Nekromanti Descent - är det som rollspel fast ändå inte?

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Ni som spelat brädspelet Descent, kan det jämföras med ett figurdrivet rollspel och är det isåfall inte bättre att helt enkelt spela ett riktigt rollspel istället? Vilka för och nackdelar ser ni i jämförelsen mellan rollspel och Descent?

Jag har tidigare spelen från D&D: Castle Ravenloft, mf - och även om dessa som Descent också har rollspelsinslag, så tyckte jag det ändå fanns något unikt i detta spel som skiljde sig från rollspel - då alla spelarna kan delta och man inte behöver en spelledare.

/Eagle
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
NEJ. Inte ett rollspel.

Descent är kul! Men i rollspel så tävlar inte spelledaren mot spelarna utan alla ska ha lika kul på samma villkor. I Descent så är spelledaren en ondskefull Overlord som ska försöka döda spelarnas karaktärer så snabbt och effektivt som möjligt. Det är jätteroligt att vara overlord och försöka döda spelarna, men det är verkligen inget rollspel. Eller, om du tycker att ett levelsystem och jakt på skatter räcker för att det ska vara ett rollspel så är det det. :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Recca said:
NEJ. Inte ett rollspel.

Descent är kul! Men i rollspel så tävlar inte spelledaren mot spelarna utan alla ska ha lika kul på samma villkor.
Jag ser inte riktigt att ett tävlingsmoment skulle diskvalificera ett spel från att vara rollspel. Exempelvis skrev jag ett salongsdeckarrollspel med tävlingsmoment i Dogmautmaningen för urlänge sedan med avseende att användas på fester. Här på forumet finns även varulvspelet, också ett rollspel med tävlingsmoment.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Tja, för mig är skillnaden mellan Descent och det sätt jag spelleder D&D4 på ungefär att Descent har enklare regler, färdiga karaktärer, och tydligare spelregler för SL.

Är det ett rollspel? Nej, det tycker jag inte.

Varför? För att det inte kallar sig för rollspel.

//Krank, lätt som en plätt.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Krille said:
Recca said:
NEJ. Inte ett rollspel.

Descent är kul! Men i rollspel så tävlar inte spelledaren mot spelarna utan alla ska ha lika kul på samma villkor.
Jag ser inte riktigt att ett tävlingsmoment skulle diskvalificera ett spel från att vara rollspel. Exempelvis skrev jag ett salongsdeckarrollspel med tävlingsmoment i Dogmautmaningen för urlänge sedan med avseende att användas på fester. Här på forumet finns även varulvspelet, också ett rollspel med tävlingsmoment.
Jaha jaha. Men det är inte ett traditionellt rollspel i någon mening och egentligen inte ett rollspel enligt min definition. Sedan kanske det kan finnas ett tävlingsmoment, men jag tycker det är skillnad mellan "spelledaren vill döda spelarna" och "alla mot alla!"
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Recca said:
Jaha jaha. Men det är inte ett traditionellt rollspel i någon mening och egentligen inte ett rollspel enligt min definition. Sedan kanske det kan finnas ett tävlingsmoment, men jag tycker det är skillnad mellan "spelledaren vill döda spelarna" och "alla mot alla!"
Tävlingsmoment kommer ju såklart att finnas, men liksom i Mansion of Madness är det ju, som Recca säger, en klar skillnad i "mörda alla motståndarna" och "driva en intressant plot/story/äventyr framåt". Målet för en SL, till och med i en dungeon crawler typ av rollspel, bör ju inte vara att få kål på spelarna omedelbums?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Descent känns mycket hetsigare och stressigare en rollspel. "Spelledaren" får nya resurser att jävlas med varje runda, så allt måste gå sjukt snabbt. Sedan är det också lite tråkigt att det inte (åtminstone inte i grundvarianten) finns något ordentligt "kampanjläge" -- grottorna är balanserade så att man börjar med grundutrustning och slutar med riktigt feta prylar. Det hade varit roligare om man hade kunnat spela samma karaktär flera omgångar och ta med sig utrustning.

Med detta sagt är det fortfarande ett roligt spel, men det kliar inte riktigt rollspelsklådan (även om man, så klart, kan rollspela lite från och till -- jag minns något tillfälle då min gubbe bestämde sig för att se upp till Dantes gubbe som någon form av fadersfigur och greps av svår ångest när han förtrollades och slog honom).
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Det jag funderade på var om Descent egentligen tillför något unikt, eller om det just var som du säger, en sorts D&D 4ed, i en annan förpackning, och då kan man ju lika gärna spela rollspel Eon eller dylikt med spelgänget. Fast om Descent har en mer taktisk känsla som ett figurspel så är det ju en annan sak. Ska jag välja på att vara spelledare till Descent eller att vara spelledare till ett riktigt rollspel så förmodar jag att det är roligare att vara spelledare till rollspel, där spelare och spelledare har fria händer att skapa handlingen. Å andra sidan kanske Descent kan vara ett bra sätt om man inte vill planera i förväg utan bara sätta sig ner och spela och där betoningen ligger på taktiska förflyttningar av figurer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,476
Location
Helsingborg
Eagle said:
Jag har tidigare spelen från D&D: Castle Ravenloft, mf - och även om dessa som Descent också har rollspelsinslag, så tyckte jag det ändå fanns något unikt i detta spel som skiljde sig från rollspel - då alla spelarna kan delta och man inte behöver en spelledare.
I Descent har man väl spelledare? Det är Castle Ravenloft som, tack vare genial speldesign (med if-satser), har lyckats kapa bort spelledaren. I Arkham Horror har alla karaktärer och så roterar man spelledarrollen.

Jag tycker det är en cool mekanik när spelarna spelar mot spelet (finns även i Drakborgen) och det borde helt klart gå att göra i rollspel. Faktum är att roterande spelledare finns redan i mängder av spel där jag nu senaste spelade Drakar och Bananer, där vi roterade vem som hittade på problemet som vi ställdes inför. Sedan var det upp till alla deltagare att lösa det. Vi spelade mot spelet, för krävde våra åtaganden för många handlingar så vann spelet.

Fury of Dracula är ett annat brädspel, där spelarna spelar mot en spelledare (Dracula med anhang). Jag skulle lätt kunna slänga in rollspelsmoment i det spelet och bygga en historia kring spelomgången. Spelarna ger mig som spelledare intentioner varför de ska resa någonstans; spelarna får bara kommunicera mellan varandra genom att tala med varandra i formen av en brevutväxling; jag bygger upp en stämning genom miljöbeskrivningar och spelledarpersoner.

Så ja, om man tweakar lite och kommer ifrån själva brädspelsstämningen i Descent genom att ha med miljöbeskrivningar från spelledaren, intentioner med varför folk flyttar och taktiksnack in-game - "Mörkret omsluter er när dörrarna stängs. Ni känner hur någonting andas i rummet." / "Harki tänder en fackla och rör sig framåt för att rekognisera. *flyttar fyra steg.* - så skulle jag nog klassa Descent som rollspel. Ett smalt rollspel, men vem säger att rollspel inte kan vara smala?

/Han som spelat kampanj i Descent där vi spelade olika äventyr men behöll rollpersonerna och deras tidigare utrustning
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Elmrig said:
Sookie said:
Elmrig said:
Recca said:
Men i rollspel så tävlar inte spelledaren mot spelarna utan alla ska ha lika kul på samma villkor.
Synekdoke, synekdoke!
Synekdoke? Vardå?
Jag tycker den är klockren.
:gremfrown:

Och wikipedia var inte det minsta hjälpsam heller... "Begreppet avser ersättningen av ett ord genom ett begrepp med snävare eller vidare betydelse, ett överordnat eller ett underordnat begrepp."

Berätta vad du menar då! :gremfrown:
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Skulle anta att syftelsen var på ordet rollspel.
Pars pro toto, det är ett underordnat beskrivande av helheten, dvs att det är en liten del av rollspel som är en "tävling" typ strider. Men jag antar bara just nu.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,741
Location
Stockholm
Recca said:
:gremfrown:

Och wikipedia var inte det minsta hjälpsam heller... "Begreppet avser ersättningen av ett ord genom ett begrepp med snävare eller vidare betydelse, ett överordnat eller ett underordnat begrepp."

Berätta vad du menar då! :gremfrown:
Det var inget illa ment, jag håller med i den mån att det sätt jag spelar "rollspel" på det sätt du beskriver.
Med "synekdoke" menas att benämna en del som helheten eller helheten som en del. Jag vill påstå att det du säger gäller för många rollspel men inte nödvändigtvis för alla rollspel och absolut inte för alla tillämpningar av rollspel. Tittar du på exemplen på samma wiki-sida så får man en bättre bild av vad som menas.

EDIT: Jag skulle givetvis ha gjort en "save" och slänge in en smiley efter mitt första inlägg :gremwink:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
Han said:
I Arkham Horror har alla karaktärer och så roterar man spelledarrollen.
Jag vet inte ens om jag tycker att det är en spelledarroll, faktiskt. Vi brukar oftast skita i att rotera den, och så delar vi upp det som ska göras beroende på vem som sitter närmast respektive korthög etc. Det är inte som att "spellederiet" överhuvudtaget inbegriper några val i det spelet. Såvitt jag märkt, alltså.
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Eagle said:
är det isåfall inte bättre att helt enkelt spela ett riktigt rollspel istället?
Jag skulle vilja svara på just denna del eftersom vi har haft precis denna diskussion inom spelgänget här hemma och mitt och flera andras svar är att det är BARA bättre att spela D&D4E. Det är bättre, mer balanserat, roligare, större och reglerna är då inge krångligare i min mening, den lilla extra komplexitet det tillför skuggas helt av alla fördelar som tillkommer.

Man kan dessutom HELT skippa rollspels-biten av det och bara spela det som ett bättre brädspel med många fler möjligheter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,581
Location
Rissne
lasergreger said:
Man kan dessutom HELT skippa rollspels-biten av det och bara spela det som ett bättre brädspel med många fler möjligheter.

Ibland kanske man inte vill ha "många möjligheter"?

//Krank, som kräks lite i munnen varje gång nån talar om vad som är "riktigt rollspel"
 
Top