnljus. De såg med fasa sina manliga vänner och släktingar dras ner i helvetet på Fröken Kers order. Så de plockade upp vapen och försökte göra uppror mot Aftonljus tron. Då skickades Tova för att stoppa dem och sätta ett exempel. Hon regnade syra och meteoriter över byn tills bara ruiner och lik kvarstod. Sedan rörde hon sig in med sina golems för att skörda råmaterialet lämnat kvar i ruinerna. Människorna och djuren blev kött- eller bengolems. Husen blev stengolems och sedan började de gräva upp marken för att skapa lergolems.

Befolkning: Golems.

Estetik: Ett dagbrott rakt ner i marken. Den enda byggnaden här är Tovas torn av magisk kristall

Tillgångar: Golems.


Viktiga platser i Canis
Polygonen: En omöjlig skapelse som hänger i luften anknuten till tornet med en trappa som inte kan hålla dess vikt. Här håller Tova på att skapa sin mäktigaste golem någonsin, Plutoniumgolemen som dödar genom att finnas.

Spegelsalen: 1001 speglar som var och en håller den fångade själen från en av Tovas fiender.

Skolan: I mitten av tornet bor Tovas lärjungar, unga svartkonstnärer som djävulen rekryterar för henne att träna men som mest får klara sig själva.


Äventyr i Canis
Stjäl ritningarna för att skapa en bengolem.

Förhandla med Tova Sol om att köpa en golem.

Sabotera skapandet av Plutoniumgolemen.

Rädda någons själ från spegelsalen.
 
F3D1F653-3027-4E57-A741-5BC20128C795.jpeg
Ofelia Rebecka Tistelkvist är en tempelriddare i cybiternas nunneorden. Hon lämnades som nyfödd på trappan till klostret, växte upp där, älskar himlen, älskar sin nästa, studerade hårt, tränade hårdare, blev invigd i nunneorden, åkte på korståg, blev dubbad till riddare, kom hem, vandrar sedan dess land och rike runt på jakt efter ondska att besegra.

Ofelia är ett PROBLEM för djävulen. Hon förefaller omöjlig att stoppa! Onda drakar, hydror, troll, svartkonstnärer, fallna riddare och demoner möts alla av samma sak. Ofelia som skriker ”JAG KOMMER INTE STÅ UT MED ELLER FRESTAS AV ONDSKANS MAKTER!” varpå hon kanaliserar himlens rättmätiga vrede genom sitt svärd och hackar förbrytaren framför henne i blodiga stycken. Djävulen kan inte döda henne. Och nu har djävulens främsta orakel alla sagt samma sak, om Ofelia slåss mot Stjärnljus kommer djävulens sida att förlora.

Så djävulen insåg att hennes enda alternativ var att få över Ofelia på hennes sida. Så hon erbjöd land, hon erbjöd rikedom, hon erbjöd makt, hon erbjöd älskare, hon erbjöd ungdom, hon erbjöd magi och hon erbjöd allt annat hon kunde tänka sig skulle kunna vara lockande. Och Ofelia bad henne dra åt helvete.

Det här var när Arabella gick till Ofelia. Arabella berättade att hon var den rättmätige arvingen som höll på att få sitt rike stulet genom orättvisa och förtryck. Hon bad om tempelriddarens hjälp med att ta tillbaka riket, stå upp för orättvisorna samt skydda kvinnorna och barnen i Stjärnljus. Ofelia såg inte hur hon skulle kunna säga nej till det men gjorde det helt och håller klart att hon inte var i tjänst åt djävulen utan endast till Arabella. Och så kom det sig att Ofelia tjänar Aftonljus tron.
Utseende: Människa. Blont hår och svarta ögon. Bär en slöja över nedre delen av ansiktet.
Förmågor: Är en mäktig tempelriddare och mästerlig fäktare.
Personlighet: Trubbig på gränsen till att vara otrevlig, vill alltid göra det rätta, är bildad men inte särskilt smart, har en vilja av järn.
Mål: Göra gott.
Djävulen: Kan dra åt helvetet. Men om hon den här gången råkar befinnas sig på den rätta sidan behöver det inte prioriteras att dräpa henne.
Nackdel: Vill inte egentligen vara i den här situationen alls men ser att hjälpa Arabella som den rätta saken att göra. Och det är VIKTIGT att göra det rätta.
Hantlangare: Inga, Ofelia gör den här grejen själv.
Särskilda följeslagare: Sin högra knytnäve och hennes vänstra knytnäve.
 
Alphard, som ligger i skuggan av Aftonljus, är hem åt Stjärnljus hantverkare, konstnärer, musiker och skådespelare. De som söker att få uppträda vid hovet och de som vill få dekorera slottet. Varje månad på dagen då det är fullmåne väljs ett enda bidrag som accepteras av slottet. Vissa har arbetat i Alphard hela sina liv men har aldrig fått något valt att bli en del av slottet. Den enda skillnaden under den nya regimen är att konsten och uppträdandena har blivit mer djärva och extrema. Nu är ju domaren inte en tråkigt religiös riddare utan djävulen!

Befolkning: En majoritet dvärgar och gnomer med en tredjedel människor samt en liten grupp alver.

Estetik: Excentriska hus täckta av vackra detaljer, statyer spridda över hela byn, väggar helt täckta av tavlor. Resterna av bidrag till tävlingen som slottet inte valde.

Tillgångar: Skönhet, hantverkare, artister och musiker.


Viktiga platser i Alphard
Gröna Häxan: En pub där alla världens droger finns tillgängliga och muntert inmundigas. Poeter och andra av de ondare eller mer kaotiska konstnärstyperna framför verk som hyllar djävulen närhelst på dygnet.

Ofelias lägenhet: Ofelia har vägrat bo i den gamla riddarens stora herrgård och har istället gjort om den till bostäder till de fattiga. Istället bor hon i en enkel lägenhet, med resultatet att kön till den lägenheten för att prata med härskaren ofta slingrar sig ner för gatan.

Arenan: En magisk kammare skapad av djävulen där konstnärer duellerar medan en publik hejar på dem och satsar pengar. Två konstnärer går in och skapar eller framför något. Det kan vara samma konstart eller olika, författare kan duellera dansare. Den som är sämre dör och vinnaren absorberar magiskt deras talang.


Äventyr i Alphard
Duellera en hatad rival i arenan.

Övertyga Ofelia om att hon är på fel sida.

Skapa något som blir valt till slottet av djävulen.

Kidnappa en konstnär som är efterlyst i ett närliggande kungarike för hennes satirer.
 
Aftonljus
När äventyrarna samlat de sju nycklarna och stiger in i slottet Aftonljus finner de att slottet är fullt av aktivitet, men helt utan liv. Slottets möbler, verktyg, golv, lådor, lyktor och liknande har alla kommit magiskt till liv. Slottet fortsätter utan männen som en gång bodde och arbetade där. Om äventyrarna försöker interagera med de levande föremålen kommer de antingen anfalla dem, ifall äventyrarna försöker stoppa dem från att göra sin uppgift, eller kommer bara röra sig ur vägen för dem. Varenda sektion av slottet, från de alkemiska laboratorierna till stallen, fortsätter och hålls i perfekt skick genom magi.

Arabella och djävulen kommer att varnas av slottet när äventyrarna kommer in genom porten. De kommer göra sig redo och möta dem i Aftonljus tronsal (så länge inte äventyrarna tvingar dem att komma och möta dem någon annanstans, så som ifall de försöker bränna ner slottet). Arabella klädd i sin rustning och djävulen i en vacker röd klänning.

Mötet kan gå på flera olika sätt beroende på vad äventyrarna väljer att göra. Arabellas mål är att rekrytera äventyrarna till Aftonljus sida genom att övertyga dem om att hennes sak är den rätta. Hon kommer särskilt försöka övertyga äventyrarna om att som kvinnor sittee de alla i samma båt. Djävulen kommer försöka fresta dem till Aftonljus sida med löften om makt, frihet eller andra saker de suktar efter.

Arabella kan övertygas att ge upp Aftonljus tron om äventyrarna har starka argument och framför dem skickligt. Hon är inte mottaglig för argument som bygger på skam eller den gamla samhällsordningen. Hon kommer dock inte göra det om inte hennes fru, djävulen, också övertygas.

Djävulen kan övertygas om att ge upp Aftonljus och männen som dragits ned i helvetet endast i utbyte mot något av lika värde. Som tur är accepterar hon äventyrarnas eviga tjänst som riddare för helvetet som ett sådant utbyte, äventyrarna har ju tagit sig ända hit vilket bevisar deras värdighet. Äventyrarna kan också blidka henne med något annat väldigt dyrbart.

Det går också att lösa situationen på ett sätt som upphäver djävulens magi, tar tillbaka Aftonljus och befriar männen som dragits ned i helvetet. Detta är genom att få äktenskapet mellan Arabella och djävulen officiellt annullerat. Den enda applicerbara grunden för detta är otrohet vilket innebär att äventyrarna måste förföra och ha sex med Arabella och/eller djävulen.

Det finns också en chans att utmana djävulen i någon form av spel eller tävling. Sådant har djävulen svårt att motstå. Insatsen spelarna satsar måste dock vara substantiell nog för djävulens smak. Alla spel som baseras på ren tur vinner djävulen direkt ty hon är prinsen över spel och dobbel. Det går att besegra henne i en utmaning genom skicklighet, men det är svårt för hon är enormt skicklig på allt. Fusk är den säkraste vägen mot seger.

Om konfrontationen slutar i strid kommer djävulen förvandla sig till en omöjligt gammal och stor röd drake medan Arabella helt enkelt drar sitt svärd. De båda slåss tillsammans i det att djävulen driver äventyrarna in i Arabellas svärd medan Arabella pressar samman äventyrarna så att drakens eld kan träffa dem alla på en gång. Arabella rör sig så snabbt att hon i praktiken teleporterar vart som helst på slagfältet. Hennes slag är som blixtar mot en kyrkklocka i styrka. Arabella kommer att sikta in sig på att slakta svaga men farliga äventyrare först, såsom magiker eller lönnmördare, medan djävulen kommer låsa ned riddare och andra kämpar på frontlinjen.

Om djävulen dödas i strid skickas hon bara tillbaks till helvetet i 1T100 år. Om djävulen och Arabella båda dödas befrias Stjärnljus från djävulens magi varpå män återigen kan stiga in i ridardömet utan att dras ned i helvetet. De män som redan har dragits ned i helvetet befrias dock inte,
 
Helvetet är tomt, alla djävlarna är här: Slumpmöten i Stjärnljus
När äventyrarna reser mellan byarna eller till slottet i Stjärnljus kan de stöta på följande slumpmöten. Slå 2T6 på tabellen eller välj fritt.

2: En grupp av 3T6 kvinnliga banditer som är goda religiösa kvinnor med kaparbrev från kyrkan. Att råna och mörda djävulens folk är ju att tjäna himlen. De är utrustade med stora sköldar som de kan sätta ner i marken för att skapa en tillfällig barrikad och armborst samt gevär. Kommer äventyrare in i närstrid med dem detonerar de bombvästar fyllda med krut och alkemiskt eld medan de skriker ”HIMLEN VILL DET!”.

3: En vild demon som inte kan hålla sig. Den rör sig runt förklädd till en svart nunna tills någon kommer för nära. Då förvandlas den till sin sanna form där den är eld och skugga med vingar som dränker ut solen. Den anfaller med sitt enorma brinnande svärd, sin omöjligt långa piska av hård syra samt med satanisk magi.

4: 1T100 menader, vilda och galna kvinnor ingen kan resonera med. De har fallit in i ett extatiskt tillstånd från att ha tagit del av djävulens mysterium. De löper amok i en vild orgie av sex, våld, hädelse och självstympande. De sliter alla de stöter på i stycken under sin orgie. De är nakna eller klädda i hjortskinn och bär klubbor av trä.

5: En häxa som reser omkring i ett omöjligt stort föremål som fått djurben. Allt från stugor med fågelben till svampar med spindelben. Häxorna är själaglada över djävulens seger och är på väg för att bosätta sig i en av byarna. De säljer magiska föremål till listpris.

6: Kvinnliga flyktingar från resten av världen som kommit till Stjärnljus för att komma undan män eller för att få chansen att bygga sig bättre liv.

7: En kvinnlig präst! Hon är den präst som vigt djävulen och Arabella. Nu letar hon efter en bra by att bygga en kyrka i. Så länge hon reser med äventyrarna har de advantage till alla slag som går mot himlens lagar.

8: En ångstridsvagn byggd av dvärgarna och gnomerna i Alphard. De tänkte att om de band en eld demon djävulen gav till dem i stridsvagnen så skulle den kunna köra för evigt utan bränsle. Tyvärr har detta gjort stridsvagnen självmedveten och den löper nu amok.

9: Världens bästa tjuv, Milana De List, smyger sig på äventyrarna eller pratar distraherande med dem. Hon stjäl ett föremål från var och en av dem.

10: En vandrande kör av spöken bestående av 18 medelålders kvinnor som börjar följa efter äventyrarna och sjunger om allt de gör. Kören är omöjlig att skada. De lämnar bara äventyrarna ifred om de hittar någon eller något mer spännande att följa efter och sjunga om.

11: Bombardement av enorma stenar regnar från himlen. De är avfyrade från utanför ridardömets gränser för att anfalla djävulens regim men är inte särskilt bra riktade.

12: En ond drake.

BEBBD17D-00CD-487A-8F9B-D380D61482EC.jpeg
 
Spellista med inspirerande musik:
Throw yourself to the sword - Die Spitz

Sympathy for the Devil (Cover) - Sara Loera

Cum junkie - Genitorturers

Hydrogen Metal (Cover) - Alex Yarmak

Sleep Now in the Fire (Cover) - Brass Against feat.Sophia Urista

King - Florence + The Machine

I use my powers for evil - Lesbian Bed Death

She calls me daddy - KING MALA
 
Back
Top