Nekromanti Der Untergang

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Idag såg jag den viktigaste film jag någonsin sett. Der Untergang är ett mästerverk ur alla synvinklar. Skådespeleriet är klanderfritt, kamerarbetet brilliant, scenografin enastående... ja, superlativen räcker inte till.

Äntligen har tabun brutits mot att göra film om en av historiens viktigaste människor. Tidgare har man på sin höjd gjort film om nazisterna, eller om tyskland eller om tredje riket. Äntligen vågar man göra film om Adolf Hitler. Utan att demonisera eller försköna någonting. Tydligen har det blivit en ny trend, men jag har inte sett tv-serien, som enligt kritiker och tittare också skall vara väldigt bra.

Der Untergang är både fruktansvärd och fascinerande. En av de mest gripande filmer jag sett. Jobbig? Ja. Nödvändig? Utan tvekan!

Så här ska film göras.

- Vulf
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,516
Location
En mälarö
jag har inte sett tv-serien, som enligt kritiker och tittare också skall vara väldigt bra.
Den var lysande. Såvitt jag kunde avgöra var den en mycket korrekt beskrivning av hur det faktiskt gick till. Det enda som förvirrade mig dock var att han som spelade en av Ernst Röhms hantlangare (den store flintisen) var kusligt lik Röhm på riktigt medans Peter Stormare, som spelade Röhm, inte var ett dugg porträttlik.

/Anders (som sedan den kom har haft Undergången på sin filmer-att-se-lista)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Om den är så bra får jag väll se den, även om min mor kommer tro att jag kommer att bli nazist :gremwink:"

Hehe, hade det varit en kostymfilm om "Hitlers glada äventyr i München – ett erotiskt actionäventyr" så kanske jag begripit skräcken, men när det snarare är en film om "Hitler – se vad urbota sjuk i huvudet karln var och se vad det ledde till för tyskarna, gör ni om det är ni miffon" om jag förstått allt rätt. Fast å andra sidan, jag har bara sett trailern. Och jag blir lika förbannad varje gång jag ser den där bilden på barnsoldaterna som med tomma blickar stirrar in i kameran. :gremfrown:


Storuggla, göran persson i speedos istället
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Tja...

Visst var den bra, men om man skall se en jobbig, nödvändig och viktig film på bio, så är mitt tips Hotel Rwanda. Första och enda gången (hittills) som jag inte kunnat hålla tillbaka tårarna när jag sett på film. Ett folkmord som alla kände till, men ingen gjorde något åt.

Jag måste dock erkänna att jag är delvis partisk, då jag bodde i Zambia några år strax innan folkmordet begicks, och länderna är relativt kulturellt nära varandra. Men ändå, måste man välja mellan att stöja SF/Sandrews, som visar Undergången, och någon liten indiebiograf som visar Hotel Rwanda, så måste man ju välja bort storbolagen, eller hur? :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Tja...

Tja, de svenska rättigheterna till 'Hotel Rwanda' innehas väl av Triangelfilm, som var med och köpte upp Sandrew/Metronome?

Så nu stödjer du ju Triangelfilm oavsett vilken av filmerna du ser. Väl?

- Ymir, erbjuder perspektiv
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Tja...

"Visst var den bra, men om man skall se en jobbig, nödvändig och viktig film på bio, så är mitt tips Hotel Rwanda."

Varför kan man inte se mer än en film? Eller finns det en kvot på "jobbiga, nödvändiga och viktiga" filmer man får se per år? Fler JNoV-rullar på bio! :gremlaugh:


Storuggla, sååå dyrt är det väl ändå inte
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,516
Location
En mälarö
Och jag blir lika förbannad varje gång jag ser den där bilden på barnsoldaterna som med tomma blickar stirrar in i kameran.
Det påminner mig om ett konventsäventyr jag såg på nätet (jag har även för mig att jag laddade ner det men kna inte hitta det nånstans :gremconfused:) där spelarna är just 14-åriga Hitler Jugend-ungdomar under Berlins sista dagar. Man får även med en cameo av Adolf själv. Ni har säkert sett den sista filmupptagningen av Führern där han darrhänt och världsfrånvarande trycker fast ett par järnkors på några barnsoldater (vilka naturligtvis är de som spelas i äventyret). Jag minns inte exakt vad äventyret gikc ut på, det fanns inte direkt nått man skulle "klara av" men jag tror att det vara var att bara överleva. Det var i alla fall obehagligt på alla sätt och vis. Inget partyscenario direkt.

/Anders
 
Top